ZEYİLNAME YAPILDIKTAN SONRA İHALE TARİHİNİN ÖTELENMEMESİ SONUCU İPTAL KARARI


Toplantı No : 2015/054 
Gündem No : 7
Karar Tarihi : 16.09.2015
Karar No : 2015/UH.III-2494 

Şikayetçi: 


Cingife Yemek Gıda Taşıma İnşaat San. ve Tic. Ltd. Şti. 

İhaleyi Yapan Daire: 


Şahinbey Kaymakamlığı İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü 

Başvuru Tarih ve Sayısı: 


28.08.2015 / 73529 

Başvuruya Konu İhale: 


2015/83374 İhale Kayıt Numaralı "2015-2016 Eğitim Öğretim Yılı Şahinbey İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Taşımalı Eğitim Kapsamında 9 Taşıma Merkezine Taşınacak 1740 Öğrenciye 180 Gün Süreyle Yemek Alımı Hizmeti" İhalesi 

Kurumca Yapılan İnceleme ve Değerlendirme: 




Karar: 




TOPLANTIYA KATILAN ÜYELER: 

Başkan V. II. Başkan: Kazım ÖZKAN

Üyeler: Ali Kemal AKKOÇ, Ahmet ÖZBAKIR, Mehmet Zeki ADLI, Hamdi GÜLEÇ, Mehmet AKSOY



BAŞVURU SAHİBİ:

Cingife Yemek Gıda Taşıma İnşaat San. ve Tic. Ltd. Şti.,

Fevzi Çakmak Mah. Yeni Gaziantep Cad. No: 158 Yavuzeli/GAZİANTEP



İHALEYİ YAPAN İDARE:

Şahinbey Kaymakamlığı İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü,

Kolejtepe Mah. Yeşilcami Sok. 27010 Şahinbey/GAZİANTEP



BAŞVURUYA KONU İHALE:

2015/83374İhale Kayıt Numaralı “2015-2016 Eğitim Öğretim Yılı Şahinbey İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Taşımalı Eğitim Kapsamında 9 Taşıma Merkezine Taşınacak 1740 Öğrenciye 180 Gün Süreyle Yemek Alımı Hizmeti” İhalesi



KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Şahinbey Kaymakamlığı İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından 11.08.2015 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “2015-2016 Eğitim Öğretim Yılı Şahinbey İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Taşımalı Eğitim Kapsamında 9 Taşıma Merkezine Taşınacak 1740 Öğrenciye 180 Gün Süreyle Yemek Alımı Hizmeti” ihalesine ilişkin olarak Cingife Yemek Gıda Taşıma İnşaat San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 18.08.2015 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 19.08.2015 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 28.08.2015 tarih ve 73529 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 27.08.2015 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.



Başvuruya ilişkin olarak 2015/2222 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.



KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.



İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,idarece ihaleye 17 saat kala, ihale tarihi ertelenmeden ve teknik şartnamede yapılan değişikliğin de ne olduğu belirtilmeden zeyilname yapılmasının mevzuata aykırı olduğu iddialarına yer verilmiştir.



Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.



Başvuru sahibinin iddiasına ilişkin olarak idarenin cevabında “… 06.08.2015 tarihinde teknik şartnamemizin örnek aylık yemek listesi kısmında bazı yiyeceklerin gramajlarının olmadığı belirtilerek itirazda bulunulmuştur. Kamu İhale Kanununun 29.maddesine istinaden 10.08.2015 tarihinde Ekap üzerinden zeyilname düzenlenerek örnek aylık yemek listesi teknik şartnamede gramajları belirtilen yiyecek ve içeceklerden tekrar düzenlenmiş ve teknik şartname aynı gün Ekap üzerinden tekrar sisteme yüklenmiş, ilgililere yine aynı gün Ekap üzerinden tebliğ yapılmıştır. Şikayet üzerine Ekap’a yüklenen teknik şartnamede maliyeti veya fiyatı değiştirecek olan gramajlar değiştirilmemiş, sadece değiştirilmeyen bu gramajlara uygun örnek aylık yemek listesinde bir veya iki yemek çeşidi değiştirilmiştir. Bu değişiklik ihalenin maliyetini veya şartlarını olumlu veya olumsuz yönde etkileyecek bir değişiklik değildir. Kurumumuzun ve kamu yararı da göz önüne alınarak, ayrıca 2015-2016 eğitim öğretim yılının başlamasına az bir süre kalması, ihale iş ve işlemlerinin zamanında sonuçlandırılması, ilçemizde taşıma kapsamında bulunan öğrencilerin mağdur edilmemesi için, ihale tarihinde herhangi bir değişiklik yapılmamıştır. Yaklaşık maliyetimiz Bakanlığımız Destek Hizmetleri Genel Müdürlüğünün 26/05/2015 tarih ve 5413410 sayılı yazıları ile tarafımıza bildirildiği için, bu konuda herhangi bir değişiklik yapmamız söz konusu değildir. Ayrıca teknik şartnamemiz, ihalemiz ilana çıkmadan önce, 01/07/2015 tarihinde saat 14:00’de toplanan bu konuda uzman ve deneyimli personel tarafından hazırlanmıştır” denilmiştir.



4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhale dokümanında değişiklik veya açıklama yapılması” başlıklı 29’uncu maddesinde “İlân yapıldıktan sonra ihale dokümanında değişiklik yapılmaması esastır. Değişiklik yapılması zorunlu olursa, bunu gerektiren sebep ve zorunluluklar bir tutanakla tespit edilerek önceki ilânlar geçersiz sayılır ve iş yeniden aynı şekilde ilân olunur.

Ancak, ilân yapıldıktan sonra, tekliflerin hazırlanmasını veya işin gerçekleştirilmesini etkileyebilecek maddi veya teknik hatalar veya eksikliklerin idarece tespit edilmesi veya isteklilerce yazılı olarak bildirilmesi halinde, ihale dokümanında değişiklikler yapılabilir. Yapılan bu değişikliklere ilişkin ihale dokümanının bağlayıcı bir parçası olan zeyilname, son teklif verme gününden en az on gün öncesinde bilgi sahibi olmalarını temin edecek şekilde ihale dokümanı alanların tamamına gönderilir. Zeyilname ile yapılan değişiklikler nedeniyle tekliflerin hazırlanabilmesi için ek süreye ihtiyaç duyulması halinde, ihale tarihi bir defaya mahsus olmak üzere en fazla yirmi gün zeyilname ile ertelenebilir. Zeyilname düzenlenmesi halinde, teklifini bu düzenlemeden önce vermiş olan isteklilere tekliflerini geri çekerek, yeniden teklif verme imkanı sağlanır.

Ayrıca, istekliler tekliflerini hazırlarken ihale dokümanında açıklanmasına ihtiyaç duyulan hususlarla ilgili olarak son teklif verme gününden yirmi gün öncesine kadar yazılı olarak açıklama talep edebilir. Bu talebin idarece uygun görülmesi halinde yapılacak açıklama, bu tarihe kadar ihale dokümanı alan bütün isteklilere son teklif verme gününden on gün öncesinde bilgi sahibi olmalarını temin edecek şekilde ve açıklama talebinde bulunan istekli belirtilmeksizin yazılı olarak gönderilir.”



Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İhale ve ön yeterlik dokümanında değişiklik veya açıklama yapılması” başlıklı 26’ncı maddesinde “(1) İlan yapıldıktan sonra ihale ve ön yeterlik dokümanında değişiklik yapılmaması esastır. Değişiklik yapılması zorunlu olursa, bunu gerektiren sebep ve zorunluluklar bir tutanakla tespit edilerek önceki ilanlar geçersiz sayılır ve ihale yeniden aynı şekilde ilan olunur. Ancak, teklif ve başvuruların hazırlanmasını etkileyebilecek maddi veya teknik hatalar veya eksikliklerin idarece tespit edilmesi ya da idareye yazılı olarak bildirilmesi halinde, zeyilname düzenlenmek suretiyle dokümanda değişiklik yapılabilir. Yapılan bu değişikliklere ilişkin zeyilname, ihale veya son başvuru tarihinden en az on gün öncesinde bilgi sahibi olmalarını temin edecek şekilde doküman alanların tamamına bildirim ve tebligat esasları çerçevesinde gönderilir. Ancak, belirlenen maddi veya teknik hataların veya eksikliklerin ilanda da bulunması halinde ise ihale sürecine devam edilebilmesi, Kanunun 26 ncı maddesine göre düzeltme ilanı yapılması ile mümkündür.


(5) Kanunun 55 inci maddesi uyarınca şikayet üzerine yapılan incelemede; başvuruların ya da tekliflerin hazırlanmasını veya işin gerçekleştirilmesini etkileyebilecek maddi veya teknik hataların veya eksikliklerin bulunması ve idarece ihale veya ön yeterlik dokümanında düzeltme yapılmasına karar verilmesi halinde, ihale veya son başvuru tarihine on günden az süre kalmış olsa dahi gerekli düzeltme yapılarak yukarıda belirtilen usule göre son başvuru veya ihale tarihi bir defa daha ertelenebilir. Belirlenen maddi veya teknik hataların veya eksikliklerin ilanda da bulunması halinde ise ihale sürecine devam edilebilmesi, ancak Kanunun 26 ncı maddesine göre düzeltme ilanı yapılması ile mümkündür.” hükümleri,



Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Şikayet üzerine dokümanda değişiklik yapılması” başlıklı 15.3’üncü maddesinde “İhale Uygulama Yönetmeliklerinin ‘İhale ve ön yeterlik dokümanında değişiklik veya açıklama yapılması’ başlıklı maddesin…e … göre, şikayet başvurusu üzerine, idarenin dokümanda düzeltme yapılmasına karar vermesi halinde, Kanunun 29 uncu maddesinin ikinci fıkrasında yer alan ve zeyilnamenin doküman satın alanların tamamına ihale veya son başvuru tarihinden en az on gün önce bildirilmesini öngören düzenlemedeki on günlük süre ile bağlı olmaksızın ihale veya son başvuru tarihine kadar (ihale veya son başvuru günü hariç) zeyilname ile dokümanda düzeltme yapılabilecektir. Ancak, zeyilnamenin son bildirim tarihi ile ihale veya son başvuru tarihi arasında on günden az süre kalması halinde, ihale tarihinin ertelenmesi zorunlu olup, bu erteleme sadece bir defa yapılabilecektir. İhale veya son başvuru tarihinin ertelenmesi halinde, yeni ihale veya son başvuru tarihinin, zeyilnamenin son bildirim tarihinden itibaren on günden az olmayacak şekilde belirlenmesi gerektiği hususuna dikkat edilmelidir.

...” açıklamaları bulunmaktadır.



İdari Şartname’nin “İhale konusu işe ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu hizmetin; 

a) Adı: 2015-2016 Eğitim öğretim yılı Şahinbey İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü taşımalı eğitim kapsamında 9 taşıma merkezine taşınacak 1740 öğrenciye 180 gün süreyle yemek alımı hizmeti

b) Miktarı ve türü: 

9 Taşıma merkezine taşınacak 1740 öğrencinin 180 gün süreyle 313.200 adet öğle yemeği hizmet alımı 

…”

“İhaleye ilişkin bilgiler ile ihale ve son teklif verme tarih ve saati” başlıklı 3’üncü maddesinde “3.1….

d) İhale tarihi: 11.08.2015 

e) İhale saati: 10:00” 



“İhale dokümanının kapsamı” başlıklı 5’inci maddesinde “5.1. İhale dokümanı aşağıdaki belgelerden oluşmaktadır: 

a) İdari Şartname. 

b) Teknik Şartname. 

c) Sözleşme Tasarısı. 

ç) Hizmet İşleri Genel Şartnamesi (İhale dokümanı kapsamında verilmemiştir.) 

d) Standart formlar:…” düzenlemeleri yapılmıştır.



İdarece gönderilen ihale işlem dosyasında yer alan belgelerden,



KYS Yem. Loj. Taş. Gıda Tem. Hay. ve Tic. Ltd. Şti.nin 06.08.2015 tarihli dilekçe ile teknik şartnamede yer alan aylık örnek menüde yer alan bazı yemeklerin gramajlarının belirtilmediği iddiasıyla idareye şikâyet başvurusunda bulunduğu,



“11.08.2015 tarihinde saat 10:00’da yapılacak olan ilköğretim yemek alımı ihalesi ile ilgili teknik şartname tekrar düzenlenmiştir” denilerek zeyilnamenin ihale dokümanı satın alan isteklilere (ve başvuru sahibine) Ekap üzerinden 10.08.2015 tarihinde saat 16:36 itibari ile tebliğ edildiği,



Söz konusu zeyilname ile değiştirilen teknik şartnamenin yeni halinde aylık örnek menüde değişiklik yapıldığı,



İhalenin idari şartname ve ihale ilanında öngörüldüğü şekilde 11.08.2015 tarihinde saat 10:00’da gerçekleştirildiği anlaşılmaktadır. 



Dolayısıyla ihale dokümanı kapsamında yer alan teknik şartnamede yapılan değişikliğin konu olduğu zeyilname, idari şartname ve ihale ilanında öngörülen ihale tarihinden bir gün önce ihale dokümanı alan isteklilere bildirildiği halde, ihale tarihinde zeyilname ile erteleme yapılmaması Kamu İhale Kanunu’nun 29, Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 26 ve Kamu İhale Genel Tebliği’nin 15.3’üncü maddelerine aykırılık oluşturmaktadır.



Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilemeyecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, ihalenin iptali gerekmektedir.



Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun'un 65'inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,



Anılan Kanun'un 54'üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (a) bendi gereğince ihalenin iptaline,






Oybirliği ile karar verildi.