BENZER İŞ DENEYİMİNİ AÇIKLAYAN DEĞİŞİK BİR KARAR DAHA....


Toplantı No : 2016/023
Gündem No : 49
Karar Tarihi : 06.04.2016
Karar No : 2016/UH.II-1011
Şikayetçi:

Bilişim Grup Sosyal Hizmetler İnş. San. Ve Tic. A.Ş. - Yeni Vizyon Prodüksiyon İnsan Kaynakları Sosyal Hizmetler İnşaat Araç Kiralama Hizmetleri San. Ve Tic. Ltd. Şti.
İhaleyi Yapan Daire:

Adana Büyükşehir Belediyesi Satın Alma Ve İhale Daire Başkanlığı
Başvuru Tarih ve Sayısı:

25.02.2016 / 12243
Başvuruya Konu İhale:

2015/150416 İhale Kayıt Numaralı "Toplu Taşıma Şoförlük Hizmeti Ve Destek Personeli Çalıştırılması" İhalesi
Kurumca Yapılan İnceleme ve Değerlendirme:



Karar:



TOPLANTIYA KATILAN ÜYELER:
Başkan V. II. Başkan: Kazım ÖZKAN
Üyeler: Ali Kemal AKKOÇ, Ahmet ÖZBAKIR, Mehmet Zeki ADLI, Hasan KOCAGÖZ, Hamdi GÜLEÇ, Dr. Mehmet AKSOY


BAŞVURU SAHİBİ:
Bilişim Grup Sosyal Hizmetler İnş. San. ve Tic. A.Ş.-Yeni Vizyon Prodüksiyon İnsan Kaynakları Sosyal Hiz. İnş. Araç Kiralama Hiz. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı
Dikilitaş Mah. Ayazmadere Cad. Yeşilçimen Sokak Kat: 4 No: 7 Fulya Beşiktaş/İSTANBUL


İHALEYİ YAPAN İDARE:
Adana Büyükşehir Belediye Başkanlığı Satın Alma ve İhale Daire Başkanlığı,
Belediye Evleri Mahallesi 84298 Sokak 01360 Çukurova/ADANA


BAŞVURUYA KONU İHALE:
2015/150416İhale Kayıt Numaralı “Toplu Taşıma Şoförlük Hizmeti ve Destek Personeli Çalıştırılması” İhalesi


KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Adana Büyükşehir Belediye Başkanlığı Satın Alma ve İhale Daire Başkanlığı tarafından 10.12.2015 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Toplu Taşıma Şoförlük Hizmeti ve Destek Personeli Çalıştırılması” ihalesine ilişkin olarak Bilişim Grup Sosyal Hizmetler İnş. San. ve Tic. A.Ş.-Yeni Vizyon Prodüksiyon İnsan Kaynakları Sosyal Hiz. İnş. Araç Kiralama Hiz. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığının 05.02.2016 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusu hakkında idare tarafından süresi içinde karar alınmaması üzerine, başvuru sahibince 25.02.2016 tarih ve 12243 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 25.02.2016 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusundabulunulmuştur.


Başvuruya ilişkin olarak 2016/528 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.


KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.


İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, pilot ortak Bilişim Grup Sosyal Hizmetler İnş. San. ve Tic. A.Ş.nin sunmuş olduğu iş deneyim belgesinin İdari Şartname’nin 7.6’ncı maddesinde belirtilen benzer iş tanımına uygun olmaması nedeniyle tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığı, ancak iş deneyim belgelerinin değerlendirilmesinde ihale konusu işin veya benzer işin tanımının dikkate alınması gerektiği, ihale konusu işin adının “Toplu Taşıma Şoförlük Hizmeti ve Destek Personeli Çalıştırılması” olarak belirlendiği göz önünde bulundurulduğunda, pilot ortak tarafından sunulan iş deneyim belgesinin ihale konusu işin tanımına uygun olduğu, pilot ortak tarafından iş deneyim belgesi kapsamında ihaleye Türk Telekomünikasyon A.Ş.’ye gerçekleştirilen işe ilişkin sözleşmenin sunulduğu, söz konusu sözleşmenin konusunun, telekomünikasyon hizmetlerinin yürütülmesi, telekomünikasyon altyapısının işletilmesi, tanıtım ve sunum faaliyetlerine ilişkin destek hizmetine yönelik personel istihdamı olduğu, dolayısıyla söz konusu belgenin ihale konusu işin tanımında yer alan “Destek Personeli Çalıştırılması” işiyle birebir örtüştüğü, idare tarafından ihale konusu işin tanımı dikkate alınmadan yalnızca benzer iş tanımı dikkate alınarak pilot ortağın sunmuş olduğu iş deneyim belgesinin benzer iş tanımına uygun olmadığına yönelik yapılan değerlendirmenin hukuka aykırı olduğu, bu nedenle İş Ortaklıklarının teklifinin değerlendirmeye alınması gerektiği iddialarına yer verilmiştir.


Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.


Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 3’üncü maddesinde “a) Benzer iş: İhale konusu iş veya işin bölümleriyle nitelik ve büyüklük bakımından benzerlik gösteren, aynı veya benzer usullerle gerçekleştirilen, teçhizat, ekipman, mali güç ve uzmanlık ile personel ve organizasyon gerekleri bakımından benzer özellik taşıyan işleri...” hükmü,


Anılan Yönetmelik’in “İş deneyimini gösteren belgeler” başlıklı 39’uncu maddesinde “(1) İş deneyimini gösteren belgelerin istenildiği ihalelerde; teknolojik ürün deneyim belgesinin ve yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;
a) İlk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgelerin,
b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işleriyle ilgili iş deneyimini gösteren belgelerin,

istenilmesi zorunludur.
(3) İş deneyiminin belirlenmesi amacıyla;
a) Açık ihale usulüyle yapılan ihaleler ile Kanunun 21 inci maddesinin (b), (c) ve (f) bentlerine göre yapılan ihalelerde, teklif edilen bedelin % 25’i ile % 50’si aralığında idarece belirlenecek bir orandan az olmamak üzere,

ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgeler ile teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması istenir.

(5) İş ortaklığında pilot ortağın, istenen iş deneyim tutarının en az % 70’ini, diğer ortakların her birinin, istenen iş deneyim tutarının en az % 10’unu sağlaması ve diğer ortak veya ortakların iş deneyim tutarı toplamının ise istenen iş deneyim tutarının % 30’undan az olmaması gerekir.” hükmü,


Bahse konu Yönetmelik’in “İş deneyim belgesi düzenlenemeyen hallerde iş deneyimini gösteren diğer belgeler ve bu belgelerde aranacak kriterler” başlıklı 47’nci maddesinde “(1) Gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan her türlü kurum ve kuruluşa bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak gerçekleştirilen işlerde, iş deneyim belgesi düzenlenemez. Bu durumda, bitirilen işlere ilişkin iş deneyiminin belgelendirilmesinde aşağıdaki esaslar uygulanır:
(a) Yurtdışında gerçekleştirilen işler hariç bu madde kapsamında yer alan işlerde; sözleşme ve bu sözleşmenin uygulanmasına ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri çerçevesinde düzenlenen; fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, serbest muhasebeci, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri veya serbest meslek makbuzu nüshaları ya da bu nüshaların noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri, personel çalıştırılan işlerde ise bu belgelere ek olarak o işe ait sözleşme kapsamında personel çalıştırıldığını gösteren Sosyal Güvenlik Kurumu internet sayfası üzerinden düzenlenmiş ve idarece teyidi yapılabilen belgeler, iş deneyimini gösteren belgelerdir. Aday veya istekli, iş deneyimini gösteren bu belgeleri başvuru veya teklifi kapsamında sunar. Bu maddede belirtilen işler için iş deneyim belgesi düzenlenmiş olsa bile, ihale komisyonunca dikkate alınamaz.” hükmü,


Aynı Yönetmelik’in “Değerlendirmeye ilişkin esaslar” başlıklı 48’inci maddesinde “(1) İhale konusu iş veya benzer işlerle ilgili tek sözleşmeye dayalı olarak iş deneyimini gösteren belgeler değerlendirmeye alınır. Birden çok iş deneyimini gösteren belge hiçbir şekilde toplanamaz.
(2) İş deneyimini gösteren belgelerde yer alan ancak, ihale konusu iş veya benzer iş kapsamında bulunmayan işlerin tutarları iş deneyiminde değerlendirmeye alınmaz.” hükmü yer almaktadır.


İdari Şartname’nin “İhale konusu işe ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde ihale konusu hizmetin adı “Toplu Taşıma Şoförlük Hizmeti ve Destek Personeli Çalıştırılması” şeklinde belirtilmiş olup işin türü ve miktarı anılan şartname ekinde tablo halinde



Sıra No
Açıklama
Birimi
İşçi Sayısı
Ay/gün/saat

1
Mühendis (Brüt asgari ücretin %150 fazlası)
Ay
1,00
36

2
İlkokul Mezunu Destek Personeli
(Brüt asgari ücretin %10 fazlası)
Ay
9,00
36

3
Lise Mezunu Destek Personeli
(Brüt asgari ücretin %20 fazlası)
Ay
15,00
36

4
Önlisans Mezunu Destek Personeli
(Brüt asgari ücretin %30 fazlası)
Ay
9,00
36

5
Lisans Mezunu Destek Personeli
(Brüt asgari ücretin %40 fazlası)
Ay
10,00
36

6
E sınıf Ehliyetli Şoför
(Brüt asgari ücretin %50 fazlası)
Ay
460,00
36

7
B Sınıf Ehliyetli Şoför
(Brüt asgari ücretin %20 fazlası)
Ay
1,00
36

8
İlkokul Mezunu Engelli Destek Personeli
(Brüt asgari ücretin %10 fazlası)
Ay
12,00
36

9
Lise Mezunu Engelli Destek Personeli
(Brüt asgari ücretin %20 fazlası)
Ay
4,00
36

10
Düz İşçi
(Brüt asgari ücretin %10 fazlası)
Ay
4,00
36


şeklinde düzenlenmiştir.


Aynı Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “…7.5.1. İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesi ya da yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;
a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgeleri veya
b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80'inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işlerine ilişkin deneyimini gösteren belgeleri,
sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 15'den az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin veya teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması gerekir.
İş ortaklığında pilot ortağın, istenen iş deneyim tutarının en az % 70'ini, diğer ortakların her birinin, istenen iş deneyim tutarının en az % 10'unu sağlaması ve diğer ortak veya ortakların iş deneyim tutarı toplamının ise istenen iş deneyim tutarının % 30'undan az olmaması gerekir.

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:
Ulaşım Hizmetlerinde Personel Çalıştırılması” düzenlemesi yer almaktadır.


Teknik Şartname’nin “Tanımlar” başlıklı 1’inci maddesinde “İdare: Adana Büyükşehir Belediyesi.
Yüklenici: Taahhüt kapsamındaki işi üstlenen gerçek veya tüzel kişi.
Otobüs: İdareye ait olan Belediye Otobüsü.
Şoför: E Sınıfı veya B sınıfı ehliyete sahip olan kişi.
Destek Personeli: Şöförlük harici işlerde, ağırlıklı büro ortamında çalıştırılmak üzere toplu ulaşım hizmetine (ruhsat, görüntü izleme, araç takip, veri girişi vb) toplu taşıma şöförlük hizmetine destek kapsamında görevlendirilen personel.” düzenlemesi,


Anılan Şartname’nin “İşin Tanımı” başlıklı 2’nci maddesinde “Belediyemiz Toplu Taşıma Hizmetlerinde çalıştırılmak üzere 460 adet E sınıf Ehliyetli Şoför, 1 adet Mühendis, 9 adet İlkokul Mezunu Destek Personeli, 15 adet Lise Mezunu Destek Personeli, 9 adet Önlisans Mezunu Destek Personeli, 10 adet Lisans Mezunu Destek Personeli, 1 adet B Sınıf Ehliyetli Şoför, 12 adet İlkokul Mezunu Engelli Destek Personeli, 4 adet Lise Mezunu Engelli Destek Personeli, 4 adet Düz İşçi, 1 adet binek araç, 1 adet kapalı kasa kamyonet çalıştırılması işi.” düzenlemesi bulunmaktadır.


Söz konusu ihale dokümanı düzenlemeleri dikkate alındığında, ihalenin konusunun, toplu taşıma hizmetinde 460 adet E sınıfı ehliyetli şoför ile 65 adet destek personeli ve iki adet araç çalıştırılması işi olduğu, 65 adet destek personelinin 1 adet mühendis, 9 adet ilkokul mezunu destek personeli, 15 adet lise mezunu destek personeli, 9 adet önlisans mezunu destek personeli, 10 adet lisans mezunu destek personeli, 1 adet B sınıf ehliyetli şoför, 12 adet ilkokul mezunu engelli destek personeli, 4 adet lise mezunu engelli destek personeli ve 4 adet düz işçiden oluştuğu anlaşılmıştır.


İhale konusu işin, toplu taşıma şoförlük hizmeti ve destek personeli çalıştırılması olduğu anlaşılmakla birlikte benzer iş tanımının, ulaşım hizmetlerinde personel çalıştırılması olarak belirlendiği görülmüştür. İhale konusu işin tanımında yer alan destek personelinin hangi personelden oluştuğu ve destek personelin yapacağı işin konusunun İdari ve Teknik Şartname düzenlemelerinde yer alan açıklamaların dikkate alınarak belirlenebileceği göz önünde bulundurulduğunda, Teknik Şartname’nin yukarıda aktarılan maddelerinde de belirtildiği üzere, ihale konusu iş kapsamında çalıştırılacak destek personelinin ağırlıklı olarak büro ortamında çalıştırılacağı ve söz konusu personelin toplu ulaşım hizmetine (ruhsat, görüntü izleme, araç takip, veri girişi vb) ve toplu taşıma şoförlük hizmetine destek kapsamında görevlendirileceği, bu çerçevede, başvuruya konu ihalenin konusunun ağırlıklı olarak toplu taşıma işinde şoför çalıştırılması işi olduğu anlaşılmıştır.


Yapılan incelemede, başvuru sahibinin pilot ortağı Bilişim Grup Sosyal Hizmetler İnş. San. ve Tic. A.Ş. tarafından iş deneyim belgesinin tevsiki amacıyla Türk Telekomünikasyon A.Ş.’ye gerçekleştirilmiş işe ilişkin 26.04.2011 tarihinde imzalanan sözleşme, fatura örnekleri ve sözleşme kapsamında personel çalıştırıldığını gösteren Sosyal Güvenlik Kurumu internet sayfası üzerinden düzenlenmiş çıktıların sunulduğu görülmüştür. İhale komisyonu kararında, sunulan sözleşme kapsamındaki işin telekomünikasyon hizmetlerinin yürütülmesi, telekomünikasyon altyapısının işletilmesi, tanıtım ve sunum faaliyetleri ile ilgili olduğu, dolayısıyla iş deneyim belgesi kapsamında sunulan sözleşmeye konu işin benzer iş tanımına uygun olmadığı, bu nedenle başvuru sahibi İş Ortaklığının teklifinin değerlendirme dışı bırakıldığı belirtilmiştir.


Başvuru sahibinin pilot ortağı tarafından sunulan sözleşme incelendiğinde, sözleşmenin konusunun, asıl işi telekomünikasyon hizmetlerinin yürütülmesi ve telekomünikasyon alt yapısının işletilmesi olan Türk Telekomünikasyon A.Ş.’nin bina ve iş yerleri ile Türk Telekomünikasyon A.Ş.’nin tanıtım ve sunum faaliyeti yaptığı farklı işyerlerinde bahse konu sözleşme ve eki Teknik Şartname’de belirtilen hizmetlerin gerçekleştirilmesi olduğu, sözleşme ekinde sunulan ve Türk Telekomünikasyon A.Ş. tarafından düzenlendiği anlaşılan personel listesi ve ücret unvan tablosundan, sözleşme kapsamında teknik bakım hizmeti koordinatörü, aşçıbaşı, rehberlik ve yönlendirme hizmeti personeli, kreş öğretmeni, öğretmen yardımcısı, elektrik-su-makine tesisatçısı, aşçı, kurye, servis elemanı, araç-bakım hizmeti elemanı, arıza giderme personeli (tamirci), çaycı, bahçıvan, kuaför, kaloriferci, diğer yardımcı personel, supervisor ve promatör unvanlı personelin çalıştırıldığı, dolayısıyla sunulan sözleşme çerçevesinde yapılan işin içeriğinde toplu taşıma şoförlük hizmetinin bulunmadığı anlaşılmıştır.


Başvuru sahibi itirazen şikâyet dilekçesinde, pilot ortağı tarafından iş deneyim belgesi olarak sunulan sözleşmenin konusunun telekomünikasyon hizmetlerinin yürütülmesi, telekomünikasyon altyapısının işletilmesi, tanıtım ve sunum faaliyetlerine ilişkin destek hizmetine yönelik personel istihdamı olduğunu belirtmiş ve söz konusu destek hizmetinin ihale konusu işin tanımında yer alan destek hizmeti ile aynı nitelikte olduğunu iddia etmiştir. Ancak ihale konusu işin tanımında yer alan destek personel çalıştırılması kavramının çerçevesi belirlenirken, ihale dokümanında söz konusu destek personelin ne iş yapacağı ve hangi unvanlardaki personelin destek personel olarak istihdam edileceği dikkate alınarak değerlendirme yapılması gerektiği anlaşılmıştır.


Buna göre, Teknik Şartname’de bulunan destek personeli tanımından da anlaşılacağı üzere ihale konusu işin tanımında yer alan destek hizmetinin, toplu ulaşım ve toplu taşıma şoförlük hizmetine destek niteliğinde personelin çalıştırılması (ruhsat, görüntü izleme, araç takip, veri girişi vb) olduğu, pilot ortak tarafından sunulan sözleşme kapsamındaki işte yer alan destek hizmeti ile ihale konusu işte yer alan destek hizmetlerinin farklı nitelikte işler olduğu, bu nedenle pilot ortak Bilişim Grup Sosyal Hizmetler İnş. San. ve Tic. A.Ş. tarafından sunulan iş deneyim belgesinin, ihale konusu işe ve benzer işe uygun olmadığı anlaşılmış ve başvuru sahibi İş Ortaklığının teklifinin değerlendirme dışı bırakılması işleminde mevzuata aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

Diğer taraftan, başvuru sahibinin özel ortağı Yeni Vizyon Prodüksiyon İnsan Kaynakları Sosyal Hiz. İnş. Araç Kiralama Hiz. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından söz konusu şirketin %50’den fazla hissesine sahip 5M Kurumsal Hiz. İnş. Tur. Araç Kiralama Hiz. San. ve Tic. Ltd. Şti. adına düzenlenmiş 08.05.2015 tarihli ve 2012/153558-626245-1-1-945 sayılı Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesine gerçekleştirilen işe ilişkin iş bitirme belgesinin sunulduğu, söz konusu belgede işin adının “Malzemesiz Genel Temizlik, Büro Destek, Şoförlük ve Teknik İşletme” olarak, işin tanımının “Malzemesiz Genel Temizlik, Büro Destek ve Şoförlük Hizmeti” şeklinde belirtildiği, idare tarafından anılan iş deneyim belgesinin ihale konusu işe veya benzer işe uygun olup olmadığı hususunda değerlendirme yapılmadığı, ancak bahse konu iş bitirme belgesine konu iş kapsamında ihale konusu işe ve benzer işe uygun olmayan kısımların bulunduğu, bu nedenle özel ortak Yeni Vizyon Prodüksiyon İnsan Kaynakları Sosyal Hiz. İnş. Araç Kiralama Hiz. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan iş deneyim belgesinin ihale konusu işe veya benzer işe uygun kısımlarının ayrıştırılarak söz konusu isteklinin yeterlik kriterini karşılayıp karşılamadığının tespit edilmesi gerektiği anlaşılmış, ancak bahse konu husus esası etkilemeyeceğinden idarece bu hususta işlem yapılmasına gerek bulunmadığı sonucuna varılmıştır.


Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun'un 65'inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,


Anılan Kanun'un 54'üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,





Oybirliği ile karar verildi.









Kazım ÖZKAN
Başkan V.
II. Başkan




Ali Kemal AKKOÇ
Kurul Üyesi
Ahmet ÖZBAKIR
Kurul Üyesi
Mehmet Zeki ADLI
Kurul Üyesi




Hasan KOCAGÖZ
Kurul Üyesi
Hamdi GÜLEÇ
Kurul Üyesi
Dr. Mehmet AKSOY
Kurul Üyesi