Toplantı No : 2015/069
Gündem No : 39
Karar Tarihi : 25.11.2015
Karar No : 2015/UH.II-3150
Şikayetçi:
Ağaoğlu Temizlik Taşıma İnş.San. Ve Tic.Ltd.Şti.
İhaleyi Yapan Daire:
Karatay Belediyesi Park Ve Bahçeler Müdürlüğü
Başvuru Tarih ve Sayısı:
06.11.2015 / 87398
Başvuruya Konu İhale:
2015/117313 İhale Kayıt Numaralı "Muhtelif Park Ve Yeşil Alanların Bakım Ve Temizliğinin Yapılması" İhalesi
Kurumca Yapılan İnceleme ve Değerlendirme:
Karar:
TOPLANTIYA KATILAN ÜYELER:
Başkan: Mahmut GÜRSES
Üyeler: II. Başkan Kazım ÖZKAN, Ahmet ÖZBAKIR, Mehmet Zeki ADLI, Hamdi GÜLEÇ, Dr. Mehmet AKSOY
BAŞVURU SAHİBİ:
Ağaoğlu Tem. Taşıma İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.
Atatürk Mah.19. Sk. Hasanzade Apt: A Blok No: 2 Haliliye ŞANLIURFA
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Karatay Belediyesi Park ve Bahçeler Müdürlüğü,
Akçesme Mah. Garaj Cad. No: 5 42020 Karatay/KONYA
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2015/117313İhale Kayıt Numaralı “Muhtelif Park ve Yeşil Alanların Bakım ve Temizliğinin Yapılması” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Karatay Belediyesi Park ve Bahçeler Müdürlüğü tarafından 08.10.2015 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Muhtelif Park ve Yeşil Alanların Bakım ve Temizliğinin Yapılması” ihalesine ilişkin olarak Ağaoğlu Tem. Taşıma İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 02.11.2015 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 04.11.2015 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 06.11.2015 tarih ve 87398 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 06.11.2015 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2015/2874 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, teklif vermiş oldukları ihalede birim fiyat teklif cetveli ekinde yer alan yakacak yardımı giderine ilişkin olarak %4 sözleşme ve genel giderlerin dahil edilmediği gerekçesiyle tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığı, 04.02.2013 tarihli ve 2013/UH.II-794 sayılı Kurul kararında da yakacak yardımına %4 sözleşme ve genel giderlerin dahil edilmesine yönelik bir hususun yer almadığı, bu nedenle birim fiyat teklif cetveli ekinde yer alan yakacak giderine sözleşme ve genel giderlerinin dahil edilmemesi gerekçesiyle idare tarafından tekliflerinin değerlendirme dışı bırakması işleminin yerinde olmadığı iddiasına yer verilmiştir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
5510 sayılı “Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun “Prime esas kazançlar” başlıklı 80’inci maddesinde “4’üncü maddenin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki sigortalıların prime esas kazançları aşağıdaki şekilde belirlenir.
a) Prime esas kazançların hesabında;
1) Hak edilen ücretlerin,
2) Prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit istihkaktan o ay içinde yapılan ödemelerin ve işverenler tarafından sigortalılar için özel sağlık sigortalarına ve bireysel emeklilik sistemine ödenen tutarların,
3) İdare veya yargı mercilerince verilen karar gereğince yukarıdaki (1) ve (2) numaralı alt bentlerde belirtilen kazançlar niteliğinde olmak üzere sigortalılara o ay içinde yapılan ödemelerin,
brüt toplamı esas alınır.
b) Ayni yardımlar ve ölüm, doğum ve evlenme yardımları, görev yollukları, seyyar görev tazminatı, kıdem tazminatı, iş sonu tazminatı veya kıdem tazminatı mahiyetindeki toplu ödeme, keşif ücreti, ihbar ve kasa tazminatları ile Kurumca tutarları yıllar itibarıyla belirlenecek yemek, çocuk ve aile zamları, işverenler tarafından sigortalılar için özel sağlık sigortalarına ve bireysel emeklilik sistemine ödenen ve aylık toplamı asgari ücretin % 30’unu geçmeyen özel sağlık sigortası primi ve bireysel emeklilik katkı payları tutarları, prime esas kazanca tabi tutulmaz.
c) (b) bendinde belirtilen istisnalar dışında her ne adla yapılırsa yapılsın tüm ödemeler ile ayni yardım yerine geçmek üzere yapılan nakdi ödemeler prime esas kazanca tabi tutulur. Diğer kanunlardaki prime tabi tutulmaması gerektiğine dair muafiyet ve istisnalar bu Kanunun uygulanmasında dikkate alınmaz…” hükmü,
Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında teklif fiyata dahil olacak giderler” başlıklı 78’inci maddesinde “…78.29. Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde, sözleşme gideri ve genel giderler dahil toplam asgari işçilik maliyetinin altında işçilik bedeli sunan isteklilerin teklifleri, ihale dokümanına aykırı teklif sunulduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılır.
78.30. Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde isteklilerin teklif bedelleri varsa yüklenici karı ile aşağıdaki bileşenlerden oluşur:
a) Asgari İşçilik Maliyeti: İhale tarihinde yürürlükte bulunan brüt asgari ücret veya idari şartnamede brüt asgari ücretin yüzde (%) fazlası olarak belirlenen ücret (ulusal bayram ve genel tatil günleri ile fazla çalışma saatlerine ilişkin ücretler dahil), nakdi yemek ve yol bedeli gibi prime esas kazancın hesabında esas alınan işçiliğe bağlı diğer ödemeler ve işveren sigorta primlerinin toplam tutarı asgari işçilik maliyetini oluşturur.
b) İşçilikle Bağlantılı Ayni Giderler: İdari şartnamede işçi sayısıyla bağlantı olarak teklife dahil edilmesi öngörülen ayni giderler teklif bileşeni kabul edilir.
c) Hizmetin Yürütülmesine Yardımcı Unsurlar: İhale konusu hizmet işinin yürütülmesinde yardımcı nitelikte olan ve idari şartnamede belirtilen unsurlar teklif bileşeni kabul edilir.
ç) Sözleşme Giderleri ve Genel Giderler: İhale ve sözleşmeye ilişkin damga vergileri, Kamu İhale Kurumu payı ve noter masrafları gibi sözleşme giderleri ile amortisman, ihale konusu işte kullanılacak giyim gideri, oryantasyon (ihale konusu işe uyum) eğitimi gideri, 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu uyarınca işyeri hekimliği ve iş güvenliği uzmanı ücreti ile çalışanlara verilecek eğitim gideri, silahlı atış eğitim gideri, özel güvenlik mali sorumluluk sigortası gideri, yaka kartı, önemli bir bileşen olarak değerlendirilmeyen ilaçlama gideri, toplu ulaşım kartı bedeli ve bu nitelikteki genel giderleri karşılamak üzere, birim fiyat teklif cetvelinde yer alan her bir işçilik birim fiyatı üzerinden; işçi sayısı üzerinden teklif alınması idarece uygun görülmeyen iş kalemi/kalemleri için ise çalıştırılacak her bir personelin işçilik maliyeti üzerinden, % 4 oranında hesaplanan sözleşme giderleri ve genel giderler teklif bileşeni olarak kabul edilir.” açıklaması,
İdari Şarname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “25.1. Sözleşmenin uygulanması sırasında, ilgili mevzuat gereğince yapılacak her türlü ulaşım, sigorta, vergi (KDV Hariç) , resim ve harç giderleri ile bunlara benzer bilumum giderlerin tamamı ve aşağıdaki 25.3. maddelerinde belirtilen giderler de, isteklilerce teklif edilecek fiyata dahil olmalıdır.
25.2. 25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.
25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:
25.3.1. İşin süresi ve personel sayısı dikkate alınarak ilgili mevzuatına göre hesaplanacak işçilik ücreti:
Çalışan işçilere Asgari ücretten aşağı ücret ödenmeyecektir.
Ulusal Bayram ve Genel Tatil Mesaisi: Ulusal Bayram ve Genel Tatillerde çalışacak işçi sayısı 97- olup, gerektiğinde ve yapıldığı takdirde mesai ödenecektir. Ancak teklif fiyata dahil edilerek verilecektir.Engelli Personele mesai yaptırılmayacaktır.Mesai yapıp yapmamak, idarenin inisiyatifindedir. Yapıldığı takdirde ödenir. Toplam : 97 x 43,50 = 4.219,50-Gün
Fazla Çalışma Saat Mesaisi:Fazla Çalışma Saat Mesaisinde çalışacak işçi sayısı 97- olup, gerektiğinde ve yapıldığı takdirde mesai ödenecektir. Ancak teklif fiyata dahil edilerek verilecektir.Engelli Personele mesai yaptırılmayacaktır.Mesai yapıp yapmamak, idarenin inisiyatifindedir. Yapıldığı takdirde ödenir. Toplam : 97 x 810 = 78.570-Saat
25.3.2. Yemek ve yol giderleri:
Yemek Gideri:
Yüklenici, çalışan tüm personele (100-Kişi); yemek bedelini , Günde bir sefer/öğün ayda 26-gün hesabıyla her ay = Aylık işçi brütü : 642,20-TL, (Günlük işçi brütü: 24,70-TL.) Nakdi yapmak zorundadır. (Yemek yardımı ücretin nakdi yapılması ve bordroda gösterilmesi zorunludur.) Teklif fiyata dahildir.
Yol Yardımı :
Sözleşme kapsamında yükleniciye çalışacak işçiler açısından herhangi bir ulaşım bedeli ödenmeyecektir. İşçilerin ulaşım sorunu idare tarafından haricen çözülecektir.
25.3.3. Bu madde boş bırakılmıştır.
25.3.4. Diğer giderler:
Sözleşme süresi içinde her yıl ( İdarenin belirleyeceği herhangi 2-ayda / 2-seferde - her seferde 1- ton olmak üzere ) 2 ton, 3-yıl için 1 Kişiye 6-ton paçal kömür ücreti nakdi verilecektir.
Toplam Yakacak Yardımı : 100 x 6 = 600-Ton
1-Ton için Brüt: 664,42-TL. (Toplam işveren dahil Brüt: 813,91-TL.)
25.4. Sözleşme konusu işin bedelinin ödenmesi aşamasında doğacak Katma Değer Vergisi (KDV), ilgili mevzuatı çerçevesinde İdare tarafından yükleniciye ayrıca ödenir.
25.5. Kısa vadeli sigorta prim oranları belirtilecektir.
Bu işte uygulanacak kısa vadeli sigorta prim oranı % 2 (yüzdeiki) dir.” düzenlemesi yer almaktadır.
İhale dokümanı kapsamında isteklilere verilen birim fiyat teklif cetveli örneği ise aşağıdaki gibidir.
A
B
Miktarı
Sıra No
İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması
Birimi
İşçi Sayısı
Ay/gün/saat
Teklif edilen birim fiyat
Tutarı
1
Aylık Ücret (Yemek dahil) (Brüt asgari ücret)
Ay
97
36
2
Aylık Ücret (Engelli Personel) (Yemek dahil) (Brüt asgari ücret)
Ay
3
36
İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması
Birimi
Miktarı
3
Ulusal Bayram ve Genel Tatil Mesaisi (Brüt Üzerinden)
Gün
4.219,5
4
Fazla Çalışma Saat Mesaisi
Saat
78.570
5
Yakacak Yardımı
Ton
600
Başvuruya konu ihalede yaklaşık maliyeti oluşturan bileşenlerin tamamının personel ve personele bağlı giderler olduğu, yaklaşık maliyetin idarece KİK işçilik modülü esas alınarak 97 kişi için toplam ücretin (2.425,09x97x36) 8.468.414,28 TL, 3 engelli personel için toplam ücretin (2.153,58x3x36) 232.586,64 TL, ulusal bayram ve genel tatil günleri çalışmalarının toplam tutarının (54,08x4.219,50) 228.190,56 TL, fazla çalışma saat mesaisinin toplam tutarının (10,82x78.570) 850.127,40 TL olarak hesaplandığı, bu tutara sözleşme ve genel giderler dâhil (846,48x100kişix 2 sefer) 507.888 TL yakacak yardımı ile %20 oranında kâr dâhil edilerek toplam 12.344.648,26 TL olarak hesaplandığı tespit edilmiştir.
Aynı zamanda kar hariç yaklaşık maliyet (sınır değer) olan 10.287.206,88 TL’nin toplam asgari işçilik maliyetine eşit olduğu ve toplam asgari işçilik maliyetinin altında teklif veren isteklilerin ise idarece tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığı görülmüştür.
Yukarıda aktarılan mevzuat açıklamalarından, asgari işçilik maliyetinin ihale tarihinde yürürlükte bulunan brüt asgari ücret veya idari şartnamede brüt asgari ücretin yüzde (%) fazlası olarak belirlenen ücret (ulusal bayram ve genel tatil günleri ile fazla çalışma saatlerine ilişkin ücretler dâhil), nakdi yemek ve yol bedeli gibi prime esas kazancın hesabında esas alınan işçiliğe bağlı diğer ödemeler ve işveren sigorta primlerinin toplam tutarından oluştuğu, % 4 oranında hesaplanan sözleşme giderleri ve genel giderlerin ise sadece birim fiyat teklif cetvelinde yer alan her bir işçilik birim fiyatı üzerinden hesaplanacağı anlaşılmıştır.
5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun 80’inci maddesinde ayni yardımların prime esas kazanca tabi tutulmayacağı, ancak ayni yardım yerine geçmek üzere yapılan nakdi ödemelerin prime esas kazanca tabi tutulacağının hükme bağlandığı görülmektedir. Bu nedenle 16.09.2015 tarihli zeyilname ile değiştirilen İdari Şartname’nin 25’inci maddesinde yakacak yardımı için belirlenen 813,92 TL’lik nakdi tutarın prime esas kazanca dâhil edilecek bir tutar olduğu belirlenmiştir.
5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun 80’inci maddesi ile Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında teklif fiyata dahil olacak giderler” başlıklı 78’inci maddesi birlikte değerlendirildiğinde yakacak yardımının pirime esas kazanca dahil edileceği ve söz konusu giderin asgari işçilik maliyetini oluşturan bir bileşen olduğu, dolayısıyla %4 oranı olan sözleşme ve genel giderlerin bu tutara dahil edilmesi gerekirken başvuru sahibi istekli tarafından işveren primi dahil brüt yakacak yardımına (813,92 TL) sözleşme ve genel giderlerin dahil edilmediği, bunun sonucunda isteklinin teklif tutarının (10.267.670,88) teklif edilmesi gereken toplam asgari işçilik maliyetinin (10.287.206,88 TL) altında kaldığı anlaşıldığından idarece anılan isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması işleminde mevzuata aykırılık olmadığı sonucuna varılmıştır.
Diğer taraftan başvuru sahibi isteklinin dilekçesinde bahsettiği 04.02.2013 tarih ve 2013/UH.II-794 sayılı kurul kararının incelenmesinde; kurul kararının alındığı tarihte yürürlükte bulunan Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.3’üncü maddesinde “79.3. Asgari işçilik maliyeti;
i- İhale tarihinde yürürlükte bulunan brüt asgari ücret veya idari şartnamede brüt asgari ücretin yüzde (%) fazlası olarak belirlenen ücret (ulusal bayram ve genel tatil günleri ile fazla çalışma saatlerine ilişkin ücretler dahil),
ii- İdari şartnamede öngörülen nakdi veya ayni yemek ve yol bedeli ile ayni giyim bedeli,
iii- İşveren sigorta primi tutarından oluşmaktadır.” açıklamasının yer aldığı, söz konusu maddeden anlaşılacağı üzere işçilik maliyetine nakdi veya ayni yemek ve yol bedeli ile ayni giyim bedelinin dâhil edileceği, yakacak yardımı gibi giderlerin işçilik maliyetine dâhil edilmesine yönelik bir düzenlemenin yer almadığı, dolayısıyla sözleşme ve genel giderlerin dâhil edilmemesi gerektiği anlaşılmakla birlikte söz konusu düzenlemenin 07.06.2014 tarih ve 29023 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Kamu İhale Genel Tebliği’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ ile kaldırıldığı, aynı Tebliğ ile “78.30. Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde isteklilerin teklif bedelleri varsa yüklenici karı ile aşağıdaki bileşenlerden oluşur:
a) Asgari İşçilik Maliyeti: İhale tarihinde yürürlükte bulunan brüt asgari ücret veya idari şartnamede brüt asgari ücretin yüzde (%) fazlası olarak belirlenen ücret (ulusal bayram ve genel tatil günleri ile fazla çalışma saatlerine ilişkin ücretler dâhil), nakdi yemek ve yol bedeli gibi prime esas kazancın hesabında esas alınan işçiliğe bağlı diğer ödemeler ve işveren sigorta primlerinin toplam tutarı asgari işçilik maliyetini oluşturur.” şeklindeki açıklamaların Kamu İhale Genel Tebliği’ne eklendiği görülmüştür.
07.06.2014 tarih ve 29023 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Kamu İhale Genel Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ ile Tebliğe eklenen 78.30’uncu maddesinin şikâyete konu ihalenin ilan tarihi itibari ile yürürlükte bulunduğu, söz konusu Tebliğ açıklamasından da anlaşılacağı üzere nakdi yemek ve yol bedeli gibi prime esas kazancın hesabında esas alınan işçiliğe bağlı diğer ödemelerin asgari işçilik maliyetinin bir bileşeni olduğu, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun 80’inci maddesinde de ayni yardım yerine geçmek üzere yapılan nakdi ödemelerin prime esas kazanca tabi tutulacağının hükme bağlandığı, dolayısıyla yakacak yardımına sözleşme ve genel giderlerin dâhil edilmesinin zorunlu olduğu anlaşıldığından başvuru sahibi isteklinin dilekçesinde bahsettiği Kurul kararının şikâyete konu ihalede emsal teşkil edemeyeceği anlaşılmaktadır.
Sonuç olarak başvuru sahibi isteklinin teklifinin idarece değerlendirme dışı bırakılma işleminde mevzuata aykırılık olmadığı sonucuna varılmıştır.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun'un 65'inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun'un 54'üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,
Oybirliği ile karar verildi.
Mahmut GÜRSES
Başkan
Kazım ÖZKAN
II. Başkan
Ahmet ÖZBAKIR
Kurul Üyesi
Mehmet Zeki ADLI
Kurul Üyesi
Hamdi GÜLEÇ
Kurul Üyesi
Dr. Mehmet AKSOY
Kurul Üyesi