ÖZEL SEKTÖRDE; YÜKLENİCİ FİRMANIN MUTFAĞINDA YAPILIP DAĞITILAN YEMEKLER İLE İLGİLİ OLARAK, OLUŞAN İŞ DENEYİM BELGESİ İÇİN SGK DA AYRICA BİR İŞYERİ AÇILMASI GEREKİRMİ ?


Toplantı No : 2015/068 
Gündem No : 54
Karar Tarihi : 18.11.2015
Karar No : 2015/UH.II-3102 

Şikayetçi: 


Kerim Akgül 

İhaleyi Yapan Daire: 


Seydişehir İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü 

Başvuru Tarih ve Sayısı: 


23.10.2015 / 84717 

Başvuruya Konu İhale: 


2015/122780 İhale Kayıt Numaralı "Ortaöğretim Öğrencilerine Öğle Yemeği Verme İşi Hizmet Alımı" İhalesi 

Kurumca Yapılan İnceleme ve Değerlendirme: 




Karar: 




TOPLANTIYA KATILAN ÜYELER: 

Başkan V. II. Başkan: Kazım ÖZKAN

Üyeler: Ahmet ÖZBAKIR, Mehmet Zeki ADLI, Hasan KOCAGÖZ, Hamdi GÜLEÇ, Dr. Mehmet AKSOY



BAŞVURU SAHİBİ:

Kerim AKGÜL



VEKİLİ:

Av.İsa KOCA,

Hacıseyitali Mah. 204. Sok. No:27/1 Seydişehir/KONYA



İHALEYİ YAPAN İDARE:

Seydişehir İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü,

Alaylar 1 Mah. Atatürk Caddesi 42360 Seydişehir/KONYA



BAŞVURUYA KONU İHALE:

2015/122780İhale Kayıt Numaralı “Ortaöğretim Öğrencilerine Öğle Yemeği Verme İşi Hizmet Alımı” İhalesi



KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Seydişehir İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından 07.10.2015 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Ortaöğretim Öğrencilerine Öğle Yemeği Verme İşi Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Kerim Akgül’ün 12.10.2015 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 21.10.2015 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 23.10.2015 tarih ve 84717 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 22.10.2015 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.



Başvuruya ilişkin olarak 2015/2725 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.



KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.



İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihale üzerinde bırakılan isteklinin teklif zarfı içerisinde sunduğu iş deneyim belgesinin resmi bir kurum veya kuruluştan alınan bir belge olmadığı, ihale komisyonu tarafından sunulan belgenin özel sektöre yapılan bir iş deneyim belgesi olduğunun açıklandığı, idareye şikâyet başvurusunda bulunmalarına rağmen idare tarafından bu hususun dikkate alınmadığı, iş deneyim belgesi düzenlenecek işlerin 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamındaki idarelere, diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki kuruluşlara gerçekleştirilen işler olduğu ve iş deneyim belgelerinin bu kuruluşlar tarafından düzenlenebileceği, bu kapsama girmeyenlere yönelik yapılan işler için iş deneyim belgesi düzenlenemeyeceği, düzenlenmiş olsa dahi bu belgelerin iş deneyimini tevsik için kullanılamayacağı ve ihale komisyonu tarafından dikkate alınmayacağı, özel sektöre taahhüt edilen hizmetlerin yüklenicileri ile kamu veya özel sektöre taahhüt edilen hizmetlerin alt yüklenicilerinin iş deneyimini tevsik için sözleşme ve bu sözleşmeyle ilgili olarak Vergi Usul Kanunu’na göre düzenlenen fatura asıllarını veya örneklerini ya da bunların noter onaylı suretlerini, serbest meslek erbabınca gerçekleştirilen işlerde serbest meslek makbuzu asıllarını veya nüshalarını ya da bunların noter onaylı suretlerini, ayrıca iş mevzuatının zorunlu tuttuğu hallerde ilgili sigorta müdürlüğünden alınan iş yeri bildirgesini ve personel çalıştırılan işlerde o işe ait sosyal sigorta prim ödemelerini gösteren belgelerini sunmaları gerektiği, sunulan fatura veya serbest meslek makbuzu tutarlarının toplamının sözleşme bedelini aşan kısmının dikkate alınmayacağını, teklif mektubunda kamu ihale mevzuatı uyarınca iş deneyim belgesinde bulunması gereken kriterleri karşılamayan belge bulunan ve SGK iş yeri bildirgesi ile çalıştıracağı personele ait aylık sigorta bildirgelerini sunmayan ihale üzerinde bırakılan isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılarak düzeltici işlem belirlenmesi gerektiği iddialarına yer verilmiştir.



Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.



İdare tarafından ihale işlem dosyası kapsamında gönderilen belgelerin incelenmesi neticesinde, itirazen şikâyete konu ihaleye 4 istekli tarafından teklif sunulduğu, sunulan bütün tekliflerin geçerli teklif olarak değerlendirildiği, 09.10.2015 tarihli ihale komisyon kararı ile ihalenin ekonomik açıdan en avantajlı birinci teklif sahibi olarak belirlenen Murat Acıyan üzerine bırakıldığı, Kerim Akgül’ün ise ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlendiği anlaşılmıştır.



Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İş deneyim belgesi düzenlenemeyen hallerde iş deneyimini gösteren diğer belgeler ve bu belgelerde aranacak kriterler” başlıklı 47’nci maddesinde “(1) Gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan her türlü kurum ve kuruluşa bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak gerçekleştirilen işlerde, iş deneyim belgesi düzenlenemez. Bu durumda, bitirilen işlere ilişkin iş deneyiminin belgelendirilmesinde aşağıdaki esaslar uygulanır:

(a) Yurtdışında gerçekleştirilen işler hariç bu madde kapsamında yer alan işlerde; sözleşme ve bu sözleşmenin uygulanmasına ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri çerçevesinde düzenlenen; fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, serbest muhasebeci, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri veya serbest meslek makbuzu nüshaları ya da bu nüshaların noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri, personel çalıştırılan işlerde ise bu belgelere ek olarak o işe ait sözleşme kapsamında personel çalıştırıldığını gösteren Sosyal Güvenlik Kurumu internet sayfası üzerinden düzenlenmiş ve idarece teyidi yapılabilen belgeler, iş deneyimini gösteren belgelerdir. Aday veya istekli, iş deneyimini gösteren bu belgeleri başvuru veya teklifi kapsamında sunar. Bu maddede belirtilen işler için iş deneyim belgesi düzenlenmiş olsa bile, ihale komisyonunca dikkate alınamaz.


(c) Gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan kurum ve kuruluşlara gerçekleştirilen işlere ilişkin iş deneyim tutarının tespitinde, diğer belgelerin de bu tutarı doğrulaması şartıyla işin sözleşmesinde yazılı bedeli aşmamak üzere fiilen yapılan iş tutarı dikkate alınır. Sözleşmede iş artışına ilişkin hüküm bulunması durumunda, ayrıca sözleşme tutarının % 10’unu aşmamak üzere tamamlanan iş tutarı da dikkate alınır. 


(d) İş deneyimini gösteren belgelerin değerlendirilmesinde ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabulü gerçekleştirilen işlerde, iş deneyimini gösteren belge tutarı tam olarak dikkate alınır. Kabulü, ihale ve son başvuru tarihi ile ilk ilan veya davet tarihi arasında yapılmış olan işler de bu kapsamda değerlendirilir. Sözleşmede kabul tarihine ilişkin bir düzenleme bulunmuyor ise, iş deneyimini gösteren belgeler kapsamında sunulan faturalardan en son düzenlenen faturanın tarihi kabul tarihi olarak dikkate alınır.

(e) Birim fiyat üzerinden bağıtlanan ve toplam sözleşme tutarı bulunmayan süresi belirli bir sözleşmeye dayalı olarak ve sözleşme süresi içinde gerçekleştirilen işin tutarını gösteren faturalardaki tutarların toplamı, toplam sözleşme tutarı olarak kabul edilir. 



(f) İş deneyimini gösteren belgelerin değerlendirilmesinde varsa fiyat farkları ile KDV hariç olarak belirlenen tutarlar dikkate alınır…” hükmü, 



İdari Şartname’nin “Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler” başlıklı 7.5’inci maddesinde “7.5.1. İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesi ya da yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak; 

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgeleri veya 

b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80'inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işlerine ilişkin deneyimini gösteren belgeleri sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 30'dan az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin veya teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması gerekir.“ düzenlenmesi,



Anılan Şartname’nin 7.6’ncı maddesinde “Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir: Yemek hazırlama ve dağıtım işi benzer iş olarak kabul edilecektir.” düzenlemesi yer almaktadır.



Yukarıda yer alan mevzuat hükümleri ve ihale dokümanı düzenlemelerinden gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan her türlü kurum ve kuruluşa bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak gerçekleştirilen işlerde, iş deneyim belgesinin düzenlenemeyeceği, bu durumda bitirilen işlere ilişkin iş deneyiminin belgelendirilmesinde, yurt dışında gerçekleştirilen işler hariç gerçekleştirilen işlerde sözleşmelerin ve bu sözleşmelerin uygulanmasına ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun ilgili hükümleri çerçevesinde düzenlenen fatura örneklerinin veya bu örneklerin noter, serbest muhasebeci, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretlerinin veya serbest meslek makbuzu nüshaları ya da bu nüshaların noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretlerinin, personel çalıştırılan işlerde bu belgelere ek olarak o işe ait sözleşme kapsamında personel çalıştırıldığını gösteren Sosyal Güvenlik Kurumu internet sayfası üzerinden düzenlenmiş ve idarece teyidi yapılabilen belgelerin iş deneyimini gösteren belgeler olduğu, aday veya isteklinin iş deneyimini gösteren bu belgeleri başvuru veya teklifi kapsamında sunacağı, iş deneyim belgesi tutarı olarak işin sözleşmesinde yazılı bedeli aşmamak üzere fiilen yapılan iş tutarının dikkate alınacağı, sözleşme süresi içinde gerçekleştirilen işin tutarını gösteren faturalardaki tutarların toplamının toplam sözleşme tutarı olarak kabul edileceği, şikâyete konu ihale kapsamında idare tarafından yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak istekli tarafından teklif edilen bedelin %30’undan az olmamak üzere iş deneyimini gösteren belgenin sunulması gerektiği, benzer iş olarak kabul edilecek işlerin yemek hazırlama ve dağıtım işi olduğu anlaşılmaktadır.



İhale işlem dosyası üzerinde yapılan incelemede, ihale üzerinde bırakılan istekli Murat Acıyan’ın teklif dosyası kapsamında iş deneyimini tevsik etmek amacıyla 01.06.2014- 20.02.2015 dönemini kapsayan Ares İnşaat Turizm ve Ticaret Ltd. Şti. ile yaptığı sözleşmeye yer verdiği, sözleşme konusunun “Sabah kahvaltısı + öğle yemeği + akşam yemeği + yemek servisi” olduğu görülmüştür.



Özel sektöre yapılmış sözleşmenin “Sözleşmenin Konusu” başlıklı 1.2’nci maddesinde “Sabah kahvaltısı, öğle ve akşam yemeğinin yüklenici firma tarafından kendi yemekhanesinde üretilmesi, üretilen yemeğin şantiyeye getirilmesi, servise hazır hale getirilen yemeğin, işveren personeli ve işverenin belirleyeceği misafir ve yöneticilere servisinin yapılması, bu sözleşmenin konusunu oluşturur.” düzenlemesine yer verilmiştir.



Sözleşmenin her iki firma tarafından imzalandığı, sözleşmeye ek olarak ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından düzenlenmiş 9 adet fatura örneğinin sunulduğu, sözleşme tutarı ile faturaların toplam tutarının idare tarafından istenilen asgari iş deneyim tutarını karşıladığı, iş deneyimine konu olan sözleşmede işin yüklenicisi olan başvuru sahibi isteklinin yemekhanesinde yemek üretiminin yapıldığı, üretilen yemeğin dağıtımının ve servisinin gerçekleştirildiği, bu bağlamda sözleşmeye konu iş kapsamında personel çalıştırıldığı anlaşılmakla birlikte çalıştırılan personelin tüm zamanının yüklenici hesabına kullanılması gerektiğine dair sözleşmede herhangi bir düzenleme olmadığı dikkate alındığında söz konusu iş kapsamında SGK iş yeri bildirgesi ile çalıştırılan personele ilişkin olarak Sosyal Güvenlik Kurumu internet sayfası üzerinden düzenlenen ve idarece teyidi yapılabilen belgelerin iş deneyimini tevsik etmek amacıyla sunulmasına gerek olmadığı anlaşılmış olup, başvuru sahibi isteklinin iddialarının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.



Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun'un 65'inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,



Anılan Kanun'un 54'üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,






Oybirliği ile karar verildi.