KISMİ ALIMLARDA TEKLİF MEKTUBUNDA BELİRTİLMESİ GEREKEN "KISIM" VEYA "KISIMLARIN" İBARESİ OLMAMASI SONUCU ?


Toplantı No : 2015/022 
Gündem No : 12
Karar Tarihi : 01.04.2015
Karar No : 2015/UH.II-926 

Şikayetçi: 


Altıntat Yemek Tem. İnş. Nak. San. Ve Tic. Ltd. Şeti. 

İhaleyi Yapan Daire: 


Kocaeli İli Kamu Hastane Birliği Genel Sekreterliği Sağlık Bakanlığı Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu 

Başvuru Tarih ve Sayısı: 


23.02.2015 / 16258 

Başvuruya Konu İhale: 


2014/141629 İhale Kayıt Numaralı "12 Aylık Malzeme Dahil Yemek Pişirme, Taşıma, Dağıtım Ve Sonrası Hizmetleri" İhalesi 

Kurumca Yapılan İnceleme ve Değerlendirme: 




Karar: 




TOPLANTIYA KATILAN ÜYELER: 

Başkan: Mahmut GÜRSES

Üyeler: II. Başkan Kazım ÖZKAN, Ali Kemal AKKOÇ, Ahmet ÖZBAKIR, Mehmet Zeki ADLI, Hasan KOCAGÖZ, Hamdi GÜLEÇ, Mehmet AKSOY



BAŞVURU SAHİBİ:

Altıntat Yemek Tem. İnş. Nak. San. ve Tic. Ltd. Şti.,

Yavuz Sultan Selim Mah. Seda Cad. No: 1 Kat: 1 Körfez/KOCAELİ



İHALEYİ YAPAN İDARE:

Kocaeli İli Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği,

Karadenizliler Mah. Elmatepe Cad. No: 57 41100 İzmit/KOCAELİ



BAŞVURUYA KONU İHALE:

2014/141629İhale Kayıt Numaralı “12 Aylık Malzeme Dahil Yemek Pişirme, Taşıma, Dağıtım ve Sonrası Hizmetleri” İhalesi



KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Kocaeli İli Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği tarafından 16.12.2014 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “12 Aylık Malzeme Dahil Yemek Pişirme, Taşıma, Dağıtım ve Sonrası Hizmetleri” ihalesine ilişkin olarak Altıntat Yemek Tem. İnş. Nak. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 02.02.2015 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusuna, idarece süresi içerisinde cevap verilmemesi üzerine, başvuru sahibince 23.02.2015 tarih ve 16258 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 20.02.2015 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.



Başvuruya ilişkin olarak 2015/526 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.



KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.



İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,



1) İhaleye katılacak istekliler tarafından ihalenin yalnızca bir kısmına veya birden fazla kısmına teklif verilmesi durumuna göre standart formda yer alan “ekteki cetvelde yer alan kısmını” ve “ekteki cetvelde yer alan kısımlarını” ibarelerinden uygun olanına teklif mektubunda yer verilmesi gerektiği, hatalı ibareye yer veren isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği ayrıca teklif mektuplarındaki bilgilerin doğru bir şekilde yazılarak yetkili kişilerce imzalanmış olması, bu bilgilerin şirketin Ticaret Sicil Gazetesi, İmza Sirküleri, Oda Kayıt Belgesi ve İşletme Kayıt Belgesi gibi belgelerde yer alan bilgiler ile uyumlu olması gerektiği, anılan bilgilerde uyumsuzluk olması durumunda söz konusu bilgilerin Ticaret Sicil Gazetelerinden teyit edilmesi gerektiği, diğer bilgilerin ise ilgili Tarım Müdürlüklerinden teyit edilmesi, bu teyit işlemlerinde sunulan İşletme Kayıt Belgelerinin de sorgulanması ayrıca iş yapılan kamu kurumu mutfakları ile ilgili belgelerin teklif dosyasında sunulup sunulmadığının teyit edilmesi gerektiği, yine isteklilerin şubeleri adına sunulan İşletme Kayıt Belgelerinin ilgili Ticaret Sicil Gazetesine uyumluluğunun kontrol edilmesi eksiklik bulunan isteklilerinin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği ek olarak isteklilerin teklif dosyalarında kullanılan kaşelerinde yer alan bilgilerin son durumu gösterir Ticaret Sicil Gazetesi ile uyumlu olup olmadığının kontrol edilmesi gerektiği, 



2) İhalenin ikinci kısmında ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi isteklinin sunmuş olduğu iş deneyim belgesinin İdari Şartname’de belirtilen benzer iş tanımına uygun olmadığı, söz konusu belgeye konu işin isteklinin kendi mutfağı kullanılarak yapılmadığı, 



3) İhale konusu hizmetin, ihalenin ikinci ve üçüncü kısımlarının üzerine bırakıldığı isteklilerce teklif ettikleri bedel ile gerçekleştirilemeyeceği, işin kısımlarının ihale edildiği fiyatların idarenin aynı hizmeti almış olduğu 2014 yılı fiyatlarından düşük olduğu bu nedenle de yaklaşık maliyetin piyasa koşullarından uzak ve yanlış hesaplandığı iddialarına yer verilmiştir. 



Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.



1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:



4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Tekliflerin hazırlanması ve sunulması” başlıklı 30’uncu maddesinde “Teklif mektubu ve geçici teminat da dahil olmak üzere ihaleye katılabilme şartı olarak istenilen bütün belgeler bir zarfa konulur. Zarfın üzerine isteklinin adı, soyadı veya ticaret unvanı, tebligata esas açık adresi, teklifin hangi işe ait olduğu ve ihaleyi yapan idarenin açık adresi yazılır. Zarfın yapıştırılan yeri istekli tarafından imzalanır ve mühürlenir.



Teklif mektupları yazılı ve imzalı olarak sunulur. Teklif mektubunda ihale dokümanının tamamen okunup kabul edildiğinin belirtilmesi, teklif edilen bedelin rakam ve yazı ile birbirine uygun olarak açıkça yazılması, üzerinde kazıntı, silinti, düzeltme bulunmaması ve teklif mektubunun ad, soyad veya ticaret unvanı yazılmak suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış olması zorunludur…” hükmü,



Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Başvuru ve teklif mektuplarının şekli” başlıklı 53’üncü maddesinde “(1) Başvuru ve teklif mektupları bu Yönetmeliğin ekinde yer alan standart formlar esas alınarak hazırlanır.

(2) Teklif mektubunun aşağıdaki şartları taşıması zorunludur:

a) Yazılı olması.

b) İhale dokümanının tamamen okunup kabul edildiğinin belirtilmesi.

c) Teklif edilen bedelin rakam ve yazı ile birbirine uygun olarak açıkça yazılması.

ç) Üzerinde kazıntı, silinti, düzeltme bulunmaması.

d) Türk vatandaşı gerçek kişilerin Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası, Türkiye’de faaliyet gösteren tüzel kişilerin vergi kimlik numarasının belirtilmesi.

e) Ad ve soyadı veya ticaret unvanı yazılmak suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış olması.

(3) Ortak girişim olarak teklif veren isteklilerin teklif mektuplarının, ortakların tamamı tarafından veya yetki verdikleri kişilerce imzalanması gerekir.


(5) Teklif mektuplarının şekil ve içerik bakımından yukarıda belirtilen niteliklere ve teklif mektubu standart formuna uygun olmaması teklifin esasını değiştirecek nitelikte bir eksiklik olarak kabul edilir. Taşıması zorunlu hususlardan herhangi birini taşımayan teklif mektuplarının değiştirilmesi, düzeltilmesi veya eksikliklerinin giderilmesi gibi yollara başvurulamaz. Teklif mektubu usulüne uygun olmayan isteklinin teklifi değerlendirme dışı bırakılır.” hükmü,



İdari Şartname’nin “Tekliflerin sunulma şekli” başlıklı 22’inci maddesinde “22.1. Teklif mektubu ve geçici teminat da dahil olmak üzere ihaleye katılabilme şartı olarak bu Şartnamede istenilen bütün belgeler bir zarfa veya pakete konulur. Zarfın veya paketin üzerine isteklinin adı, soyadı veya ticaret unvanı, tebligata esas açık adresi, teklifin hangi işe ait olduğu ve ihaleyi yapan İdarenin açık adresi yazılır. Zarfın veya paketin yapıştırılan yeri istekli tarafından imzalanarak, mühürlenir veya kaşelenir. …” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “Teklif mektubunun şekli ve içeriği” başlıklı 23’üncü maddesinde “23.1. Teklif mektupları, ekteki form örneğine uygun şekilde yazılı ve imzalı olarak sunulur. 

23.2. Teklif Mektubunda; 

a) İhale dokümanının tamamen okunup kabul edildiğinin belirtilmesi, 

b) Teklif edilen bedelin rakam ve yazı ile birbirine uygun olarak açıkça yazılması, 

c) Kazıntı, silinti, düzeltme bulunmaması, 

ç) Türk vatandaşı gerçek kişilerin Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarasının, Türkiye'de faaliyet gösteren tüzel kişilerin ise vergi kimlik numarasının belirtilmesi, 

d) Teklif mektubunun ad, soyadı veya ticaret unvanı yazılmak suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış olması, 

zorunludur. 

23.3. İş ortaklığı olarak teklif veren isteklilerin teklif mektuplarının, ortakların tamamı tarafından veya yetki verdikleri kişiler tarafından imzalanması gerekir.” düzenlemesi, 



Birim fiyat teklif mektubuna ilişkin standart formun 5’inci maddesinde “İhale konusu işin; [ekteki cetvelde yer alan kısmını/ ekteki cetvelde yer alan kısımlarını] bu teklif mektubunun ekinde yer alan birim fiyat teklif cetvelindeki her bir iş kalemi için teklif ettiğimiz birim fiyatlar üzerinden Katma Değer Vergisi hariç [ Teklif edilen toplam bedel, para birim belirtilerek rakam ve yazı ile yazılacaktır.] bedel karşılığında yerine getireceğimizi kabul ve taahhüt ediyoruz.” düzenlemesi yer almaktadır. 



Birim fiyat teklif mektubuna ilişkin standart formun 5’inci maddesinde yer alan düzenlemeye göre kısmi teklife açık olarak yapılan ihalede isteklilerin yalnızca bir kısma teklif sunması durumunda “ekteki cetvelde yer alan kısmını” ibaresine, birden fazla kısma teklif sunulması durumunda ise “ekteki cetvelde yer alan kısımlarını” ibaresine yer vermesi gerektiği anlaşılmaktadır. 



Başvuruya konu ihalede 26 adet ihale dokümanı satın alındığı, ihalenin 2’nci kısmına 10 isteklinin katıldığı, idarece yalnızca bir isteklinin teklifinin geçici teminat mektubunun süresinin uygun olmadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, ilgili kısımda aşırı düşük teklif sorgulaması yapılmaksızın ihalenin neticelendirildiği, başvuru sahibi isteklinin teklifinin ise geçerli teklifler arasında 4’üncü sırada olduğu tespit edilmiştir. 



İhalenin 3’üncü kısmına ise 11 isteklinin katıldığı, idarece iki istekliden birinin teklifinin geçici teminat mektubunun süresinin uygun olmadığı, diğerinin ise teklif mektubunda aritmetik hata olduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, ilgili kısımda aşırı düşük teklif sorgulaması yapılmaksızın ihalenin neticelendirildiği, başvuru sahibi isteklinin teklifinin ise geçerli teklifler arasında 7’nci sırada olduğu tespit edilmiştir. 



İhaleye katılan isteklilerin teklif dosyaları incelendiğinde, ihalenin 2’nci kısmının üzerinde kaldığı istekli ile ihalenin 3’üncü kısmında ise ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif olarak belirlenen isteklinin, ihalede teklif verilen kısım veya kısımlara ilişkin teklif mektubunun 5’inci maddesindeki düzenlemeye göre seçimlik olarak yer verilmesi gereken ibarenin tamamen metinden çıkartıldığı, ihalenin şikâyete konu kısımlarına teklif veren diğer isteklilerin teklif mektuplarında söz konusu seçimlik ibareye doğru bir şekilde yer verildiği tespit edilmiştir. 



Birim fiyat teklif mektubu standart formunun 5’inci maddesindeki seçimlik düzenlemenin metin dışında bırakıldığı ancak anılan iki isteklinin teklif mektubundaki teklif tutarı ile teklif cetvelinde yer verilen toplam teklif tutarının birbiriyle uyumlu olduğu, idarece anılan isteklilerin ihalede tek bir kısma veya birden fazla kısma teklif vermiş olduklarının rahatça anlaşılabildiği bu sebeple belirtilen ibareye ilişkin eksikliğin esasa etkili olmadığı değerlendirilmiştir. 



İhalenin 2’nci kısmı için ekonomik açıdan en avantajlı teklif olarak belirlenen Alakart Gıda Yemek Üretim İnşaat Turizm San. ve Tic. Ltd. Şti. ve ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif olarak belirlenen Ant Pa End. Yem. Tem. Gıda. Oto. İnş. Bil. ve Dan. Tic. ve San. Ltd. Şti.nin birim fiyat teklif mektuplarında yer alan teklif bedellerinin rakam ve yazıyla uyumlu olduğu, teklif mektuplarında istenilen bilgilerin doğru bir şekilde yazıldığı ve teklifin yetkili kişilerce imzalanmış olduğu, teklif dosyalarında isteklilerin Ticaret Sicil Gazetesi, İmza Sirküleri ve İşletme Kayıt Belgesini sunmuş olduğu, belgelerin sunuluş şekillerinin ve geçerlilik sürelerinin uygun olduğu,



İhalenin 3’üncü kısmı için ekonomik açıdan en avantajlı teklif olarak belirlenen Erencan Kardeşler Tem. İnş Tur. Nakl. Kuy. Gıda Med. Pet. Teks. Ltd. Şti. ve ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif olarak belirlenen Eker Yem. Tem. Hayv. Medikal İnş. San. Tic. Ltd. Şti.nin birim fiyat teklif mektuplarında yer alan teklif bedellerinin rakam ve yazıyla uyumlu olduğu, teklif mektuplarında istenilen bilgilerin doğru bir şekilde yazıldığı ve teklifin yetkili kişilerce imzalanmış olduğu, teklif dosyalarında isteklilerin Ticaret Sicil Gazetesi, İmza Sirküleri ve İşletme Kayıt Belgesini sunmuş olduğu, belgelerin sunuluş şekillerinin ve geçerlilik sürelerinin uygun olduğu tespit edilmiştir. 



Yapılan inceleme ve değerlendirmeler neticesinde; ihaleye katılan isteklilerin belgeleri iddiaya konu hususlar açısından incelendiğinde, yalnızca ihalenin 2’nci kısmı üzerinde kalan istekli olan Alakart Gıda Yemek Üretim İnşaat Turizm San. ve Tic. Ltd. Şti. ile ihalenin 3’üncü kısmında ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlenen Eker Yem. Tem. Hayv. Medikal İnş. San. Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan teklif mektuplarında birim fiyat teklif mektubu standart formunun 5’inci maddesindeki “ekteki cetvelde yer alan kısmını” veya “ekteki cetvelde yer alan kısımlarını” şeklindeki seçimlik düzenlemenin tamamen metinden çıkartıldığı, belirtilen ibareye ilişkin eksikliğin esasa etkili olmadığı, ihalenin 2’nci ve 3’üncü kısmına katılan tüm istekliler tarafından sunulan birim fiyat teklif mektuplarında yer alan teklif bedellerinin rakam ve yazıyla uyumlu olduğu, teklif mektuplarında istenilen bilgilerin doğru bir şekilde yazıldığı ve teklifin yetkili kişilerce imzalanmış olduğu, teklif dosyalarında isteklilerin Ticaret Sicil Gazetesi, İmza Sirküleri ve İşletme Kayıt Belgesini sunmuş olduğu, belgelerin sunuluş şekillerinin ve geçerlilik sürelerinin uygun olduğu anlaşıldığından başvuru sahibinin 1’inci iddiası yerinde bulunmamıştır. 



2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:



Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İş deneyimini gösteren belgeler” başlıklı 39’uncu maddesinde “İş deneyimini gösteren belgelerin istenildiği ihalelerde; teknolojik ürün deneyim belgesinin ve yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgelerin,

b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işleriyle ilgili iş deneyimini gösteren belgelerin,

… 

istenilmesi zorunludur.” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in “Değerlendirmeye ilişkin esaslar” başlıklı 48’inci maddesinde “(1) İhale konusu iş veya benzer işlerle ilgili tek sözleşmeye dayalı olarak iş deneyimini gösteren belgeler değerlendirmeye alınır. Birden çok iş deneyimini gösteren belge hiçbir şekilde toplanamaz.

(2) İş deneyimini gösteren belgelerde yer alan ancak, ihale konusu iş veya benzer iş kapsamında bulunmayan işlerin tutarları iş deneyiminde değerlendirmeye alınmaz…” hükmü,



İdari Şartname’nin “Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler” başlıklı 7’nci maddesinde “7.5.1. İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesi ya da yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak; 

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgeleri veya 

b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80'inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işlerine ilişkin deneyimini gösteren belgeleri, 

sunması zorunludur. 

İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 25'den az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin veya teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması gerekir. 




7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir: 

Kamu veya özel sektöre yapılmış yerinde veya taşımalı (yemeği kendi tesisinde yapması şartıyla) malzemeli ya da malzemesiz yemek pişirme işi” düzenlemesi bulunmaktadır. 



İdari Şartname’de yer alan düzenlemelere göre isteklilerden yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak, teklif ettikleri bedelin % 25’inden az olmamak üzere iş deneyimini tevsik eden belge sunmaları istenmektedir. Benzer iş tanımının ise kamu veya özel sektöre yapılmış yerinde veya yemeği kendi tesisinde yapması şartıyla taşımalı malzemeli ya da malzemesiz yemek pişirme işi şeklinde yapıldığı görülmüştür. 



İddiaya konu ihalenin 2’nci kısmında ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekli olarak belirlenen Ant Pa End. Yem. Tem. Gıda Oto. İnş. Bil. ve Dan. Tic. ve San. Ltd. Şti. tarafından ihalede toplam (1’inci kısım için 6.085.725,00 TL+ 2’nci kısım için 7.272.880,00 TL + 3’üncü kısım için 3.880.675,00 TL=) 17.239.280,00 TL bedel teklif edildiği, bu durumda istekli tarafından teklif sunulan kısımlar için teklif bedelinin asgari %25’i oranında ihale konusu iş veya benzer iş tanımına uygun bir işe ilişkin iş deneyimini gösterir belgelerin sunulması gerektiği anlaşılmıştır. 



Anılan istekli tarafından Erciş Milli Eğitim Müdürlüğünce 2013/80991 İKN’li “2013/2014 eğitim öğretim döneminde taşınacak öğrencilere öğlen yemeği hizmeti alımı işi” ne ait 21.07.2014 tarihli ve 140/5111 sayılı 1.794.207,24 TL tutarındaki iş bitirme belgesinin sunulduğu, sözleşme tarihinin 03.09.2013 olduğu, belgeye konu işin ortak girişim tarafından gerçekleştirildiği, iddiaya konu isteklinin ortak girişimin %99 paylı ortağı olduğu görülmüştür. 



İş bitirme belgesine konu olan ihalenin Teknik Şartnamesi’nin “İşin Konusu” başlıklı 1’inci maddesinde“Bu ihalenin konusu yüklenici firma tarafından Erciş İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı taşımalı okullara ambalajlanmış kumanya veya aşağıda belirtilen Tablo-1 deki örnek menüdeki yemeklerin pişirilmesi, Tablo-2 deki taşıma merkezi okullara taşınması, dağıtımı ve sonrası hizmetlerine ilişkin hizmet alımı işidir.” düzenlemesinin,



Aynı Şartname’nin “Yemeğin Pişirilmesi ve Dağıtımı” başlıklı 2’nci maddesinde “Erciş İlçe Milli Eğitim Müdürlüğünün taşıma merkezi okullarındaki taşımalı öğrencilerin 2013-2014 öğretim yılı yemek ihtiyacını her türlü malzeme dâhil verilen menüye göre yüklenici firmanın kendi mutfağında pişirerek taşıma merkezi okullara taşınması, okullarda dağıtımı ve dağıtım sonrası hizmetleri işi (bulaşık yıkama, yemekhane veya sınıfın temizliği vb. ile yemek bulaşık artıklarının okuldan götürülmesi işi tamamen firmaya ait olmak üzere) yapılacaktır.” düzenlemesinin yer aldığı tespit edilmiştir. 



İdarece 26.12.2014 tarihli ve 25033 sayılı yazı ile belgeyi düzenleyen Erciş Milli Eğitim Müdürlüğüne Ant Pa End. Yem. Tem. Gıda. Oto. İnş. Bil. ve Dan. Tic. ve San. Ltd. Şti.ye ait iş bitirme belgesinin benzer işi tanımına uygun kısmının tespiti amacıyla, belge tutarının ne kadarlık kısmının sıcak yemek hizmetinin ve ne kadarlık kısmının ambalajlanmış kumanya dağıtım hizmetini oluşturduğunun sorulduğu, 



Erciş Milli Eğitim Müdürlüğünün 31.12.2014 tarihli ve 34832877.140/9350 sayılı cevabi yazısı ile iş bitirme belgesinin 1.710.520,00 TL’lik tutarının sıcak yemek dağıtım ve 83.687,24 TL’lik tutarının ise ambalajlanmış kumanya dağıtım hizmetine ilişkin olduğu cevabının verildiği, 



İdarenin cevabı üzerine ihale komisyonunca benzer iş tanımı gereği sıcak yemek dağıtımı hizmetinin tutarı olan 1.710.520,00 TL iş bitirme belge tutarı olarak kabul edilerek KİK Belge Güncelleme Modülünden güncelleme yapılarak 1.912.838,35 TL’lik tutarın teklif ettiği kısımları karşıladığı gerekçesi ile isteklinin teklifinin geçerli kabul edildiği görülmüştür.



İddiaya konu istekli tarafından sunulan iş deneyim belgesinin tutarının 1.794.207,24 TL olduğu, idare ile belgeyi düzenleyen idare arasında yapılan yazışmalar neticesinde belgeye konu işin benzer iş tanımına uygun kısmının 1.710.520,00 TL olduğunun anlaşıldığı, belgeye konu işin ortak girişim tarafından gerçekleştirildiği, iddiaya konu isteklinin ortak girişimin %99 paylı ortağı olduğu dolayısıyla anılan istekli tarafından gerçekleştirilen iş tutarının (1.710.520,00 TL x 0,99=) 1.693.414,80 TL olduğu, sözleşme tarihinin 03.09.2013 olduğu dikkate alınarak yapılan hesaplamada güncellenmiş tutarının 1.893.709,97 TL olduğu, sonuç olarak bu tutarın teklife konu her bir kısım için ayrı ayrı istenilen iş deneyimi tutarlarını karşıladığı tespit edilmiştir.



Sunulan iş deneyim belgesine konu işe ait Teknik Şartname’de sözleşmeyi yürütecek yüklenicinin ihale konusu işin sıcak yemek dağıtımına ilişkin kısmını kendi mutfağını kullanarak gerçekleştireceğinin belirtildiği, bahse konu işin 13.06.2014 tarihinde kabul edilerek söz konusu iş deneyim belgesinin tanzim edilmiş olduğu anlaşılmıştır. 



Yapılan inceleme ve değerlendirmeler neticesinde; ihalenin 2’nci kısmında ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekli olarak belirlenen Ant Pa End. Yem. Tem. Gıda Oto. İnş. Bil. ve Dan. Tic. ve San. Ltd. Şti. nin sunduğu iş deneyim belgesinin benzer iş kapsamında uygun kısmının belgeye düzenleyen idare ile yapılan yazışmalar neticesinde belirlenmiş olduğu, söz konusu iş kısmına düşen tutarın güncellenmiş halinin ihalede istenilen iş deneyim tutarını karşılamak için yeterli olduğu ayrıca iş deneyim belgesine konu işe ilişkin Teknik Şartname’de yer verilen düzenlemeler çerçevesinde işi gerçekleştirecek yüklenicinin kendi mutfağı olması gerektiği, bahse konu işin tamamlandığı ve iş deneyim belgesi düzenlendiği dolayısıyla Ant Pa End. Yem. Tem. Gıda Oto. İnş. Bil. ve Dan. Tic. ve San. Ltd. Şti.ye iş deneyim belgesine konu işi kendi mutfağını kullanarak tamamlamış olduğu sonucuna ulaşıldığından başvuru sahibinin 2’nci iddiası yerinde bulunmamıştır. 



3) Başvuru sahibinin 3’üncü iddiasına ilişkin olarak:



4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Tekliflerin alınması ve açılması” başlıklı 36’ıncı maddesinde ”Teklifler ihale dokümanında belirtilen ihale saatine kadar idareye verilir. İhale komisyonunca ihale dokümanında belirtilen saatte kaç teklif verilmiş olduğu bir tutanakla tespit edilerek, hazır bulunanlara duyurulur ve hemen ihaleye başlanır. İhale komisyonu teklif zarflarını alınış sırasına göre inceler. 30 uncu maddenin birinci fıkrasına uygun olmayan zarflar bir tutanak ile belirlenerek değerlendirmeye alınmaz. Zarflar isteklilerle birlikte hazır bulunanlar önünde alınış sırasına göre açılır.



İsteklilerin belgelerinin eksik olup olmadığı ve teklif mektubu ile geçici teminatlarının usulüne uygun olup olmadığı kontrol edilir. Belgeleri eksik veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olmayan istekliler tutanakla tespit edilir. İstekliler ile teklif fiyatları ve yaklaşık maliyet tutarı açıklanır. Bu işlemlere ilişkin hazırlanan tutanak ihale komisyonunca imzalanır. Bu aşamada; hiçbir teklifin reddine veya kabulüne karar verilmez, teklifi oluşturan belgeler düzeltilemez ve tamamlanamaz. Teklifler ihale komisyonunca hemen değerlendirilmek üzere oturum kapatılır.” hükmü,



Aynı Kanunu’nun “İdareye şikâyet başvurusu” başlıklı 55’inci maddesinde “Şikâyet başvurusu, ihale sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla bu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen günden itibaren 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün içinde ve sözleşmenin imzalanmasından önce, ihaleyi yapan idareye yapılır. İlanda yer alan hususlara yönelik başvuruların süresi ilk ilan tarihinden, ön yeterlik veya ihale dokümanının ilana yansımayan diğer hükümlerine yönelik başvuruların süresi ise dokümanın satın alındığı tarihte başlar. …” hükmü yer almaktadır.



İhale tarihinin 16.12.2014 olduğu, ihale komisyon kararına göre yaklaşık maliyetin ihale tarihinde hazır bulunan istekliler huzurunda ihale komisyonu tarafından açıklandığı, bu durumda isteklilerce yaklaşık maliyetin öğrenildiği tarihin 16.12.2014 olduğu, isteklilerin yaklaşık maliyete ilişkin şikâyete konu olabilecek hususların farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gerektiği tarihin 16.12.2014 olduğu görülmüştür. 



Kamu İhale Kanunu’nun 55’inci maddesine göre şikâyet başvurusunun ihale sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla bu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen günden itibaren başlayacağı hüküm altına alınmakla birlikte başvuru sahibi tarafından yaklaşık maliyetin piyasa koşullarından uzakta ve yanlış hesaplandığının farkına varılması gereken tarihin 16.12.2014 olduğu, idareye şikâyet başvurusunun 16.12.2014 tarihinden itibaren 10 gün içinde yapılması gerekirken başvuru sahibi tarafından idareye yapılan başvurunun 02.02.2015 tarihinde yapıldığı dikkate alındığında başvuru sahibinin süresi içerisinde idareye şikâyet başvurusunda bulunmadığı tespit edilmiştir. 



Öte yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 38’inci maddesinde “Kurum, ihale konusu işin türü, niteliği ve yaklaşık maliyeti ile ihale edilme usulüne göre aşırı düşük tekliflerin tespiti, değerlendirilmesi ve ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi amacıyla sınır değerler ve sorgulama kriterleri belirlemeye, ihalenin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin sonuçlandırılabilmesine, ayrıca yaklaşık maliyeti 8 inci maddede öngörülen eşik değerlerin yarısına kadar olan hizmet alımları ile yapım işleri ihalelerinde sınır değerin altında olan tekliflerin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin reddedilmesine ilişkin düzenlemeler yapmaya yetkilidir. İhale komisyonu bu maddenin uygulanmasında Kurum tarafından yapılan düzenlemeleri esas alır.” hükmü,



Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği'nin “Sınır değer ve aşırı düşük teklifler” başlıklı 59’uncu maddesinde “…(3) İhale ilanında ve dokümanında ihalenin, Kanunun 38 inci maddesinde öngörülen açıklama istenmeksizin sonuçlandırılacağının belirtilmesi halinde; ihale, ekonomik açıdan en avantajlı teklif üzerinde bırakılır. Ancak Kanunun 20 nci maddesi uyarınca belli istekliler arasında ihale usulü ile yapılan ihalelerde ve niteliği gereği aşırı düşük teklif sorgulaması yapılamayacağı Kurumca belirlenen konularda yapılacak alımlarda, ihalenin aşırı düşük teklif açıklaması istenmeksizin sonuçlandırılacağının ihale ilanında ve dokümanında belirtilmesi zorunludur.” hükmü,



İdari Şartname'nin “Sınır değer” başlıklı 33’üncü maddesinde “33.1. İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra Kurum tarafından belirlenen yönteme göre sınır değer hesaplar. 

33.2. İhale, Kanunun 38 inci maddesinde öngörülen açıklama istenmeksizin ekonomik açıdan en avantajlı teklif üzerinde bırakılacaktır. İhale üzerinde bırakılan isteklinin teklifinin sınır değerin altında olması durumunda kesin teminat 40.1 maddede yer alan hüküm uyarınca hesaplanan tutar üzerinden alınır.” düzenlemesi bulunmaktadır. 



İlgili mevzuat hükümleri gereğince, ihale ilanında ve dokümanında ihalenin, Kanun’un 38’inci maddesinde öngörülen açıklama istenmeksizin sonuçlandırılacağının belirtilmesi halinde, idarece aşırı düşük teklif sorgulaması yapılmaksızın ihalenin ekonomik açıdan en avantajlı teklif üzerine bırakılacağı anlaşılmıştır. 



Yapılan inceleme ve değerlendirmeler neticesinde, yaklaşık maliyet tutarına yönelik süresi içerisinde herhangi bir şikâyet başvurusu yapılmadığı ve idarece ihale dokümanı düzenlemelerinde ihalenin aşırı düşük teklif sorgulaması yapılmaksızın neticelendirileceğinin belirtildiği, bu durumda ihaleye katılan isteklilerin aşırı düşük teklif sorgulaması yapılmaksızın ihalenin neticelendirilmesi işleminde mevzuata aykırılık olmadığı anlaşıldığından başvuru sahibinin 3’üncü iddiası da yerinde bulunmamıştır. 



Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun'un 65'inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,



Anılan Kanun'un 54'üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,






Oybirliği ile karar verildi.