MERKEZ VE ŞUBE AYRIMININ VEYA BİRLİKTELİĞİNİN DURUMUNU ANLATAN GÜZEL BİR KARAR

KAMU İHALE KURUL KARARI


Toplantı No : 2015/054 
Gündem No : 23
Karar Tarihi : 16.09.2015
Karar No : 2015/UM.III-2510 

Şikayetçi: 


Bıçakçılar Tıbbi Cihazlar San. Ve Tic. A.Ş. 

İhaleyi Yapan Daire: 


Adana İli Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği Adana Numune Hastanesi 

Başvuru Tarih ve Sayısı: 


06.08.2015 / 67189 

Başvuruya Konu İhale: 


2015/29885 İhale Kayıt Numaralı "77 Kalem Kvc Ve Kardiyoloji Tıbbi Sarf Malzeme Alımı" İhalesi 

Kurumca Yapılan İnceleme ve Değerlendirme: 




Karar: 




TOPLANTIYA KATILAN ÜYELER: 

Başkan V. II. Başkan : Kazım ÖZKAN

Üyeler: Ali Kemal AKKOÇ, Ahmet ÖZBAKIR, Mehmet Zeki ADLI, Hamdi GÜLEÇ, Mehmet AKSOY



BAŞVURU SAHİBİ:

Bıçakçılar Tıbbi Cihazlar San. ve Tic. A.Ş. – Adana Şubesi,

Belediye Evleri Mah. 84220. Sok. No . 4 Çukurova/ADANA



İHALEYİ YAPAN İDARE:

Adana İli Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği Adana Numune Hastanesi Başhekimliği,

Serinevler Mh. Ege Bagatur Bulvarı Üzeri Yüreğir/ADANA



BAŞVURUYA KONU İHALE:

2015/29885 İhale Kayıt Numaralı “77 Kalem KVC ve Kardiyoloji Tıbbi Sarf Malzeme Alımı” İhalesi



KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Adana İli Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği Adana Numune Hastanesi Başhekimliği tarafından 21.04.2015 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “77 Kalem KVC ve Kardiyoloji Tıbbi Sarf Malzeme Alımı” ihalesine ilişkin olarak Bıçakçılar Tıbbi Cihazlar San. ve Tic. A.Ş.nin 22.07.2015 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 30.07.2015 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 06.08.2015 tarih ve 67189 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 05.08.2015 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.



Başvuruya ilişkin olarak 2015/2039 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.



KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.



İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihale dokümanının 23.03.2015 tarihinde EKAP üzerinden Bıçakçılar Tıbbi Cihazlar San. ve Tic. A.Ş. – Adana şubesi adına tanımlı kullanıcıya ait e-imza ile indirildiği, doküman indirme formunda Adana şubesine ait posta adresi ve elektronik posta adresine yer verildiği ve aynı formda elektronik posta ve faks ile tebligatı kabul etmediklerinin belirtildiği, 21.04.2015 tarihinde yapılan ihaleye katıldıkları ve alınacak malzemelerin belirli kısımları için 449.910,00 TL teklif sundukları, sunulan birim fiyat teklif mektubunda teklifin Bıçakçılar Tıbbi Cihazlar San. ve Tic. A.Ş. – Adana şubesi olarak verildiğinin yazıldığı, elektronik posta adresinin adana@bicakcilar.com olduğu, posta adresinin ise Adana şubesine ait adres olduğu, ihalede tekliflerin değerlendirilmesi sonucu teklif verilen kısımlardan 77.672,00 TL’lik malzemelerin uhdelerinde kaldığına ilişkin bildirimin teklif mektuplarında yer verdikleri elektronik posta veya posta adreslerine herhangi bir şekilde tebliğ edilmediği, tekliflerin değerlendirilmesine ilişkin 06.07.2015 tarihinde EKAP’ta firma merkezine ait olan zsonugur@bicakcilar.com adresine tebligat yapıldığının 21.07.2015 tarihinde idare ile yapılan telefon görüşmesi sonucu öğrenildiği, ihalenin uhdelerinde kalan kısımlarına ilişkin sözleşmeye davet yazısının da aynı elektronik posta adresine gönderildiği, elektronik posta ile tebligatın kabul edilmediğinin birim fiyat teklif mektubunda belirtilmesine rağmen usulsüz bildirimin yapıldığı, bildirimlerin teklif mektubunda belirtilen elektronik posta adresine yapılmadığı, idareye yapılan başvuruda sözleşme için hazır olunduğu ve tebligatın yenilenmesi ya da öğrenme tarihinin baz alınarak 10 günlük sözleşmeye davet süresinin hesaplanması gerektiği ifade edildiği ancak şikâyetlerinin idarece reddedildiği, bu durumun yasaklama gerektireceği düşünülerek kuruma şikâyet başvurusunda bulunulduğu, bahse konu ihale haricinde yapmış oldukları araştırma neticesinde şube olarak girilen ihalelerde bildirimlerin şubelere yapılmadığının fark edildiği, EKAP ile 14.05.2015 tarihinde telefon ile 27.05.2015 tarihinde elektronik posta ile yapılan görüşmelerde şube tebligatlarının merkeze gönderilmesi sonucu ortaya çıkabilecek hak kayıplarının önüne geçilmesi için tebligatların şubelere yapılabilmesi için tebligat adreslerinin düzeltilmesi talebinde bulunulduğu ve düzeltileceği yönünde bilgi alındığı, yapılan başvurulara rağmen tebligatların şube elektronik postası yerine merkez adına kayıtlı elektronik posta adresine yapıldığı, şubelerinin bağımsız iş ve işlem yapma haklarının bulunduğu, katıldıkları ihalelerde tebligatların merkez adresine yapılıyor olması durumunda şube açılmasının ve şube olarak ihaleye girmenin hukuki sonuç doğurmayacağı, EKAP üzerinden şube olarak ihale dokümanı indirilmesine rağmen tebligatların merkez adresine yapılmasının anlaşılamadığı, bu nedenle elektronik posta ile tebligatın kabul edilmediğinin belirtildiği halde bu yolla yapılan tebligatın usulsüz olduğu aynı zamanda dokümanda sunulan elektronik posta adresi yerine merkezlerine ait adrese yapılan tebligatın da usulsüz olduğu iddialarına yer verilmiştir.



Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.



İdare tarafından ihale işlem dosyası kapsamında gönderilen belgelerin incelenmesi neticesinde, şikâyete konu ihalenin “77 Kalem KVC ve Kardiyoloji Tıbbi Sarf Malzeme Alımı” işi olduğu, açık ihale usulü ile 21.04.2015 tarihinde yapılan ihalede başvuru sahibinin 21 farklı kısım için teklif verdiği, bu kısımlardan 2,7,8,9,18,30,41,45 ve 46’ncı kısımlara ait tekliflerinin ekonomik açıdan en avantajlı birinci teklif olarak belirlendiği, 34’üncü kısıma ait teklifinin ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif olarak belirlendiği, teklif sunmuş olduğu 11 kısıma ait teklifin ise yaklaşık maliyetin üzerinde olduğu için reddedildiği görülmüştür.



4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Bildirim ve tebligat esasları” başlıklı 65’inci maddesinde “Aday, istekliler ve istekli olabileceklere yapılacak her türlü bildirim ve tebligatlarda aşağıdaki hususlara uyulması zorunludur:

a) Tebligatlar idareler veya Kurum tarafından aşağıdaki yöntemler kullanılarak yapılabilir:



1) İmza karşılığı elden.



2) İadeli taahhütlü mektupla.



3) Elektronik ortamda.



4) Faksla.



… yabancı isteklilerde ise ondokuzuncu gün. … Tebligatın bu tarihten önce muhataba ulaşması halinde ise fiili tebliğ tarihi esas alınır.



b) İdareler veya Kurum tarafından elektronik ortamda veya faks ile yapılan tebligatlar ile çerçeve anlaşmaya dahil olan istekliler tarafından elektronik ortamda sunulan fiyat tekliflerinin aynı gün teyit edilmesi zorunludur. Elektronik ortamda veya faks ile yapılan bildirimlerde bildirim tarihi tebliğ tarihi sayılır.

Ancak, idareler veya Kurum ile aday, istekli ve istekli olabilecekler tarafından, elektronik imza kullanılarak yapılan işlemlerde ve şikâyet başvurularına ilişkin işlemler dahil Elektronik Kamu Alımları Platformu üzerinden yapılacak ihale sürecine ilişkin işlemlerde teyit aranmaz.



c) Elektronik haberleşmede kullanılacak araçlar ile bunların teknik özellikleri, yaygın olarak kullanılan haberleşme ve bilgi teknolojisi ürünleri ile uyumlu ve kolay erişilebilir olmalı ve eşit muamele ilkesini sağlamalıdır.



d) Her türlü bilgi alışverişi ile bilginin muhafazasında; verilerin bütünlüğü ile tekliflerin ve başvuru belgelerinin gizliliğinin sağlanması esastır.



Bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde yapılacak tebliğler hakkında Tebligat Kanunu hükümleri uygulanır.” hükmü,



İhale ilan tarihinde yürürlükte bulunan Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Bildirim ve tebligat esasları” başlıklı 6’ncı maddesinde “ (1) İdareler tarafından aday, istekli ve istekli olabileceklere tebligat öncelikli olarak EKAP üzerinden veya imza karşılığı elden yapılır.

(2) EKAP üzerinden tebligat, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinde belirtilen esas ve usuller çerçevesinde gerçekleştirilir.



(3) Tebligatın haklı veya zorunlu nedenlerle birinci fıkrada belirtilen yöntemler kullanılarak yapılamaması halinde Kanunun 65 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde sayılan diğer yöntemlere başvurulur….” hükmü,



İhale ilan tarihinde yürürlükte bulunan Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “Bildirim ve tebligat esasları” başlıklı 5’inci maddesinde “(1) Kurum ve idareler tarafından aday, istekli ve istekli olabileceklere EKAP üzerinden yapılacak tebligatlarda, teyit aranmaz ve tebligat sürecine ilişkin bildirim zamanı, konusu ve içeriği gibi bilgiler EKAP üzerinde kayıt altına alınır. Bu kapsamda, her türlü bilginin muhafazası ve bildiriminde; veri bütünlüğünün, kolay erişilebilirliğin, uyumluluğun ve eşit muamelenin sağlanması zorunludur.



(2) EKAP üzerinden yapılan tebligatlarda bildirim tarihi tebliğ tarihi sayılır. Tebligatın aday, istekli ve istekli olabileceğe ait EKAP’ta yer alan bildirim kutusuna ulaştığı tarih, bildirim tarihi olarak kabul edilir. İdarelerce, EKAP üzerinden tebligat işlemleri iş günü ve mesai saatlerine bağlı kalınmaksızın her zaman gerçekleştirilebilir. Ancak, tebligatın EKAP tarafından aday, istekli ve istekli olabileceklere bildirimi her koşulda iş günlerinde ve 9.00-18.00 saatleri arasında yapılır.

(3) Aday, istekli ve istekli olabilecekler tarafından idare ile yapılacak yazışmalarda elektronik ortam ve faks kullanılamaz. Ancak, idare tarafından dokümanın posta veya kargo yoluyla satılmasının öngörülmesi halinde, doküman satın almaya ilişkin talepler faksla veya postayla bildirilebilir.” hükmü,



İdari Şartname’nin “Bildirim ve tebligat esasları” başlıklı 6’ncı maddesinde “6.1. İdareler tarafından aday, istekli ve istekli olabileceklere tebligat öncelikli olarak EKAP üzerinden veya imza karşılığı elden yapılır. 



6.2. EKAP üzerinden tebligat, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinde belirtilen esas ve usuller çerçevesinde gerçekleştirilir. 



6.3. Tebligatın haklı veya zorunlu nedenlerle 6.1 inci maddede belirtilen yöntemler kullanılarak yapılamaması halinde Kanunun 65 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde sayılan diğer yöntemlere başvurulur….” düzenlemesi bulunmaktadır.



İhalelerde aday, istekli ve istekli olabileceklere tebligatların ne şekilde yapılabileceği hususu anılan Kanun’un 65’inci maddesi ile hüküm altına alınmıştır. İlgili yönetmelik hükümleri çerçevesinde tebligatların öncelikli olarak EKAP (Elektronik Kamu Alımları Platformu) üzerinden veya imza karşılığı elden yapılacağı, EKAP üzerinden yapılacak tebligatlarda teyit aranmayacağı, tebligatın EKAP’ta yer alan bildirim kutusuna ulaştığı tarihin bildirim tarihi olarak kabul edileceği anlaşılmıştır.



İhale dokümanı kapsamında isteklilere verilen birim fiyat teklif mektubu standart formu,




BİRİM FİYAT TEKLİF MEKTUBU 




…….. İHALE KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA

.. /.. /.... 




İhale Kayıt Numarası 

2015/29885 




İhalenin adı 

77 KALEM KVC VE KARDİYOLOJİ TIBBİ SARF MALZEME ALIMI 




Teklif sahibinin adı ve soyadı/ ticaret unvanı 






Uyruğu 






TC Kimlik Numarası

(gerçek kişi ise) 




Vergi Kimlik Numarası 






Adresi 






Telefon ve faks numarası 






1) Yukarıda ihale kayıt numarası ve adı yer alan ihaleye ilişkin ihale dokümanını oluşturan tüm belgeler tarafımızdan okunmuş, anlaşılmış ve kabul edilmiştir. Teklif fiyata dahil olduğu belirtilen tüm masraflar ve teklif geçerlilik süresi de dahil olmak üzere ihale dokümanında yer alan tüm düzenlemeleri dikkate alarak teklif verdiğimizi, dokümanda yer alan yükümlülükleri yerine getirmememiz durumunda uygulanacak yaptırımları kabul ettiğimizi beyan ediyoruz.

2) İhale tarihinde, 4734 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin dördüncü fıkrasının (a), (b), (c), (d), (e), (g) ve (i) bentlerinde belirtilen durumlarda olmadığımızı ve olmayacağımızı, anılan maddenin dördüncü fıkrasının (c) ve (d) bentleri hariç, bu hususlara ilişkin olarak durumumuzda değişiklik olması halinde buna ilişkin belgeleri derhal vereceğimizi; ihalenin üzerimizde kalması halinde ise sözleşme imzalanmadan önce ihale tarihinde anılan maddenin dördüncü fıkrasının (a), (b), (c), (d), (e) ve (g) bentlerinde belirtilen durumlarda olmadığımıza ilişkin belgeleri anılan Kanun ve ilgili mevzuat ile ihale dokümanında yer alan düzenlemelere uygun olarak İdarenize sunacağımızı taahhüt ediyoruz.                

3) 4734 sayılı Kanunun 4 üncü maddesindeki “yerli istekli” tanımı gereğince [yerli/yabancı] istekli durumundayız.

4) İhale konusu işin [tamamını/ ek cetvelde yer alan kısmını/ ek cetvelde yer alan kısımlarını]3 her bir iş kalemi için teklif ettiğimiz birim fiyatlar üzerinden Katma Değer Vergisi hariç [ Teklif edilen toplam bedel para birimi belirtilerek rakam ve yazı ile yazılacaktır.] bedel karşılığında yerine getireceğimizi kabul ve taahhüt ediyoruz. 

Adı - SOYADI/Ticaret Unvanı 

Kaşe ve İmza 






Şeklinde olup başvuru sahibi tarafından sunulan birim fiyat teklif mektubunun ise 




BİRİM FİYAT TEKLİF MEKTUBU 




ADANA NUMUNE HASTANESİ

SAĞLIK BAKANLIĞI 

TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU 

ADANA

21 / 04 / 2015 




İhale Kayıt Numarası 

2015/29885 




İhalenin adı 

77 Kalem Kvc Ve Kardiyoloji Tıbbi Sarf Malzeme Alımı 




Teklif sahibinin adı ve soyadı/ ticaret unvanı 

Bıçakçılar Tıbbi Cihazlar Sanayi ve Ticaret A.Ş. – Adana Şube 




Uyruğu 

T.C. 




TC Kimlik Numarası

(gerçek kişi ise) 






Vergi Kimlik Numarası 

Marmara Kurumlar VD. 1680036193 




Tebligat Adresi 

Belediye Evleri Mah. 84220 Sk. No: 4 Çukurova / ADANA 




Telefon ve faks numarası 

0 322 248 97 90 / 0 322 248 89 71 




Elektronik posta adresi (varsa) 

adana@bicakcilar.com 




1) Yukarıda ihale kayıt numarası ve adı yer alan ihaleye ilişkin ihale dokümanını oluşturan tüm belgeler tarafımızdan okunmuş, anlaşılmış ve kabul edilmiştir. Teklif fiyata dahil olduğu belirtilen tüm masraflar ve teklif geçerlilik süresi de dahil olmak üzere ihale dokümanında yer alan tüm düzenlemeleri dikkate alarak teklif verdiğimizi, dokümanda yer alan yükümlülükleri yerine getirmememiz durumunda uygulanacak yaptırımları kabul ettiğimizi beyan ediyoruz.

2) İhale tarihinde, 4734 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin dördüncü fıkrasının (a), (b), (c), (d), (e), (g) ve (i) bentlerinde belirtilen durumlarda olmadığımızı ve olmayacağımızı, anılan maddenin dördüncü fıkrasının (c) ve (d) bentleri hariç, bu hususlara ilişkin olarak durumumuzda değişiklik olması halinde buna ilişkin belgeleri derhal vereceğimizi; ihalenin üzerimizde kalması halinde ise sözleşme imzalanmadan önce ihale tarihinde anılan maddenin dördüncü fıkrasının (a), (b), (c), (d), (e) ve (g) bentlerinde belirtilen durumlarda olmadığımıza ilişkin belgeleri anılan Kanun ve ilgili mevzuat ile ihale dokümanında yer alan düzenlemelere uygun olarak İdarenize sunacağımızı taahhüt ediyoruz.                

3) 4734 sayılı Kanunun 4 üncü maddesindeki “yerli istekli” tanımı gereği yerli istekli durumundayız.

4) İhale konusu işin ek cetvelde yer alan kısımlarını her bir iş kalemi için teklif ettiğimiz birim fiyatlar üzerinden Katma Değer Vergisi hariç …-TL bedel karşılığında yerine getireceğimizi kabul ve taahhüt ediyoruz. 





Bıçakçılar Tıbbi Cihazlar Sanayi ve Ticaret A.Ş.

Adına Bilal Bülent KILIÇ 

İmza 






Şeklinde olduğu görülmüştür.



Başvuru sahibinin teklif dosyasında sunduğu birim fiyat teklif mektubunun isteklilere ihale dokümanı kapsamında verilen birim fiyat teklif mektubu standart formuna uygun olmadığı sunulan birim fiyat teklif mektubunun ihale ve istekliye ait bilgiler kısmının 07.06.2014 tarihinden önce yürürlükte bulunan Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği ekinde yer alan standart form ile aynı olduğu, isteklilerin beyan ve taahhütlerini içeren kısmının ise ihale dokümanında yer verilen birim fiyat teklif mektubu standart formu ile aynı olduğu görülmüştür.



Birim fiyat teklif mektubu standart formunda 07.06.2014 tarihinden önce yürürlükte bulunan Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği hükümleri gereği isteklilerden varsa elektronik posta adresinin istendiği ve bu elektronik posta adresine tebligatın kabul edilip edilmediğine yönelik seçenek sunulduğu ve tebligatların bu çerçevede yapıldığı ancak 07.06.2014 tarihinde yapılan değişiklikler ile 01.01.2015 tarihinden geçerli olmak üzere isteklilerin EKAP’a kaydının zorunlu hale getirildiği ve isteklilere yapılacak tebligatların öncelikli olarak EKAP üzerinden yapılması gerektiğinin hükme bağlandığı, bu doğrultuda birim fiyat teklif mektubu standart formun da değişiklik yapıldığı ve isteklilerden elektronik posta adresi bilgisinin birim fiyat teklif mektubunda istenmediği, isteklilere tebligatın EKAP üzerinden yapılacağı bu nedenle de istekli tarafından birim fiyat teklif mektubunda yer verilen elektronik posta adresine tebligatın söz konusu olmayacağı anlaşılmıştır. 



Şikâyet dilekçesinin birinci kısmında EKAP üzerinden ihale dokümanı indirme belgesinde elektronik posta ile tebligatın kabul edilmediğinin belirtildiği bu nedenle yapılan tebligatın usulsüz olduğu iddia edilmektedir. Yukarıda yapılan değerlendirmeler çerçevesinde ihale işlemlerinin isteklilere tebligatı hususuna ilişkin isteklilerin herhangi bir seçim yapma hakkı bulunmadığı, idarelerin öncelikli olarak EKAP üzerinden tebligat yapacaklarının ilgili yönetmelikler ile hüküm altına alındığı, bahse konu ihalede idare tarafından başvuru sahibi istekliye tebligatın EKAP üzerinden yapıldığı, idare tarafından yapılan tebligatın mevzuat hükümlerinde açıklanan usule uygun olduğu anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiasının bu kısmının yerinde olmadığı neticesine varılmıştır.



5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanunu’nun “Odalara kayıt zorunluluğu” başlıklı 9’uncu maddesinde “Ticaret siciline kayıtlı tacirler ve 5 inci maddeye göre sanayici ve deniz taciri sıfatını haiz tüm gerçek ve tüzel kişiler ile bunların şubeleri ve fabrikaları, bulundukları yerdeki odaya kaydolmak zorundadırlar. Meslek gruplarına göre yapılacak üye kayıtları, elektronik ortamda Bakanlık ve Birlik bünyesinde düzenlenen ortak veri tabanında güncel olarak tutulur. 



Bir merkeze bağlı olduğu halde, ister merkezin bulunduğu odanın, ister başka odanın çalışma alanı içinde olan müstakil sermayesi ve müstakil muhasebesi bulunan ve/veya muhasebesi merkezde tutulduğu ve müstakil sermayesi bulunmadığı halde kendi başına sınaî faaliyet ve ticarî muamele yapan yerler ve satış mağazaları bu Kanunun uygulanması bakımından şube sayılır….” hükmü, 



Ticaret Sicili Yönetmeliği’nin “Şube tanımı” başlıklı 118’inci maddesinde “(1) Bir ticari işletmeye bağlı olup ister merkezinin bulunduğu sicil çevresi içerisinde isterse başka bir sicil çevresi içinde olsun, bağımsız sermayesi veya muhasebesi bulunup bulunmadığına bakılmaksızın kendi başına sınai veya ticari faaliyetin yürütüldüğü yerler ve satış mağazaları şubedir….” hükmü,



Aynı Yönetmelik’in “Şubenin unvanı” başlıklı 119’uncu maddesinde “(1) Her şubenin unvanı kendi merkezinin ticaret unvanı ile şube olduğunu gösteren eklerden oluşur. Şubenin unvanına şube ile ilgili başka ekler de yapılabilir. Bu ekler de ticaret unvanlarına yapılacak eklerin bağlı olduğu hükümlere tabidir….” hükmü bulunmaktadır.



Merkez ile şube ayrımına ilişkin Türk Ticaret Kanunu ve diğer ilgili kanunlarda detaylı bir açıklama yapılmamakla birlikte yukarıda yer verilen Kanun ve Yönetmelik hükümlerinden şubelerin merkeze bağlı olarak müstakil sermaye ve müstakil muhasebeye sahip bulunarak veya bulunmayarak kurulabileceği ancak her iki durumda da odaya kaydın zorunlu olduğu, şube unvanının merkezin ticaret unvanına şube olduğunu gösteren eklerden oluşturulacağı anlaşılmaktadır.



Ticari işletmeler, tek bir birim olarak doğar ve kurulan bu birim merkez olarak değerlendirilir. İşletmenin ihtiyaçları doğrultusunda zamanla farklı yerlerde de kurulabilir. Bu amaçla kurulan birimler ise şubelerdir. Şubelerin merkez iradesi ile açıldığı, merkeze bağlı olarak faaliyet gösterebilecekleri, sevk ve idareleri hususunda merkez tarafından yetkilendirilecek kişi veya kişilerin merkezin tanımış olduğu yetki çerçevesi ile sınırlı olmak üzere hareket edebilecekleri, merkez adına hareket eden bu organ tarafından şube olarak yapılan tüm işlemlere ilişkin sorumluluğun yine merkez de olacağı zira şube olarak açılan birimin ayrı bir tüzel kişiliği bulunmadığı, şubenin hangi konularda bağımsız hareket imkanına sahip olduğunun yine merkez tarafından belirlendiği bu nedenle şube için tam bir bağımsızlıktan söz etmenin mümkün olmayacağı anlaşılmıştır.



Kamu ihale mevzuatında şube ile merkez arasındaki ayrıma ilişkin bir husus bulunmamakta olup, şubelerin bağlı bulundukları merkez tarafından tanınmış olan yetkiler çerçevesinde ihalelere katılımları gerçekleşmekte, bu katılımı gerçekleştirirken ihaleye katılım ve yeterlik kriterlerini bağlı bulundukları merkeze ait belgeler ile sağlamaktadırlar. 



İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “ 7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeleri teklifleri kapsamında sunmaları gerekir: 

a) Mevzuatı gereği kayıtlı olduğu ticaret ve/veya sanayi odası veya ilgili meslek odası belgesi; 


2) Tüzel kişi olması halinde, ilgili mevzuatı gereği kayıtlı bulunduğu ticaret ve/veya sanayi odasından, ilk ilan veya ihale tarihinin içinde bulunduğu yılda alınmış, tüzel kişiliğin odaya kayıtlı olduğunu gösterir belge, 



b) Teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren imza beyannamesi veya imza sirküleri; 



… 



2) Tüzel kişi olması halinde, ilgisine göre tüzel kişiliğin ortakları, üyeleri veya kurucuları ile tüzel kişiliğin yönetimindeki görevlileri belirten son durumu gösterir Ticaret Sicil Gazetesi, bu bilgilerin tamamının bir Ticaret Sicil Gazetesinde bulunmaması halinde, bu bilgilerin tümünü göstermek üzere ilgili Ticaret Sicil Gazeteleri veya bu hususları gösteren belgeler ile tüzel kişiliğin noter tasdikli imza sirküleri, 



c) Bu Şartname ekinde yer alan standart forma uygun teklif mektubu, 



… 



d) Bu Şartnamenin 7.4 ve 7.5 inci maddelerinde belirtilen, sekli ve içeriği Mal Alimi İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinde düzenlenen yeterlik belgeleri, 



… …



ı) İstekliler teklif ettikleri ürün ilgisine göre T.C. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü'nün 01.03.2010 tarih 2010/11 sayılı genelgesi doğrultusunda teklif ettiği ürünlerin TC.İlaç ve Tıbbi Cihaz Ulusal Bilgi Bankasına (TİTUBB) kayıtlı olduğuna ve Sağlık Bakanlığı tarafından onaylandığına dair belgeyi (ilgisine göre her bir kalem için ayrı ayrı sıra numarası belirtilerek internet çıktısı) ibraz edilecektir. Yürürlükteki mevzuat gereği istekliler teklif dosyalarında T.C. İlaç ve Tıbbi Cihaz Ulusal Bilgi Bankasına üretici ve / veya ithalatçı firmaların ve bu firmaların adı altında bayiliklerinin kayıtlı olduğunu belgelendireceklerdir. Tıbbi Cihaz Yönetmeliği Vücuda Yerleştirilebilir Aktif Tıbbi Cihaz Yönetmeliği ve Vücut Dışında Kullanılan Tıbbi Tanı Cihazları Yönetmeliği kapsamı dışındaki ürünler teklif edilecekse bu ürünlerin söz konusu yönetmeliklerin kapsamı dışında olduğuna dair üreticinin/ithalatçının yazılı beyanı yeterli olacaktır.” düzenlemesi bulunmaktadır.



Bahse konu ihalede başvuru sahibinin teklif dosyasında sunulan belgeleri incelendiğinde Bıçakçılar Tıbbi Cihazlar Sanayi ve Ticaret A.Ş.- Adana Şubesi olarak Adana Ticaret Odasına kayıtlı olunduğuna dair “Oda Sicil Kayıt Sureti”nin sunulduğu, teklif vermeye yetkili olunduğuna ilişkin Bıçakçılar Tıbbi Cihazlar Sanayi ve Ticaret A.Ş.- Adana Şubesi adına yetki verilen Bilal Bülent Kılıç’a ait imza sirküleri ve ekinde Bıçakçılar Tıbbi Cihazlar Sanayi ve Ticaret A.Ş.’nin son durumunu gösterir 01.04.2014 tarihli ticaret sicil gazetesinin sunulduğu, iş deneyim belgesi olarak Bıçakçılar Tıbbi Cihazlar Sanayi ve Ticaret A.Ş. adına düzenlenmiş olan 18.04.2011 tarihli ve 04725 sayılı iş bitirme belgesinin sunulduğu, birim fiyat teklif mektubunda teklif sahibinin Bıçakçılar Tıbbi Cihazlar Sanayi ve Ticaret A.Ş.- Adana Şubesi olarak belirtildiği adres ve iletişim bilgilerinin bu şubeye ait olduğu ancak vergi numarasının Bıçakçılar Tıbbi Cihazlar Sanayi ve Ticaret A.Ş.’ye ait olduğu ve birim fiyat teklif mektubu ile eki birim fiyat teklif cetvelinin Bıçakçılar Tıbbi Cihazlar Sanayi ve Ticaret A.Ş. adına Bilal Bülent Kılıç tarafından imzalandığı, İdari Şartname’de istenen TİTUBB belgelerinin de Bıçakçılar Tıbbi Cihazlar Sanayi ve Ticaret A.Ş. adına düzenlenen belgeler olduğu görülmüştür. Sunulan belgelerden ihaleye katılan tüzel kişiliğin temelde Bıçakçılar Tıbbi Cihazlar Sanayi ve Ticaret A.Ş. olduğu ancak teklifin Bıçakçılar Tıbbi Cihazlar Sanayi ve Ticaret A.Ş.- Adana Şubesi olarak verildiği anlaşılmıştır.



Bu çerçevede Bıçakçılar Tıbbi Cihazlar Sanayi ve Ticaret A.Ş.- Adana Şubesi’nin kuruluşuna ilişkin ticaret sicil gazeteleri www.ticaretsicil.gov.tr adresi üzerinden sorgulanmıştır. Bahse konu şubenin Bıçakçılar Tıbbi Cihazlar Sanayi ve Ticaret A.Ş.’nin 27.10.2003 tarihli yönetim kurulu kararı ile açıldığı, yönetim kurulu kararının 3’üncü maddesinde “Şubeye herhangi bir sermaye taahhüdü koyulmamasına ve işlerin merkezden yürütülmesine” denildiği ve 24.11.2003 tarihli ticaret sicil gazetesi ile şube açılışının tescil edildiği, bu tarihten sonra şube ile ilgili yayımlanan ticaret sicil gazetelerinde ise kişilere verilen temsil yetkileri ve adres değişikliğine ilişkin hususların bulunduğu tespit edilmiştir. 



Yukarıda yapılan değerlendirmeler ve tespitler çerçevesinde Bıçakçılar Tıbbi Cihazlar Sanayi ve Ticaret A.Ş. adına Adana Şubesi olarak ihaleye katılımın gerçekleştirildiği, Adana Şubesinin merkezden bağımsız bir tüzel kişiliğe sahip olmadığı sonucuna varılmıştır.



Başvuru sahibinin şikâyet dilekçesinin ikinci kısmında, ihale dokümanının 23.03.2015 tarihinde farklı bir kullanıcı olarak EKAP’ta kayıtlı olan Bıçakçılar Tıbbi Cihazlar Sanayi ve Ticaret A.Ş.- Adana Şubesi adına tanımlı e-imza ile indirildiği ve elektronik posta adresi olarak adana@bicakcilar.com adresinin verildiği, bu haliyle şirket merkezine ait elektronik posta adresine tebligatın yapılmasının usulsüz olduğu iddia edilmektedir.



İhale dokümanının indirildiği tarihte EKAP üzerinden merkez veya şube olarak yapılan işlemlerde herhangi bir ayrım gözetilmemekte olup yürürlükte bulunan kamu ihale mevzuatında merkez/şube ayrımının yapılması gerektiğine dair herhangi bir zorunluluk bulunmamaktadır. Ancak şubeleri ile faaliyet gösteren isteklilerin sorun yaşamaması maksadı ile EKAP tarafından sistem yenileme çalışmaları yapılmış ve 12.05.2015 tarihinde yapılan duyuruda “Merkez veya Şube olarak EKAP’a kayıtlı isteklilerin e-imza/m-imza ile doküman indirme ekranında veya idareden doküman satın almış isteklilerin doküman satış ekranında merkez/şube ayrımının gösterilmesi, belirtilen ekranlara eklenmiştir.” denilerek isteklilerin EKAP işlemlerinde merkez/şube seçimi yapabilmesi sağlanmıştır. 



EKAP üzerinden yapılan bildirimler Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin 5’inci maddesinde hüküm altına alındığı üzere kullanıcıya ait bildirim kutusuna yapılmakta ve herhangi bir şekilde teyit aranmamaktadır. İsteklilerin kayıtlı elektronik posta adreslerine mesajlar bilgilendirme amaçlı olarak gönderilmektedir. Yapılan bildirimlerin EKAP üzerinden takip edilmesi isteklilerin/kullanıcıların kendi sorumluluklarında bulunmaktadır.



Şikâyete konu somut olayda başvuru sahibinin ihale dokümanını indirdiği tarihte ister şube ister merkez olarak işlem yapılsın işlemin merkez tarafından yapıldığı şeklinde EKAP’ta kayıt altına alındığı, idareler tarafından EKAP üzerinden yapılacak bildirimlerde müdahale imkanları bulunmaksızın isteklilere ait EKAP’ta kayıtlı bilgilere göre işlemleri gerçekleştirdikleri bilinmektedir. Şikâyet dilekçesi ekinde sunulan belgelerden -EKAP ile yapılan telefon ve elektronik posta görüşmelerine ilişkin belgeler- başvuru sahibinin şube olarak ihaleye katılınmış olsa bile ihale işlemlerine ilişkin bildirimlerin merkez adına kayıtlı kullanıcıya ait bildirim kutusuna yapıldığı hususu hakkında bilgi sahibi olduğunu göstermektedir. Kaldı ki şubelerin merkezden bağımsız olarak ihaleye iştiraklerinin mümkün bulunmadığı, Bıçakçılar Tıbbi Cihazlar Sanayi ve Ticaret A.Ş.’nin yetkilendirmiş olduğu Adana şubesinin katıldığı ihalede idare tarafından merkeze ait bildirim kutusuna gönderilen “kesinleşen ihale kararı” ve “sözleşmeye davet” içerikli tebligatların sonuçlarının Bıçakçılar Tıbbi Cihazlar Sanayi ve Ticaret A.Ş.- Adana şubesi ile Bıçakçılar Tıbbi Cihazlar Sanayi ve Ticaret A.Ş.’yi aynı sorumluluk altına sokacağını bilmesi gerekmektedir. 



7201 sayılı Tebligat Kanunu’nun “Hükmi şahıslara ve ticarethanelere tebligat” başlıklı 12’nci maddesinde “Hükmi şahıslara tebliğ, salahiyetli mümessillerine, bunlar birden ziyade ise, yalnız birine yapılır. Bir ticarethanenin muamelelerinden doğan ihtilaflarda, ticari mümessiline yapılan tebliğ muteberdir.” hükmü bulunmaktadır.



Tebligat Kanunu’nun ilgili hükmünden ticari mümessile (şubeye) yapılan tebligatın ticarethaneye (merkeze) yapılmış sayılacağı anlaşılmaktadır. Şubeye yapılan tebliğin merkez adına sonuç doğurduğu göz önüne alındığında şubenin merkez adına yapmış olduğu işlemlere ilişkin merkeze yapılan tebligatın merkezin bağımlı bir organı olan şube adına sonuç doğurmamasının mümkün bulunmadığı, bu nedenle aynı tebligatın şubeye yapılmış olarak değerlendirilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.



Yapılan tüm tespit ve değerlendirmeler sonucu idare tarafından başvuru sahibi istekliye 25.06.2015 tarihinde kesinleşen ihale kararına ilişkin, 06.07.2015 tarihinde ise sözleşmeye davete ilişkin bildirimlerin EKAP üzerinden yapıldığı, yapılan bildirimlerin usulüne uygun olduğu, bu bildirimlerin gereği işlemleri yapma sorumluluğunun isteklilerde bulunduğu, ilgili yönetmelik hükümleri gereği bu bildirimler için teyit aranmadığı, bildirimlerin yapıldığı tarihlerin esas alınarak hesaplanan süre içerisinde isteklinin sözleşme imzalamaya gelmediği değerlendirilerek idarece işlem tesis edildiği ve yapılan işlemlerde de mevzuata aykırılık bulunmadığı anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.



İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğ’in “İtirazen şikâyet başvurularında aranılacak şekil unsurları” başlıklı 11’inci maddesinde “…(6) Başvuru bedelinin beşinci fıkra çerçevesinde tespit edilemediği hallerde, başvuru bedeli 4734 sayılı Kanunun 53 üncü maddesinin (j) fıkrasının 2 numaralı bendinde işin mal veya hizmet alımı ya da yapım işi olmasına göre belirlenen en yüksek tutar üzerinden yatırılır ve itirazen şikâyet incelemesi sırasında yaklaşık maliyete göre fazla ödendiği anlaşılan tutar Kurum tarafından başvuru sahibine iade edilir. Kısmi teklife açık ihalelerde ise tekliflerin verilmesi ile bu aşamadan sonraki işlemlere ilişkin başvurularda, başvuru bedeli toplam yaklaşık maliyet üzerinden yatırılır. Başvuruya konu kısmın yaklaşık maliyetine göre fazla yatırıldığı tespit edilen tutar Kurum tarafından başvuru sahibine iade edilir….” açıklaması bulunmaktadır.



Bahse konu 77 kalemden oluşan ihalede başvuru sahibi tarafından ihalenin 2,7,8,9,18,30,41,45 ve 46’ncı kısımlarının itirazen şikâyet konusu yapıldığı, ihalenin toplam yaklaşık maliyeti dikkate alınarak 9.572,00 TL başvuru bedeli yatırıldığı, anılan kalemlerin toplam yaklaşık maliyeti dikkate alındığında başvuru bedelinin 3.190,00 TL olduğu, başvuru bedelinin 6.382,00 TL fazla yatırıldığı, başvuru bedelinin fazla yatırılan kısmının başvuru sahibinin yazılı talebi halinde iade edilmesi gerektiği anlaşılmıştır.



Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun'un 65'inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,



1) Anılan Kanun'un 54'üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,



2) Fazla ödenen başvuru bedelinin başvuru sahibinin yazılı talebi halinde iadesine,






Oybirliği ile karar verildi.










Kazım ÖZKAN

Başkan V.

II. Başkan





Ali Kemal AKKOÇ

Kurul Üyesi 

Ahmet ÖZBAKIR

Kurul Üyesi 

Mehmet Zeki ADLI

Kurul Üyesi





Hamdi GÜLEÇ

Kurul Üyesi 

Mehmet AKSOY

Kurul Üyesi 
































İşleminiz Devam Ediyor.... 
İşleminiz Devam Ediyor.... 
× 
Bilgi Penceresi
Sayfaya dönmek için üstteki X'e basınız

Geri