KURUMUN MUTFAĞINDA ALINAN İŞLETME KAYIT BELGESİ İLE BAŞKA BİR İHALEYE GİRİLEBİLİRMİ ?




Toplantı No : 2015/067 
Gündem No : 15
Karar Tarihi : 11.11.2015
Karar No : 2015/UH.II-2985 

Şikayetçi: 


İpekyolu Organizasyon Taahhüt Ve Yemek Üretim Sanayi Ve Ticaret Limited Şirketi 

İhaleyi Yapan Daire: 


Ağrı İli Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği (Ağrı Devlet Hastanesi Başhekimliği) 

Başvuru Tarih ve Sayısı: 


15.10.2015 / 82650 

Başvuruya Konu İhale: 


2015/97832 İhale Kayıt Numaralı "Malzeme Dahil Yemek Pişirme Dağıtımı Ve Sonrası Hizmet Alımı (24 Ay)" İhalesi 

Kurumca Yapılan İnceleme ve Değerlendirme: 




Karar: 




TOPLANTIYA KATILAN ÜYELER: 

Başkan: Mahmut GÜRSES

Üyeler: II. Başkan Kazım ÖZKAN, Ali Kemal AKKOÇ, Mehmet Zeki ADLI, Hasan KOCAGÖZ, Hamdi GÜLEÇ, Dr. Mehmet AKSOY



BAŞVURU SAHİBİ:

İpekyolu Organizasyon Taahhüt ve Yemek Üretim Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi,

Hafıziye Mah. Eski Cezaevi Sok. Çobanoğlu Apt. No:54 Kat:5 Daire:18/A VAN



İHALEYİ YAPAN İDARE:

Ağrı İli Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği (Ağrı Devlet Hastanesi Başhekimliği),

Fırat Mahallesi A. Melik Özmen Caddesi No:1 04100 AĞRI



BAŞVURUYA KONU İHALE:

2015/97832İhale Kayıt Numaralı “Malzeme Dahil Yemek Pişirme Dağıtımı ve Sonrası Hizmet Alımı (24 Ay)” İhalesi



KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Ağrı İli Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği (Ağrı Devlet Hastanesi Başhekimliği) tarafından 03.09.2015 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Malzeme Dahil Yemek Pişirme Dağıtımı ve Sonrası Hizmet Alımı (24 Ay)” ihalesine ilişkin olarak İpekyolu Organizasyon Taahhüt ve Yemek Üretim Sanayi ve Ticaret Limited Şirketinin 05.10.2015 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 07.10.2015 tarihli yazısı ile reddi üzerine başvuru sahibince 15.10.2015 tarih ve 82650 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 15.10.2015 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.



Başvuruya ilişkin olarak 2015/2640 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.



KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.



İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,



1) İhale üzerinde bırakılan istekli Arpaş Gıda Sanayi Tic. Paz. İth. İhr. Ltd. Şti.nin işletme kayıt belgesinin geçerlilik süresinin bitmiş olduğu, işletme kayıt belgesinde yazılı olan adresin değişmiş olduğu, belgedeki adresin faal bir iş yerine ait olmadığı, belgenin geçerli bir belge olabilmesi için Tarım İl Müdürlüğü’nden 3 ayda bir yemek numunesi analizleri yapılmasının zorunlu olduğu, 5596 sayılı Kanun’un 30’uncu maddesinin 2 ve 3 no’lu bentlerinin konuya açıklık getirmiş olduğu, işletme kayıt belgesi alınacak işyeri için belediyeden iş yeri açma ve çalıştırma ruhsatının bulunmasının zorunlu olduğu, ancak anılan isteklinin ruhsatının geçerlilik süresinin bitmiş olduğu, 5996 sayılı Kanun’un ekinde yer alan listeye göre gıda üreten işletmelerin listede yer alan personelleri istihdam etmesinin zorunlu olduğu, fakat ihale üzerinde bırakılan isteklinin ihale tarihi öncesi ve sonrasında söz konusu personelleri istihdam etmemesi sebebiyle de işletme kayıt belgesinin geçerliliğini yitirdiği, anılan istekli tarafından sunulan ikinci işletme kayıt belgesinin ise Ağrı Devlet Hastanesi yemekhanesinde hizmetin ifası sürecinde alınmış olan bir belge olduğu, bu belgenin kamu ihalelerinde kullanılabilmesi için şirketin anılan adreste merkez veya şubesinin bulunmasının ve Ticaret Sicili Gazetesi’nde söz konusu merkez ve şubenin ilan edilmesinin gerektiği, bu sebeple sunulan ikinci belgenin de kullanılamayacağı,



2) İhale üzerinde bırakılan isteklinin sunduğu bilanço ve eşdeğer belgelerin yetersiz ve mevzuata uygun olmadığı, bu belgelerde SMMM’ye ait imza ve özel kaşenin bulunmasının gerektiği, bilanço değerlerinin İdari Şartname düzenlemelerine uygun olmadığı,



3) İsteklilerden Gözde-Ferhat-Med Global Ortak Girişimi’nin sunduğu aşırı düşük teklif açıklamasının mevzuata uygun olmadığı,



4) Gözde-Ferhat-Med Global Ortak Girişimi’nin ortaklarının iş hacmi tutarlarının ortak girişimdeki hisse oranları dikkate alındığında yeterli olmadığı, bu isteklinin bilanço oranlarının yeniden hesaplanması neticesinde yetersiz olduğunun anlaşılacağı iddialarına yer verilmiştir.



Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.



1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak: 



İhaleye ilişkin İdari Şartname’nin “İhale konusu işe ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde;“2.1. İhale konusu hizmetin; 

a) Adı: Malzeme Dahil Yemek Pişirme Dağıtımı ve Sonrası Hizmet Alımı (24 Ay)

b) Miktarı ve türü: Malzeme Dahil Yemek Pişirme Dağıtımı ve Sonrası Hizmet Alımı (24 Ay) .

c) Yapılacağı yer: Ağrı Devlet Hastanesi 

ç) Bu bent boş bırakılmıştır.” düzenlemesi bulunmaktadır.



17.12.2011 tarihli ve 28145 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Gıda İşletmelerinin Kayıt ve Onay İşlemlerine Dair Yönetmelik’in “Tanımlar” başlıklı 4’üncü maddesinin ikinci fıkrasının (c) bendinde işletme kayıt belgesi “… c) İşletme kayıt belgesi ve numarası: İstenilen bilgi ve belgeleri tamamlanmış kayıt kapsamındaki gıda işletmelerine yetkili merci tarafından verilen belge” olarak tanımlanmıştır.



Anılan Yönetmelik’in “Kayıt usul ve esasları” başlıklı 6’ncı maddesinde, “… (4) İşletme kayıt belgesi; üzerinde yazılı ticaret unvanı, gerçek ve tüzel kişi, işletme adresi ve faaliyet konusu için geçerlidir. Bu bilgilerden herhangi birinin değişmesi durumunda kayıt belgesi geçerliliğini kaybeder. Gıda işletmecisi, değişiklik durumlarında ilgili bilgi ve belgeler ile işletme kayıt belgesinin aslını bir dilekçeye ekleyerek en geç üç ay içerisinde yetkili mercie yazılı başvuruda bulunur. Yetkili merci tarafından ilgili değişiklik yapılarak işletme kayıt belgesi yeniden düzenlenir…” hükmüne yer verilmiştir.



Ayrıca, 17.11.2011 tarihli ve 28145 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Gıda İşletmelerinin Kayıt ve Onay İşlemlerine Dair Yönetmelik’in 13’üncü maddesinde “(1) Bu Yönetmelik kapsamında verilen işletme kayıt ve onay belgeleri tek başına sınai faaliyet yapılmasına izin vermez. İşletme kayıt ve onay belgelerinin geçerli olabilmesi için işyeri açma ve çalışma ruhsatının bulunması zorunludur. Bu ruhsatın herhangi bir nedenle iptal edilmesi halinde işletme kayıt ve onay belgelerinin geçerliliği kendiliğinden sona erer…” hükmünün yer aldığı, ancak 10.01.2013 tarihli ve 28524 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan değişiklikle söz konusu hükmün ilga edildiği belirlenmiştir.



Başvuru konusu ihaleye ait İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeleri teklifleri kapsamında sunmaları gerekir: …h) Teklif verecek olan isteklilerin “Gıda Üretim İzin Belgesi veya bu belgeyi düzenlemeye yetkili resmi makamlarca verilmiş eşdeğer belgeyi ihale dosyasında sunmaları gerekmektedir…” düzenlemesi yer almakta olup, söz konusu düzenleme ile isteklilerden teklif zarfı içerisinde, Gıda Üretim İzin Belgesi ya da bu belgeyi düzenlemeye yetkili resmi makamlarca verilmiş eşdeğer belgeyi sunmaları istenilmiştir.



Teknik Şartname’nin “İşin yapılma yeri ve Dağıtımı” başlıklı maddesinde “ Yemek üretilecek mutfak: Ağrı Devlet Hastanesi Mutfağı (yemekler tek bir mutfakta yapılacak)…” düzenlemesine yer verilmiştir. 



İhale üzerinde kalan istekli Arpaş Gıda Sanayi Tic. Paz. İth. İhr. Ltd. Şti. tarafından iki adet işletme kayıt belgesinin sunulduğu tespit edilmiştir.



TR-04-K-000601 kayıt no’lu, 29.01.2013 veriliş tarihli işletme kayıt belgesi incelendiğinde, söz konusu belgenin Ağrı Valiliği İl Gıda, Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğü tarafından düzenlendiği, belgenin adına düzenlenmiş olduğu işletmenin ticaret unvanı bölümüne “Arpaş Gıda Sanayi Tic. Paz. İth. İhr. Ltd. Şti.” yazıldığı, belge üzerinde şirketin merkez adresi ve işletmenin adresinin “Kağızman Caddesi Milli Eğitim Müdürlüğü Karşısı Kocabay Apartman Altı No: 14 04100 Merkez- Ağrı/ Türkiye”, işletme faaliyet konusunun “depo, perakende, toplu tüketim işletmeleri” olarak yazıldığı tespit edilmiştir.



TR- 04-K-001791 kayıt no’lu, 05.03.2015 veriliş tarihli işletme kayıt belgesi incelendiğinde, söz konusu belgenin Patnos Kaymakamlığı İl Gıda, Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğü tarafından düzenlendiği, belgenin adına düzenlenmiş olduğu işletmenin ticaret unvanı bölümüne “Arpaş Gıda Sanayi Tic. Paz. İth. İhr. Ltd. Şti.- Patnos Devlet Hastanesi Yemekhanesi” yazıldığı, belge üzerinde şirketin merkez adresi ve işletmenin adresinin “Sansu mah. Adilce yolu üzeri 5 km. merkez Patnos- Ağrı”, işletme faaliyet konusunun “toplu tüketim işletmeleri” olarak yazıldığı tespit edilmiştir.



Anılan istekli tarafından sunulmuş olan 29.06.2011 tarihli ve 7847 sayılı Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde ve 23.03.2015 tarihli oda sicil kayıt suretinde şirket adresi “Kağızman Caddesi no.46 Ağrı” olarak belirtilmiş ve başvuru sahibinin iddia ettiği gibi, şirketin adresini değiştirdiğine veya şirketini kapattığına ilişkin Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde herhangi bir bilgi de bulunmamaktadır.



Gerek İdari Şartname’nin 7.1.(h) maddesinde gerekse de ihale dokümanında yer alan herhangi bir düzenlemede istekliler tarafından sunulacak işletme kayıt belgelerinin isteklinin kendi mutfağına ilişkin olarak düzenlenmiş olması gerektiğine ilişkin bir şarta yer verilmediği, bu nedenle yetkili mercilerce istekli adına düzenlenmiş işletme kayıt belgesi sunulmasının yeterli sayıldığı anlaşılmıştır.



Teknik Şartnameye göre, ihaleye konu edilen işin, tek bir mutfakta yapılacağı ve bu mutfağın da idarenin mutfağı olacağı belirtilmiştir. Dolayısıyla ihale konusu işin zaten yüklenicinin kendi mutfağında yapılmayacağı hususu dikkate alındığında, söz konusu ihalede sunulan işletme kayıt belgesinin isteklinin işletmesine yönelik alınmış geçerli bir belge olduğu ve bu nedenle başvuru sahibinin anılan belgelerin geçersiz olduğu ve söz konusu ihalede kullanılamayacağı yönündeki iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.



2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:



İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından sunulan bilanço belgelerinin ve belgelerde yer alan oranların İdari Şartname düzenlemelerine uygun olmadığına ilişkin iddia kapsamında yapılan incelemede;



Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Bilanço veya eşdeğer belgeler” başlıklı 35’inci maddesinde; “(1) Bilançonun veya eşdeğer belgelerin istenildiği ihalelerde ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait; 

a) Yayınlanması zorunlu olan yıl sonu bilançosunun veya gerekli bölümlerinin, 

b) (a) bendinde belirtilen belgelere eşdeğer belgelerin, 

her ikisinin de idarece istenilmesi zorunludur.

(2) Bilanço veya eşdeğer belgeler kapsamında; 

a) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olan aday ve istekliler yıl sonu bilançosunu veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerini,

b) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olmayan aday ve istekliler yıl sonu bilançosunu veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerini ya da bu kriterlerin sağlandığını göstermek üzere serbest muhasebeci, yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belgeyi sunar.

(3) Adayın veya isteklinin ikinci fıkra uyarınca sunduğu belgelerde; 

a) Belli sürelerde nakit akışını sağlayabilmesi için gerekli likiditeye ve kısa dönem (bir yıl) içinde borç ödeme gücüne sahip olup olmadığını gösteren cari oranın (dönen varlıklar/kısa vadeli borçlar) en az 0,75 olması, (hesaplama yapılırken; yıllara yaygın inşaat maliyetleri dönen varlıklardan, yıllara yaygın inşaat hakediş gelirleri ise kısa vadeli borçlardan düşülecektir),

b) Aktif varlıkların ne kadarının öz kaynaklardan oluştuğunu gösteren öz kaynak oranının (öz kaynaklar/toplam aktif) en az 0,15 olması, (hesaplama yapılırken, yıllara yaygın inşaat maliyetleri toplam aktiflerden düşülecektir), 

c) Kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,50’den küçük olması,

ve belirtilen üç kriterin birlikte sağlanması zorunludur. Sunulan bilançolarda varsa yıllara yaygın inşaat maliyetleri ile yıllara yaygın inşaat hakediş gelirlerinin gösterilmesi gerekir.

(4) Yukarıda belirtilen kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.


(7) Bilanço veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ilgili mevzuatına göre düzenlenmiş ve serbest muhasebeci, yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylanmış olması zorunludur. Yabancı ülkede düzenlenen bilanço veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ise o ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve bu belgeleri düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış olması gereklidir.

….

(10) Aday veya isteklinin ortak girişim olması halinde, ortakların her birinin istenen belgeleri ayrı ayrı sunması ve üçüncü fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerinde veya serbest meslek kazanç defteri özetine ilişkin dokuzuncu fıkrada belirtilen kriterleri sağlaması zorunludur.” hükmü,



İdari Şartname’nin “Ekonomik ve mali yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler” başlıklı 7.4 üncü maddesinde; “…7.4.2. İsteklinin ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait yılsonu bilançosu veya eşdeğer belgeleri. 

a) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olan istekliler, yılsonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterleri sağlandığını gösteren bölümlerini, 

b) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olmayan istekliler, yılsonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterleri sağladığını gösteren bölümlerini ya da bu kriterlerin sağlandığını göstermek üzere yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir tarafından standart forma uygun olarak düzenlenen belgeyi (Standart Form: KİK025.1/H)sunmaları gerekmektedir. 

Sunulan bilanço veya eşdeğer belgelerde; 

a) Belli sürelerde nakit akışını sağlayabilmesi için gerekli likiditeye ve kısa dönem (bir yıl) içinde borç ödeme gücüne sahip olup olmadığını gösteren cari oranın (dönen varlıklar/kısa vadeli borçlar) en az 0,75 olması, (hesaplama yapılırken; yıllara yaygın inşaat maliyetleri dönen varlıklardan, yıllara yaygın inşaat hakediş gelirleri ise kısa vadeli borçlardan düşülecektir), 

b) Aktif varlıkların ne kadarının öz kaynaklardan oluştuğunu gösteren öz kaynak oranının (öz kaynaklar/toplam aktif) en az 0,15 olması, (hesaplama yapılırken, yıllara yaygın inşaat maliyetleri toplam aktiflerden düşülecektir), 

c) Kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,50’den küçük olması,

ve belirtilen üç kriterin birlikte sağlanması zorunludur. Sunulan bilançolarda varsa yıllara yaygın inşaat maliyetleri ile yıllara yaygın inşaat hakediş gelirlerinin gösterilmesi gerekir.

Yukarıda belirtilen kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır. 

İhale veya son başvuru tarihi yılın ilk dört ayında olan ihalelerde, bir önceki yıla ait belgelerini sunmayanlar, iki önceki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu belgelerde yeterlik kriterini sağlayamayanlar ise iki önceki yılın belgeleri ile üç önceki yılın belgelerini sunabilirler. Bu durumda, belgeleri sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır. 

Bilanço veya bilançonun yukarıda belirtilen kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ilgili mevzuatına göre düzenlenmiş ve yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylanmış olması zorunludur. Yabancı ülkede düzenlenen bilanço veya bilançonun yukarıda belirtilen kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ise o ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve bu belgeleri düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış olması gereklidir. 


İsteklinin ortak girişim olması halinde, ortakların her birinin istenen belgeleri ayrı ayrı sunması ve yukarıda belirtilen kriterleri sağlaması zorunludur.”düzenlemesi yer almaktadır.



Arpaş Gıda Sanayi Tic. Paz. İth. İhr. Ltd. Şti. tarafından SMMM onaylı ve Türmob kaşeli 2014 yılına ilişkin Kurumlar Vergisi Beyannamesi sunulduğu, söz konusu beyanname ekinde 2013- 2014 yılı bilanço tablolarının yer aldığı, sunulan bu tablolardan 2014 yılına ait bilanço oranlarının, kısa vadeli banka borçlarının olmadığı; bu doğrultuda cari oranın 29,93; öz kaynak oranının 0,97; kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,00 olduğu tespit edilmiştir.



Bu itibarla, ihale üzerinde bırakılan istekliye ait bilanço bilgilerinin yukarıda aktarılan İdari Şartname düzenlemelerine uygun olduğu ve istenilen kriterleri sağladığı anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.



3) Başvuru sahibinin 3’üncü iddiasına ilişkin olarak:



29.09.2015 tarihli ihale komisyon kararında, isteklilerden Gözde-Ferhat-Med Global Ortak Girişimi’nin sunduğu aşırı düşük teklif açıklamasının mevzuata uygun olmadığı yönünde karar verildiği, başvuru sahibinin 05.10.2015 tarihli idareye şikâyet başvurusunda, Gözde-Ferhat-Med Global Ortak Girişimi’nin sunduğu aşırı düşük teklif açıklamasının mevzuata uygun olmadığı yönünde iddiada bulunduğu, idarenin 07.10.2015 tarihli cevabında bu hususu yinelemesine rağmen, başvuru sahibinin aynı iddiayla Kurumumuza itirazen şikâyet başvurusunda bulunduğu görülmektedir. Başvuru sahibinin bu husustaki iddiasının konusu kalmadığından başvurunun reddi gerekmektedir.



4) Başvuru sahibinin 4’üncü iddiasına ilişkin olarak:



İdari Şartname’nin 7.4 üncü maddesinde“7.4.2. İsteklinin ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait yıl sonu bilançosu veya eşdeğer belgeleri. 

a) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olan istekliler, yıl sonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterleri sağlandığını gösteren bölümlerini, 

b) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olmayan istekliler, yıl sonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterleri sağladığını gösteren bölümlerini ya da bu kriterlerin sağlandığını göstermek üzere serbest muhasebeci, yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir tarafından standart forma uygun olarak düzenlenen belgeyi (Standart Form: KİK025.1/H)

sunmaları gerekmektedir. 

Sunulan bilanço veya eşdeğer belgelerde; 

a) Belli sürelerde nakit akışını sağlayabilmesi için gerekli likiditeye ve kısa dönem (bir yıl) içinde borç ödeme gücüne sahip olup olmadığını gösteren cari oranın (dönen varlıklar/kısa vadeli borçlar) en az 0,75 olması, (hesaplama yapılırken; yıllara yaygın inşaat maliyetleri dönen varlıklardan, yıllara yaygın inşaat hakediş gelirleri ise kısa vadeli borçlardan düşülecektir), 

b) Aktif varlıkların ne kadarının öz kaynaklardan oluştuğunu gösteren öz kaynak oranının (öz kaynaklar/toplam aktif) en az 0,15 olması, (hesaplama yapılırken, yıllara yaygın inşaat maliyetleri toplam aktiflerden düşülecektir), 

c) Kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,50'den küçük olması,

ve belirtilen üç kriterin birlikte sağlanması zorunludur. Sunulan bilançolarda varsa yıllara yaygın inşaat maliyetleri ile yıllara yaygın inşaat hakediş gelirlerinin gösterilmesi gerekir. 



Yukarıda belirtilen kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır. 



Bilanço veya bilançonun yukarıda belirtilen kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ilgili mevzuatına göre düzenlenmiş ve serbest muhasebeci, yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylanmış olması zorunludur. Yabancı ülkede düzenlenen bilanço veya bilançonun yukarıda belirtilen kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ise o ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve bu belgeleri düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış olması gereklidir. 



Yabancı ülkede düzenlenen yayımlanması zorunlu olmayan bilançoların veya bunların bölümlerinin ibraz edilmemesi durumunda, yukarıda belirtilen kriterlerin sağlandığı o ülke mevzuatına göre bu belgeleri düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış belge ile tevsik edilebilir. 



Serbest meslek erbabı tarafından sunulan, ilgili mevzuatına göre düzenlenmiş ve onaylanmış serbest meslek kazanç defteri özetinde gösterilen değerlere göre, son yıla ait toplam gelirin toplam gidere oranının veya son iki yıla ait gelir ve giderlerin parasal tutarlarının ortalaması üzerinden bulunacak oranın en az (1,25) olması şartı aranır. Serbest meslek kazanç defteri özetinin serbest muhasebeci, yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylı olması gerekir.



İsteklinin ortak girişim olması halinde, ortakların her birinin istenen belgeleri ayrı ayrı sunması ve yukarıda belirtilen kriterleri sağlaması zorunludur. 



7.4.3. İstekli tarafından; 

a) İhalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait toplam ciroyu gösteren gelir tablosunun, 

b) Taahhüt altında devam eden hizmet işlerinin gerçekleştirilen kısmının veya bitirilen hizmet işlerinin parasal tutarını gösteren ihalenin yapıldığı yıldan önceki yılda düzenlenmiş faturaların,

birinin sunulması yeterlidir.



Taahhüt altında devam eden işlerin gerçekleştirilen kısmının veya bitirilen işlerin parasal tutarının hesabında, yurt içinde ve yurt dışında gerçekleştirilen işlerden elde edilen gelirlerin toplamı dikkate alınır. 



Toplam cironun teklif edilen bedelin % 15'inden, taahhüt altında devam eden işlerin gerçekleştirilen kısmının veya bitirilen işlerin parasal tutarının ise teklif edilen bedelin % 9'undan az olmaması gerekir. Bu kriterlerden herhangi birini sağlayan ve sağladığı kritere ilişkin belgeyi sunan istekli yeterli kabul edilir. 



Bu kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır. 



İhale veya son başvuru tarihi yılın ilk dört ayında olan ihalelerde, bir önceki yıla ait gelir tablosunu sunmayanlar, iki önceki yılın gelir tablosunu sunabilirler. Bu gelir tablosunun yeterlik kriterini sağlayamaması halinde, iki önceki yılın ve üç önceki yılın gelir tabloları sunulabilir. Bu durumda, gelir tabloları sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır. 



Gelir tablosunun, yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylı olması zorunludur. Yabancı ülkede düzenlenen gelir tablosunun o ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve bu belgeyi düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış olması gereklidir. 



İş ortaklığı olarak ihaleye katılan isteklilerde; iş hacmine ilişkin kriterlerin, her bir ortak tarafından iş ortaklığındaki hissesi oranında sağlanması zorunludur.”düzenlemesi yer almaktadır.



Yukarıda yer alan mevzuat hükümleri ve İdari Şartname’nin ilgili maddeleri doğrultusunda, Gözde-Ferhat-Med Global Ortak Girişimi’nin tarafından sunulan bilanço bilgileri ve gelir tabloları incelendiğinde;



Gözde Turizm inş. Nak. Taah. San. ve Tic. Ltd. şirketi tarafından SMMM onaylı ve Türmob kaşeli 2014 yılına ilişkin Kurumlar Vergisi Beyannamesi sunulduğu, söz konusu beyanname ekinde 2013- 2014 yılı bilanço tablolarının yer aldığı, sunulan bu tablolardan 2014 yılına ait bilanço oranlarının; cari oranın 7,20; öz kaynak oranının 0,88; kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,00 olduğu tespit edilmiştir. 



Ayrıca sunulan gelir tablosunda 2014 yılına ilişkin net satışlar tutarı dikkate alındığında bu tutarın anılan şirketin ortaklık oranında karşılaması gereken asgari ciro tutarı olan 270.648 TL’nin (Gözde-Ferhat-Med Global Ortak Girişim olarak ihaleye 5.155.200,00 TL teklif verildiği, teklif bedelinin %15 inin 773.280 TL olduğu, bu tutarın, Gözde Turizm inş. Nak. Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti’nin ortaklık oranı olan %35 uygulanmasıyla, ortaya çıkan tutarın 270.648 TL olduğu tespit edilmiştir.) üzerinde olduğu anlaşılmıştır. 



Ferhat Hazır Yemek Güv. İnş. Tem. Hiz. San. ve Tic. Ltd. Şti’nin, SMMM onaylı ve Türmob kaşeli 2014 yılına ilişkin Kurumlar Vergisi Beyannamesi sunulduğu, söz konusu beyanname ekinde 2013- 2014 yılı bilanço tablolarının yer aldığı, sunulan bu tablolardan 2014 yılına ait bilanço oranlarının; cari oranın 1,57; öz kaynak oranının 0,16; kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,00 olduğu tespit edilmiştir. 



Ayrıca sunulan gelir tablosunda 2014 yılına ilişkin net satışlar tutarı dikkate alındığında bu tutarın anılan şirketin ortaklık oranında karşılaması gereken asgari ciro tutarı 262.915,2 TL’nin (Gözde-Ferhat-Med Global Ortak Girişim olarak ihaleye 5.155.200,00 TL teklif verildiği, teklif bedelinin %15 inin 773.280 TL olduğu, bu tutarın, Ferhat Hazır Yemek Güv. İnş. Tem. Hiz. San. ve Tic. Ltd. Şti’nin ortaklık oranı olan %34 uygulanmasıyla, ortaya çıkan tutarın 262.915,2 TL olduğu tespit edilmiştir.) üzerinde olduğu anlaşılmıştır. 



Med Global Müh. İnş. Tem. Yemek San. Tic. Ltd. Şti’nin, SMMM onaylı ve Türmob kaşeli 2014 yılına ilişkin bilanço tablosunun sunulduğu görülmüş olup sunulan belgelerden anlaşıldığı üzere 2014 yılına ait bilanço oranlarının; cari oranın 1,31; öz kaynak oranının 0,31; kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,00 olduğu tespit edilmiştir. 



Ayrıca sunulan gelir tablosunda 2014 yılına ilişkin net satışlar tutarı dikkate alındığında bu tutarın anılan şirketin ortaklık oranında karşılaması gereken asgari ciro tutarı 239.716,8 TL’nin (Gözde-Ferhat-Med Global Ortak Girişim olarak ihaleye 5.155.200,00 TL teklif verildiği, teklif bedelinin %15 inin 773.280 TL olduğu, bu tutarın, Med Global Müh. İnş. Tem. Yemek San. Tic. Ltd. Şti’nin ortaklık oranı olan %31 uygulanmasıyla, ortaya çıkan tutarın 239.716,8 TL olduğu tespit edilmiştir.) üzerinde olduğu anlaşılmıştır. 



Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun'un 65'inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,



Anılan Kanun'un 54'üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,






Oybirliği ile karar verildi.












Mahmut GÜRSES

Başkan





Kazım ÖZKAN

II. Başkan 

Ali Kemal AKKOÇ

Kurul Üyesi 

Mehmet Zeki ADLI

Kurul Üyesi





Hasan KOCAGÖZ

Kurul Üyesi 

Hamdi GÜLEÇ

Kurul Üyesi 

Dr. Mehmet AKSOY

Kurul Üyesi