PERSONEL ÇALIŞTIRMAYA DAYALI BİR İŞTE ARAÇ VAR VE BU ARAÇ İÇİN AÇIKLAMA İSTENİRSE HANGİ KONULARA DİKKAT EDİLMELİDİR ?



KAMU İHALE KURULU KARARI
Toplantı No : 2015/054
Gündem No : 71
Karar Tarihi : 16.09.2015
Karar No : 2015/UH.II-2552
1

TOPLANTIYA KATILAN ÜYELER:
Başkan V. II. Başkan: Kazım ÖZKAN
Üyeler: Ali Kemal AKKOÇ, Ahmet ÖZBAKIR, Mehmet Zeki ADLI, Hamdi GÜLEÇ, Mehmet AKSOY
BAŞVURU SAHİBİ:
Lider İnş. Tem. Gıda Nak. Peyzaj Özel Güv. Sis. Taah. Otom. İth. İhr. San. ve Tic. Ltd. Şti.,
Selahattin Eyyübi Mah. 212 Sokak Asoğlu Apt. No:23/6 ŞANLIURFA
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Adana Büyükşehir Belediye Başkanlığı Satın Alma ve İhale Daire Başkanlığı,
Belediye Evleri Mahallesi 84298. Sokak 01360 Çukurova/ADANA
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2015/38384 İhale Kayıt Numaralı “İtfaiye Daire Başkanlığı Merkez ve İlçe Şubelerde Yardımcı İftaiye Personeli Çalıştırılması” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Adana Büyükşehir Belediye Başkanlığı Satın Alma ve İhale Daire Başkanlığı tarafından 07.05.2015 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “İtfaiye Daire Başkanlığı Merkez ve İlçe Şubelerde Yardımcı İftaiye Personeli Çalıştırılması” ihalesine ilişkin olarak Lider İnş. Tem. Gıda Nak. Peyzaj Özel Güv. Sis. Taah. Otom. İth. İhr. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 12.08.2015 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 14.08.2015 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 24.08.2015 tarih ve 72224 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 24.08.2015 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2015/2174 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, aşırı düşük teklif açıklaması isteme yazsında dört adet arazözün 31 aylık trafik sigortası ve kasko giderinin, motorlu taşıtlar vergisi giderinin, tamir, bakım, onarım, yedek parça, madeni yağ, akü, lastik, rutin bakım vb. giderlerin, araç giderinin, egzoz emisyon ölçümü giderinin ve araç muayene giderinin önemli bileşen olarak belirlendiği ve açıklanmasının istenildiği, ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi istekli ile ikinci en avantajlı teklif sahibi isteklinin teklif fiyatlarının asgari işçilik maliyetinden 117.180,00 TL ve 223.019,98 TL fazla olduğu dikkate alındığında anılan istekliler tarafından verilen tekliflerle İdari ve Teknik Şartname’de belirtilen şartlar çerçevesinde öngörülen kalitede bir hizmetin sunulamayacağı, bu itibarla söz konusu isteklilerin açıklamalarının gerçek kriterleri göstermediği, araç giderlerinin kiralama veya amortisman yöntemi ile nasıl açıklandığına bakılarak amortisman yöntemi ile açıklanmış ise amortisman oranlarının mevzuata uygun olarak hesaplanmasına dikkat edilmesi gerektiği, araçlar kendisinin ise ruhsat veya tevsik edici diğer belgelerin de sunulması gerektiği, kiralama yöntemi ile açıklanmış ise fiyat teklifinin alındığı gerçek veya tüzel kişinin ana faaliyet alanının araç kiralama işi olup olmadığının ticaret gazetesi ilanları ile esnaf ve sanatkarlar odasından sorgulanması gerektiği, kiralama yapan gerçek veya tüzel kişinin fiyat teklifi ekinde İdari ve Teknik Şartname’de belirtilen aracın özelliklerine uygun ruhsat veya araç özelliklerini tevsik edici diğer belgelerin de bulunması gerektiği, trafik ve kasko sigortası giderlerinin herhangi bir sigorta şirketinin bölge müdürlüğünden veya genel müdürlüğünden alınması veya bölge müdürlüğü veya genel müdürlüğün teyit yazılarının açıklama ekinde sunulması gerektiği, egzoz emisyonu ölçümü gideri, araç muayene gideri ve motorlu taşıtlar vergisi giderlerine ait açıklamaların ilgili web sitelerinden alınmış olması veya ilgili kurumlardan onaylı yazı ile alınmış olmalarının gerektiği, netice itibarıyla ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi istekli ile ikinci en avantajlı teklif sahibi isteklinin açıklamalarının 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na uygun şekilde yapılmadığı, bu nedenle bahse konu isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmaları gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 38’inci maddesinde “İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.
İhale komisyonu;
a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması,
b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,
c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü,
gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir.
Kurum, ihale konusu işin türü, niteliği ve yaklaşık maliyeti ile ihale edilme usulüne göre aşırı düşük tekliflerin tespiti, değerlendirilmesi ve ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi amacıyla sınır değerler ve sorgulama kriterleri belirlemeye, ihalenin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin sonuçlandırılabilmesine, ayrıca yaklaşık maliyeti 8 inci maddede öngörülen eşik değerlerin yarısına kadar olan hizmet alımları ile yapım işleri ihalelerinde sınır değerin altında olan tekliflerin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin reddedilmesine ilişkin düzenlemeler yapmaya yetkilidir. İhale komisyonu bu maddenin uygulanmasında Kurum tarafından yapılan düzenlemeleri esas alır.” hükmü,
İhale ilan tarihi itibariyle yürürlükte olan Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Sınır değer ve Aşırı Düşük Teklifler” başlıklı 59’uncu maddesinde “(1) İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra Kurum tarafından belirlenen yönteme göre sınır değeri hesaplar.
(2) İhale ilanında ve dokümanında teklifi sınır değerin altında olan isteklilerden açıklama isteneceğinin belirtilmesi halinde, sınır değerin altında olan teklifler ihale komisyonunca aşırı düşük teklif olarak tespit edilir. Bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından
c) Teklif edilen hizmetin özgünlüğü,
gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir. İhale komisyonunca reddedilmeyen teklifler geçerli teklif olarak belirlenir.
(3) İhale ilanında ve dokümanında ihalenin, Kanunun 38 inci maddesinde öngörülen açıklama istenmeksizin sonuçlandırılacağının belirtilmesi halinde; ihale, ekonomik açıdan en avantajlı teklif üzerinde bırakılır. Ancak Kanunun 20 nci maddesi uyarınca belli istekliler arasında ihale usulü ile yapılan ihalelerde ve niteliği gereği aşırı düşük teklif sorgulaması yapılamayacağı Kurumca belirlenen konularda yapılacak alımlarda, ihalenin aşırı düşük teklif açıklaması istenmeksizin sonuçlandırılacağının ihale ilanında ve dokümanında belirtilmesi zorunludur.
(4) Yaklaşık maliyeti Kanunun 8 inci maddesinde öngörülen eşik değerin yarısına kadar olan ihalelerde, ihale ilanında ve dokümanında sınır değerin altında olan tekliflerin reddedileceğinin belirtilmesi halinde, sınır değerin altında olduğu tespit edilen isteklilerin teklifleri açıklama istenmeksizin reddedilir.” hükmü,
Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde “79.1. Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde kar hariç yaklaşık maliyet tutarı; personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımı ihalelerinde ise yaklaşık maliyetin 1,30 sayısına bölünmesinden elde edilen tutar sınır değer olarak kabul edilir.
79.2. İhale ilanında ve dokümanında teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden açıklama isteneceği belirtilen hizmet alımı ihalelerinde, aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında aşağıdaki düzenlemelere göre işlem tesis edilmesi gerekmektedir.
79.2.1. Aşırı düşük tekliflere yönelik açıklama istenmesine ilişkin yazıda, isteklilerin yapacakları açıklamalara esas olacak önemli teklif bileşenlerinin, bütün istekliler için aynı unsurları içerecek şekilde belirtilmesi zorunludur. Aşırı düşük teklif açıklaması sunulması için isteklilere üç (3) iş gününden az olmamak üzere uygun bir süre verilir.
79.2.2. İstekliler aşırı düşük olarak tespit edilen tekliflerini aşağıdaki yöntemleri kullanarak açıklayabilirler.
79.2.2.1. Üçüncü Kişilerden Alınan Fiyat Teklifleri: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin üçüncü kişilerden fiyat teklifi alınması durumunda, öncelikli olarak fiyat teklifini veren kişiyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından ilgisine göre teklife konu mal veya hizmet için maliyet tespit tutanağı (Ek-O.5) veya satış tutarı tespit tutanağı (Ek-O.6) düzenlenecektir. Tutanaklar fiyat teklifinin dayanağı olarak düzenlenecek olup, meslek mensubu tarafından muhafaza edilecek ve fiyat teklifinin ekinde idareye verilmeyecektir. Ancak idare veya Kurum tarafından gerekli görülmesi halinde bu tutanaklar meslek mensubundan istenebilecektir.
Maliyet tespit tutanağı dayanak alınarak fiyat teklifi sunulabilmesi için, fiyat teklifinin mamul/mala ilişkin olması halinde mamul/malın birim fiyatının, tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim maliyetin altında olmaması; fiyat teklifinin hizmete ilişkin olması halinde ise bu hizmetin birim fiyatının, tutanakta tespit edilen toplam birim maliyetin altında olmaması, bu tespitin (Ek-O.5) formunda yapılması, fiyat teklifi üzerine meslek mensubu tarafından “Bu fiyat teklifindeki birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre tarafımca düzenlenerek onaylanan (.../.../...) tarih ve (…) sayılı maliyet tespit tutanağındaki ortalama/toplam birim maliyet tutarının altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekmektedir.
Satış tutarı tespit tutanağı dayanak alınarak fiyat teklifi sunulabilmesi için teklif edilen birim fiyatın, ilgili tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmaması, bu tespitin (Ek-O.6) formunda yapılması, fiyat teklifi üzerine meslek mensubu tarafından “Bu fiyat teklifindeki birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre tarafımca düzenlenerek onaylanan (.../.../...) tarih ve (…) sayılı satış tutarı tespit tutanağındaki ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekmektedir.
Üçüncü kişilerden alınan fiyat tekliflerinin teklife konu alanda faaliyet gösterenlerden alınması gerekmekte olup, bu belgelerin ihale tarihinden önce düzenlenmiş olması zorunlu değildir.
Kaşeleme işlemi 8.4 üncü maddede belirtilen özel kaşe kullanılmak suretiyle yapılabileceği gibi, bu kaşe dışında meslek mensubuna ilişkin bilgileri içeren kaşe kullanılmak suretiyle de yapılabilir.

79.2.3. Meslek mensubu; üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifi üzerindeki beyanın ve emsal bedel beyanı ile Ek-O.5, Ek-O.6 ve Ek-O.7 numaralı tutanaklardaki bilgilerin doğruluğundan sorumludur. Meslek mensubu ibaresinden Yeminli Mali Müşavirler veya Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler anlaşılır”
79.2.4. Ek-O.5, Ek-O.6 ve Ek-O.7 numaralı tutanakların son veya bir önceki geçici vergi beyanname dönemine ilişkin olarak düzenlenmesi zorunludur. Son veya bir önceki geçici vergi beyanname döneminin tespitinde; 4734 sayılı Kanunun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (a), (d) ve (e) bentlerine göre pazarlık usulü ile yapılan ihalelerde ilk yazılı fiyat tekliflerinin alındığı tarih, diğer ihale usulleri ile yapılan ihalelerde ise ihale tarihi esas alınır.
Örneğin; 11.1.2014 tarihinde açık ihale usulü ile yapılan ihalede son geçici vergi beyanname dönemi “Ekim-Kasım-Aralık 2013”, 15.7.2014 tarihinde açık ihale usulü ile yapılan ihalede son geçici vergi beyanname dönemi “Nisan-Mayıs-Haziran 2014” tür.
79.2.5. İşletme hesabına göre defter tutuluyor olması durumunda; yukarıda belirtilen tutanaklar, işletme hesabı defteri ve işletme hesap özeti kayıtlarına göre düzenlenir.

79.3. İdarelerin aşırı düşük teklif tespit ve değerlendirilmesine ilişkin aşağıdaki düzenlemeleri de dikkate almaları gerekmektedir.
79.3.1. Teklifi aşırı düşük olarak tespit edildikten sonra yukarıdaki yöntemlere göre usulüne uygun açıklama yapan isteklilerin teklifleri geçerli kabul edilir. Hayatın olağan akışına veya ticari gereklere aykırılık gibi nedenlerle teklifler reddedilemez.
79.3.2. 79.2.2 nci maddede yer alan yöntemlerden herhangi biri ile açıklama yapılmasının fiilen mümkün olmadığının anlaşıldığı durumlarda, istekli tarafından gerekçesi belirtilmek suretiyle, ilgili mevzuatına göre ihale tarihinden önceki son 12 ay içinde düzenlenen açıklamaya elverişli diğer bilgi ve belgeler kullanılarak da açıklama yapılabilir.
79.3.3. Kurumca hazırlanan “İşçilik Hesaplama Modülü” ne (www.ihale.gov.tr) adresinden ulaşılabilecek olup, personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde tekliflerin değerlendirilmesi bağlamında sözleşme ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyeti hesabında işçilik hesaplama modülünün kullanılması zorunludur.
79.3.4. Hizmet alım ihalelerinde herhangi bir sigorta giderinin aşırı düşük teklif sorgulamasında önemli bir bileşen olarak kabul edilmesi durumunda, isteklilerce sigorta acentelerinden alınan poliçe, fiyat teklifi veya sözleşmelerin ekine ihale dokümanında yer alan teminat tutarları üzerinden teklif ettikleri sigorta prim tutarlarıyla sigorta hizmetini gerçekleştirebileceklerine ilişkin, ilgili sigorta şirketinin genel müdürlüğünden veya bölge müdürlüğünden alınan teyit yazısının eklenmesi ve bu yazının yetkili kişilerin imzasını taşıması gereklidir. Ancak sigorta şirketlerinin genel müdürlük veya bölge müdürlükleri tarafından imzalanmış poliçe veya fiyat teklifleri için teyit alınması zorunlu değildir. Sigorta giderinin tevsiki için sunulan belgenin işin süresinin tamamını kapsaması gerekmektedir.
79.3.5. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarına ilişkin yapılan aşırı düşük teklif açıklamasında, sözleşme giderleri ve genel giderlerin % 4 oranında hesaplanması söz konusu olmayacak, sözleşme giderleri ilgili mevzuatına göre hesaplanmak suretiyle açıklama yapılacaktır.” açıklaması yer almaktadır.
Başvuruya konu ihaleye ait İdari Şartname’nin 2.1.(a) maddesinde ihale konusu işin adı “İtfaiye Daire Başkanlığı Merkez ve İlçe Şubelerde Yardımcı İtfaiye Personeli Çalıştırılması” şeklinde belirtilmiştir.
Aynı Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “25.1. Sözleşmenin uygulanması sırasında ilgili mevzuat gereğince yapılacak ulaşım,sigorta, vergi, resim ve harç giderleri teklif fiyata dahildir.
25.2. 25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.
25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:
25.3.1. İşin süresi ve personel sayısı dikkate alınarak ilgili mevzuatına göre hesaplanacak işçilik ücreti:
a) Personellere ödenecek olan asgari ücretin üzerindeki olan ödemeler
-30 Adet E Sınıfı Şoför için brüt asgari ücretin % 50 fazlası teklif fiyata dahildir.
-10 Adet B Sınıfı şoför için brüt asgari ücretin % 20 fazlası teklif fiyata dahildir.
-41 Adet Düz İşçi için asgari ücretin %10 fazlası teklif fiyata dahildir.
-3 adet Düz İşçi (Engelli) için asgari ücretin %10 fazlası teklif fiyata dahildir.
b)Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günlerinde Yapılacak Olan Gün ve Çalışacak Personel Sayısı
-30 Adet E sınıfı Şoför için 900,00 Gün Ulusal Bayram ve Genel Tatil İşçilik ücreti (2015-2016-2017 Yılı için) teklif fiyata dahildir.
-10 Adet B sınıfı Şoför için 300,00 Gün Ulusal Bayram ve Genel Tatil İşçilik ücreti (2015-2016-2017 Yılı için) teklif fiyata dahildir.
-41 Adet Düz İşçi için 1.230,00 Gün ulusal bayram ve genel tatil işçilik ücret (2015-2016-2017 Yılı için) teklif fiyata dahildir.
-3 Adet Düz İşçi (Engelli) için 90,00 Gün ulusal bayram ve genel tatil işçilik ücreti (2015-2016-2017 Yılı için) teklif fiyata dahildir.
c)Fazla Mesai Yapılacak Olan Saat ve Çalışacak Personel Sayısı
-30 Adet E Sınıfı Şoför için 15.000,00 saat fazla mesai işçilik ücreti (2015-2016-2017 Yılı için) teklif fiyata dahildir.
-10 Adet B Sınıfı Şoför için 5.000,00 saat fazla mesai işçilik ücreti (2015-2016-2017 Yılı için) teklif fiyata dahildir.
-41 Adet Düz İşçi için 20.500,00 saat fazla mesai işçilik ücreti (2015-2016-2017 Yılı için)teklif fiyata dahildir.
-3 Adet Düz İşçi (Engelli) için 1.500,00 saat fazla mesai işçilik ücreti (2015-2016-2017 Yılı için) teklif fiyata dahildir.
25.3.2. Yemek ve yol giderleri:
Dosya kapsamında tüm çalışanlar için aylık olmak üzere, her ayda 26 gün üzerinden brüt 13,00 TL/Gün yemek gideri nakden ödenecek ve bordroda gösterilecektir. Fazla mesai yaptırılacak günlerde yemek gideri ayrıca ödenmeyecektir.
25.3.3. Bu madde boş bırakılmıştır.
25.3.4. Diğer giderler:
-20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu uyarınca iş yeri hekimliği ve iş güvenliği uzmanı ücreti ile çalışanlara verilecek eğitim gideri, yüklenicinin ihale konusu işle ilgili yaptıracağı risk değerlendirmesi çalışmasının giderleri ve bu nitelikteki genel giderler teklif fiyata dahildir.
-Teknik Şartnamenin 20. maddesinde detayları belirtilen personellere ait Giyimle ilgili giderler teklif fiyata dahildir.
25.4. Sözleşme konusu işin bedelinin ödenmesi aşamasında doğacak Katma Değer Vergisi (KDV), ilgili mevzuatı çerçevesinde İdare tarafından yükleniciye ayrıca ödenir.
25.5. Kısa vadeli sigorta prim oranları belirtilecektir.
Çalışacak bütün personeller için kısa vadeli Sigorta Prim Oranı % 2,00 dir” düzenlemesi yer almaktadır.
Su Tankeri Hizmet Alım İşi Özel Teknik Şartnamesi’nin “Arazöz (su tankeri)” başlıklı 5’inci maddesinde ise “Arazözlerin tamir, bakım, sigorta, kasko, trafik cezası vb. her türlü giderleri Yükleniciye tarafından karşılanacaktır. Su kaynağı İdareye aittir. İdare, çalışacak Arazözleri belirleyeceği yer ve programa göre çalıştırılacaktır.” düzenlemesi bulunmaktadır.
İnceleme konusu ihaleye ait birim fiyat teklif cetvelinin de
A1
B2
Sıra No
İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması3
Miktarı
Teklif Edilen4 Birim Fiyat
Tutarı
Birimi
İşçi sayısı
Ay/gün/saat
1
Şoför çalıştırılması (E sınıfı ağır vasıta 2015-2016-2017) yılı için
Ay
30
31
2
Şoför çalıştırılması (B sınıfı ağır vasıta 2015-2016-2017) yılı için
Ay
10
31
3
Düz işçi (2015-2016-2017) yılı
Ay
41
31
4
Düz işçi (engelli) (2015-2016-2017) yılı
Ay
3
31
KAMU İHALE KURULU KARARI
Toplantı No : 2015/054
Gündem No : 71
Karar Tarihi : 16.09.2015
Karar No : 2015/UH.II-2552
7
I. ARA TOPLAM (K.D.V Hariç)5
Sıra No
İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması 6
Birimi
Miktarı
Teklif Edilen4 Birim Fiyat
Tutarı
1
Şoför E sınıfı Ulusal bayram ve genel tatil Ücreti (30 kişi x 30) 2015-2016-2017 yılı için
gün
900
2
Şoför B sınıfı Ulusal bayram ve genel tatil Ücreti (10 kişi x 30) 2015-2016-2017 yılı için
gün
300
3
Düz işçi Ulusal bayram ve genel tatil Ücreti (41 kişi x 30) 2015-2016-2017 yılı için
gün
1.230
4
Düz (engelli) İşçi Ulusal bayram ve genel tatil ücreti (3 kişi x 30) 2015-2016-2017 yılı için
gün
90
5
Şoför E sınıfı fazla mesai ücreti (30 kişi x 500) 2015-2016-2017 yılı için
saat
15.000
6
Şoför B sınıfı fazla mesai ücreti (10 kişi x 500) 2015-2016-2017 yılı için
saat
5.000
7
Düz işçi fazla mesai ücreti (41 kişi x 500) 2015-2016-2017 yılı için
saat
20.500
8
Düz (engelli) işçi fazla mesai ücreti (3 kişi x 500) 2015-2016-2017 yılı için
saat
1.500
9
Arazöz 4 adet 31 aylık Su tankeri hizmet alımı 2015-2016-2017 yılı için
gün
3.780
II. ARA TOPLAM (K.D.V. Hariç)7
TOPLAM TUTAR (K.D.V Hariç)
şeklinde düzenlendiği görülmüştür.
İhale dokümanı incelendiğinde, idare tarafından aşırı düşük teklif açıklaması istenilen iş kalemi olarak belirlenen “Arazöz 4 adet 31 aylık Su tankeri hizmet alımı 2015-2016-2017 yılı için” iş kalemine ilişkin İdari Şartname’nin teklif fiyata dâhil giderler başlıklı 25’nci maddesinde herhangi bir düzenleme bulunmadığı, Teknik Şartname’ye herhangi bir atıf da yapılmadığı, Teknik Şartname’de ise “Arazözlerin tamir, bakım, sigorta, kasko, trafik cezası vb. her türlü giderleri Yükleniciye tarafından karşılanacaktır.” ifadesinin yer aldığı anlaşılmıştır.
Başvuruya konu ihaleye ilişkin olarak 11.06.2015 tarihinde Ihlara Pey. Tem. Tar. Ür. İnş. Tur. Bilg. Tek. Mad. Hay. Oto. Orm. Ür. Sağ. Pet. Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından
itirazen şikayet başvurusunda bulunulduğu, Kamu İhale Kurulunun 01.07.2015 tarihli ve 2015/UH.II-1849 sayılı kararıyla ihale konusu işte çalıştırılacak arazözlerin önemli maliyet bileşenlerinin açıkça belirlenerek, teklifleri aşırı düşük olarak belirlenen isteklilerden yeniden aşırı düşük teklif açıklaması istenilmesine karar verildiği anlaşılmıştır.
Bahse konu Kurul kararına istinaden alınan 14.07.2015 tarihli ihale komisyonu kararıyla, dört adet arazözün trafik sigortası ve kasko sigortası giderinin, motorlu taşıtlar vergisi (taşıt pulu) giderinin, tamir, bakım, onarım, yedek parça, madeni yağ, akü, lastik, rutin bakım vb. giderlerin, araç giderinin, egzoz emisyon ölçümü giderinin ve araç muayene giderinin önemli bileşen olarak belirlendiği ve söz konusu iş kalemine ait bileşenlerin ayrı ayrı belgelendirilerek aşırı düşük teklif verdiği tespit edilen isteklilerden yeniden yazılı açıklama istenildiği anlaşılmaktadır.
Anılan ihalede 6 isteklinin kâr hariç yaklaşık maliyetin altında teklif verdiği, bu isteklilerden Turgay Med. Pet. İnş. Dan. Paz. Tic. Ltd. Şti.nin birim fiyat teklif cetvelinde aritmetik hata olduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, kârsız yaklaşık maliyetin altında teklif veren Veysel Müt. Yem. Tem. Nakl. Tur. Oto. Tek. Gıd. İnş. Elek. Bilg. Med. San. ve Tic. Ltd. Şti. ile Otluk İnş. Hiz. Tah. Ltd. Şti.nin aşırı düşük teklif açıklaması sunmadığı, bu nedenle tekliflerinin reddedildiği, diğer üç isteklinin sunmuş olduğu açıklamaların ise ihale komisyonunca yeterli görüldüğü anlaşılmıştır.
İhale işlem dosyası üzerinden yapılan inceleme neticesinde ihale üzerinde bırakılan isteklinin arazöz giderini tevsik için Aydoğdu Temizlik ve Tekstil Burak Aydoğdu tarafından düzenlenen 04.05.2015 tarihli fiyat teklifini sunduğu, söz konusu fiyat teklifi içeriğinde araçların kira bedeline, araç muayene ve egzoz ölçüm bedeline, kasko sigortası bedeline, trafik sigortası bedeline, MTV bedeline, rutin bakım bedeline, tamir bakım onarım bedeline, yedek parça bedeline, madeni yağ bedeline, akü bedeline, lastik bedeline ayrı birer satır halinde yer verildiği, trafik sigortası ve kasko sigortası giderine ilişkin olarak ilgili sigorta şirketinin genel müdürlüğünden veya bölge müdürlüğünden alınası gereken teyit yazılarının açıklama kapsamında sunulmadığı tespit edilmiştir.
Kiralama yoluyla temin edilecek araçlar için alınan fiyat tekliflerinde kiralama giderinin, trafik sigortası ve kasko sigortası giderinin, muayene ve egzoz ölçüm giderinin, MTV giderinin ve bakım onarım giderinin hepsinin bir arada fiyat teklifine konu edilemeyeceği, söz konusu gider kalemlerinin ayrı ayrı tevsik edilmesi gerektiği, birim fiyat teklif cetvelinde yer alan bir iş kalemi için tek bir fiyat teklifi ile aşırı düşük açıklaması yapılamayacağı, ayrıca trafik sigortası ve kasko sigortası giderine ilişkin olarak, teklif edilen sigorta prim tutarlarıyla sigorta hizmetinin gerçekleştirilebileceğine ilişkin ilgili sigorta şirketinin genel müdürlüğünden veya bölge müdürlüğünden alınası gereken teyit yazılarının açıklama kapsamında sunulmadığı anlaşıldığından, ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamalarının mevzuata aykırı olduğu anlaşılmıştır.
Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekli Ihlara Pey. Tem. Tar. Ür. İnş. Tur. Bilg. Tek. Mad. Hay. Oto. Orm. Ür. Sağ. Pet. Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti., Sürem İnş. Peyz. Nak. Gıd. Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamaları incelendiğinde, trafik sigortası giderinin, kasko sigortası giderinin, araç giderinin ve tamir, bakım onarım, yedek parça, madeni yağ, akü ve rutin bakım giderinin fiyat teklifi ile tevsik edildiği, bahse konu fiyat tekliflerinde “Birim Satışın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre çıkartılan ve tarafımdan onaylanan maliyet/satış tutarı tespit tutanağındaki ağırlıklı ortalama birim satış tutarının %80’inin altında olmadığını beyan ederim.” şeklinde ibarelerinin yer aldığı, söz konusu ibarelerin bu haliyle mevzuata uygun olmadığı anlaşılmıştır.
Diğer taraftan anılan istekli tarafından arazöz giderini tevsik için Star Yem. Taş. Tur. Oto. İnş. Mad. Pet. Teks. San. ve Tic. Ltd. Şti.den alınan fiyat teklifinin sunulduğu, söz konusu fiyat teklifinin “Üçüncü Kişilerden Alınan Fiyat Teklifi Araç Bedeli” başlığı taşıdığı, fiyat teklifinde yer alan tablonun adet kısmında “4 adet” yazdığı, tanım kısmında “2014 model kamyon (Su tankeri) 14000 LT kapasitede eliptik yapıda 304 kalite 4 mm.lik paslanmaz çelik saclı 31 aylık” yazdığı, fiyat teklifinin araç kiralama işine ilişkin olduğuna dair bir ibarenin yer almadığı, bu nedenle bahse konu belgenin uygun olmadığı, öte yandan arazözlerin tamir, bakım, onarım, yedek parça, madeni yağ, akü, lastik, rutin bakım vb. giderlerinin tevsiki için Garantili İş Oto Servis Yed. Par. Oto. San. Tic. Ltd. Şti.den alınan fiyat teklifinde söz konusu araçların 7 aylık tamir, bakım, onarım, yedek parça, madeni yağ, akü, lastik ve rutin bakım gideri için 200,00 TL birim fiyat öngörüldüğü, toplamda ise 4.800,00 TL gider öngörülerek hesaplama yapıldığı, ancak anılan birim fiyat ile öngörülen toplam gidere nasıl ulaşıldığının fiyat teklifinden anlaşılamadığı, bu itibarla söz konusu fiyat tekliflerinin bu yönüyle de mevzuata aykırı olduğu anlaşılmıştır.
Ayrıca söz konusu istekli tarafından trafik sigortası ve kasko sigortası giderine ilişkin olarak, teklif edilen sigorta prim tutarlarıyla sigorta hizmetinin gerçekleştirilebileceğine ilişkin olarak ilgili sigorta şirketinin genel müdürlüğünden veya bölge müdürlüğünden alınması gereken teyit yazılarının açıklama kapsamında sunulmadığı anlaşılmış ve anılan isteklinin aşırı düşük teklif açıklamalarının mevzuata aykırı olduğu sonucuna varılmıştır.
B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesinin ikinci fıkrası yönünden yapılan inceleme sonucunda tespit edilen aykırılıklar ve buna ilişkin inceleme ve hukuki değerlendirme aşağıda yapılmıştır.
Başvuru sahibi Lider İnş. Tem. Gıd. Nakl. Pey. Öz. Güv. Sis. Taah. Oto. İth. İhr. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından KTK zorunlu mali sorumluluk sigortası için, firmalarına ait aracın 2015 yılında yapılmış olan sigortasının poliçesinin sunulduğu, poliçeye Axa Sigorta A.Ş. Güney Anadolu Bölge Müdürlüğünden teyit yazısının da eklendiği, sigorta poliçesinde sigorta başlangıç tarihinin 15.05.2015, bitiş tarihinin 15.05.2016, ödenecek primin 366 gün için toplam 2.230,05 TL olarak belirtildiği, anılan poliçenin bitiş tarihi sonrası için taahhüt içermediği, söz konusu istekli tarafından araç giderine ilişkin olarak kiralama bedeline ilişkin fiyat teklifi sunulduğu dikkate alındığında, söz konusu poliçenin başvuruya konu ihale için alınmadığı, poliçe üzerinde yazan prim tutarının ihale süresi olan 3 yıl geçerli olduğu bilgisinin teyit yazısında ve poliçe üzerinde yer almadığı, bu itibarla söz konusu isteklinin açıklamasında poliçe süresinin bitiş tarihiden sonra geçecek süreler için sigorta giderlerinin (sigorta bitim tarihi olan 15.05.2016 tarihinden sonrasının) fiyat teklifi veya açıklayıcı bilgi ile tevsik edilmediği anlaşılmıştır.
Aynı istekli tarafından kasko sigortası giderine ilişkin olarak da yine kendisine ait aracın 2015 yılında yapılmış olan kasko sigortası poliçesinin sunulduğu, poliçeye Axa Sigorta A.Ş. Güney Anadolu Bölge Müdürlüğünden teyit yazısının da eklendiği, sigorta poliçesinde sigorta başlangıç tarihinin 23.03.2015, bitiş tarihinin 23.03.2016, ödenecek primin 366 gün için toplam 2.578,81 TL olarak belirtildiği, anılan poliçenin bitiş tarihi sonrası için taahhüt içermediği, söz konusu isteklinin araç giderine ilişkin olarak kiralama bedeline ilişkin fiyat teklifi sunulduğu dikkate alındığında, söz konusu poliçenin başvuruya konu ihale için alınmadığı, poliçe üzerinde yazan prim tutarının ihale süresi olan 3 yıl geçerli olduğu bilgisinin teyit yazısında ve poliçe üzerinde yer almadığı, bu itibarla söz konusu isteklinin açıklamasında poliçe süresinin bitiş tarihiden sonra geçecek süreler için sigorta giderlerinin (sigorta bitim tarihi olan 23.03.2016 tarihinden sonrasının) fiyat teklifi veya açıklayıcı bilgi ile tevsik edilmediği anlaşılmıştır.
Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, Ferm Yapı Taş. Pet. Sos. Hiz. Gıd. San. ve Tic. Ltd. Şti.- Ferhat Grup Med. Yap. Tur. Gıd. ve Sos. Hiz. San. Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı, Ihlara Pey. Tem. Tar. Ür. İnş. Tur. Bilg. Tek. Mad. Hay. Oto. Orm. Ür. Sağ. Pet. Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti.- Sürem İnş. Peyz. Nak. Gıd. Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı ve Lider İnş. Tem. Gıd. Nakl. Pey. Öz. Güv. Sis. Taah. Oto. İth. İhr. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun'un 65'inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun'un 54'üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,
Oybirliği ile karar verildi.
Kazım ÖZKAN
Başkan V.
II. Başkan
Ali Kemal AKKOÇ
Kurul Üyesi
Ahmet ÖZBAKIR
Kurul Üyesi
Mehmet Zeki ADLI
Kurul Üyesi
Hamdi GÜLEÇ
Kurul Üyesi
Mehmet AKSOY
Kurul Üyesi