AŞIRI DÜŞÜK TEKLİF AÇIKLAMASI İNCELENMESİ - EKSİKLİKLER 1


Toplantı No : 2015/022 
Gündem No : 10
Karar Tarihi : 01.04.2015
Karar No : 2015/UH.II-924 

Şikayetçi: 


Ada Toplu Yemek Gıda Tem. İnş. Taah. San. Tic. Ltd. Şti. - Yayet Gıda Tem. Nak. Yemek Ürt. Hiz. İth. İhr. San. Ve Tic. Ltd. Şti. 

İhaleyi Yapan Daire: 


Gaziantep Üniversitesi Döner Sermaye İşletmesi Şahinbey Araştırma Ve Uygulama Hastanesi Birimi 

Başvuru Tarih ve Sayısı: 


13.03.2015 / 23837 

Başvuruya Konu İhale: 


2014/160102 İhale Kayıt Numaralı "12 Ay Süreli 3 Kalem Yemek Hizmet Alımı" İhalesi 

Kurumca Yapılan İnceleme ve Değerlendirme: 




Karar: 




TOPLANTIYA KATILAN ÜYELER: 

Başkan: Mahmut GÜRSES

Üyeler: II. Başkan Kazım ÖZKAN, Ali Kemal AKKOÇ, Ahmet ÖZBAKIR, Mehmet Zeki ADLI, Hasan KOCAGÖZ, Hamdi GÜLEÇ, Mehmet AKSOY



BAŞVURU SAHİBİ:

Ada Toplu Yemek Gıda Tem. İnş. Taah. San. Tic. Ltd. Şti. - Yayet Gıda Tem. Nak. Yemek Ürt. Hiz. İth. İhr. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı,

Bağcılar Mah. Gıda Toptancılar Sitesi O Blok No: 7/B DİYARBAKIR



İHALEYİ YAPAN İDARE:

Gaziantep Üniversitesi Döner Sermaye İşletmesi Şahinbey Araştırma ve Uygulama Hastanesi Birimi,

Üniversite Bulvarı 27310 Hastane 4. Blok Özel Klinik Zemin Kat 27310 Şehitkamil/GAZİANTEP



BAŞVURUYA KONU İHALE:

2014/160102İhale Kayıt Numaralı “12 Ay Süreli 3 Kalem Yemek Hizmet Alımı” İhalesi



KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Gaziantep Üniversitesi Döner Sermaye İşletmesi Şahinbey Araştırma ve Uygulama Hastanesi Birimi tarafından 08.01.2015 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “12 Ay Süreli 3 Kalem Yemek Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Ada Toplu Yemek Gıda Tem. İnş. Taah. San. Tic. Ltd. Şti. - Yayet Gıda Tem. Nak. Yemek Ürt. Hiz. İth. İhr. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığının 25.02.2015 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 26.02.2015 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 13.03.2015 tarih ve 23837 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 13.03.2015 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.



Başvuruya ilişkin olarak 2015/700 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.



KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.



İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihale üzerinde bırakılan isteklinin aşırı düşük teklif açıklamasının mevzuata uygun olmadığı, söz konusu isteklinin malzemeli yemek sunumu hesap cetvelini sunmadığı ve “ana çiğ girdi maliyeti+ işçilik maliyeti/ toplam teklif tutarı” oranının Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.6’ncı maddesinde belirtilen oranları sağlamadığı, anılan isteklinin malzeme birim fiyatlarını tevsik etmek için sunduğu belgelerin mevzuata uygun olmadığı, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.6’ncı maddesi gereğince ana çiğ girdi maliyetlerinin tevsiki amacıyla üçüncü kişilerden alınan fiyat tekliflerinin kullanılmaması gerekmesine karşın isteklinin fiyat teklifi sunmak suretiyle açıklama yaptığı, ticaret borsalarından alınmış fiyatlar ile açıklama yapılırken ortalama fiyatların esas alınması gerekmesine rağmen asgari fiyatlar ile açıklama yapıldığı, toplam çiğ girdi miktarının hesaplanmadığı, ihale dokümanı kapsamındaki örnek menülere ve Teknik Şartname’de yer verilen yemek gramajlarına uygun açıklama sunulmadığı, işçilik maliyetinin yanlış hesaplandığı iddialarına yer verilmiştir.



A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.



Başvuruya konu ihaleye ait İdari Şartname’nin 2.1.(a) maddesinde ihale konusu işin adının “12 Ay Süreli 3 Kalem Yemek Hizmeti Alımı” şeklinde belirtildiği,



Anılan Şartname’nin “Sınır değer” başlıklı 33’üncü maddesinde “33.1. İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra Kurum tarafından belirlenen yönteme göre sınır değer hesaplar. 

33.2. Teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden Kanunun 38 inci maddesine göre açıklama istenecektir. Bu kapsamda; ihale komisyonu sınır değerin altında kalan teklifleri aşırı düşük teklif olarak tespit eder ve bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister. İhale komisyonu; 

a) Verilen hizmetin ekonomik olması, 

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin işin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar, 

c) Teklif edilen hizmetin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak aşırı düşük teklifleri değerlendirir. 

Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifi reddedilir. İhale komisyonunca reddedilmeyen teklifler, geçerli teklif olarak belirlenir. İhale üzerinde bırakılan isteklinin teklifinin sınır değerin altında olması durumunda kesin teminat 40.1 inci maddede yer alan hüküm uyarınca hesaplanan tutar üzerinden alınır.” düzenlemesinin yer aldığı, 



Söz konusu ihaleye 9 teklif verildiği, Trakya Tabldot Top. Yem. Ür. Gıda Tur.ve Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin “geçici teminatının yetersiz olduğu” gerekçesiyle, Bupe Tab. İnşaat Gıda Teks.Tem. Unlu Mam. Personel ve Sos. Hiz. Paz. Tic. ve San. Ltd. Şti.nin teklifinin “teklif mektubunda aritmetik hata yapıldığı, geçici teminat tutarının yetersiz olduğu ve banka referans mektubu sunulmadığı” gerekçeleriyle değerlendirme dışı bırakıldığı, yaklaşık maliyetin 1,30’a bölünmesi suretiyle 4.951.384,62 TL tutarında sınır değere ulaşıldığı ve sınır değerin altında teklif sunan Dünya Tat Yemek İnş. Tur. Taş. Gıda İth. İhr. San. ve Tic. Ltd. Şti., Ada Toplu Yemek Gıda Tem. İnş. Taah. San. Tic. Ltd. Şti. - Yayet Gıda Tem. Nak. Yemek Ürt. Hiz. İth. İhr. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı ve Çelikkan Yemek Pazarlama San.ve Tic.Ltd.Şti.nin aşırı düşük teklif sorgulamasına tâbi tutulduğu, 



Anılan isteklilere gönderilen 09.01.2015 tarihli aşırı düşük teklif açıklaması talep yazıları ile “…İhale dokümanında sunulan 2 haftalık öğle ve akşam menüsüne göre hazırlayacağınız “ana çiğ girdi”, “işçilik” ve “yardımcı giderler” oranlarının belirtildiği malzemeli yemek sunumu hesap cetvelinin tebliğ tarihinden itibaren 3 iş günü içerisinde Kamu İhale Genel Tebliği’nin ilgili maddelerine göre hazırlanarak sunulması”nın istendiği, 



Çelikkan Yemek Pazarlama San.ve Tic. Ltd. Şti.nin açıklamasının “açıklama kapsamında sunulan fiyat tekliflerinin son geçici vergi beyanname dönemine ilişkin olmadığı” gerekçesiyle reddedildiği, diğer iki isteklinin açıklamalarının ise yeterli görüldüğü ve ihalenin Dünya Tat Yemek İnş. Tur. Taş. Gıda İth. İhr. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin üzerinde bırakıldığı anlaşılmıştır. 



Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde “79.1. Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde kar hariç yaklaşık maliyet tutarı; personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımı ihalelerinde ise yaklaşık maliyetin 1,30 sayısına bölünmesinden elde edilen tutar sınır değer olarak kabul edilir. 

…79.2.2. İstekliler aşırı düşük olarak tespit edilen tekliflerini aşağıdaki yöntemleri kullanarak açıklayabilirler.



79.2.2.1. Üçüncü Kişilerden Alınan Fiyat Teklifleri: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin üçüncü kişilerden fiyat teklifi alınması durumunda, öncelikli olarak fiyat teklifini veren kişiyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından ilgisine göre teklife konu mal veya hizmet için maliyet tespit tutanağı (Ek-O.5) veya satış tutarı tespit tutanağı (Ek-O.6) düzenlenecektir. Tutanaklar fiyat teklifinin dayanağı olarak düzenlenecek olup, meslek mensubu tarafından muhafaza edilecek ve fiyat teklifinin ekinde idareye verilmeyecektir. Ancak idare veya Kurum tarafından gerekli görülmesi halinde bu tutanaklar meslek mensubundan istenebilecektir. 



Maliyet tespit tutanağı dayanak alınarak fiyat teklifi sunulabilmesi için, fiyat teklifinin mamul/mala ilişkin olması halinde mamul/malın birim fiyatının, tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim maliyetin altında olmaması; fiyat teklifinin hizmete ilişkin olması halinde ise bu hizmetin birim fiyatının, tutanakta tespit edilen toplam birim maliyetin altında olmaması, bu tespitin (Ek-O.5) formunda yapılması, fiyat teklifi üzerine meslek mensubu tarafından “Bu fiyat teklifindeki birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre tarafımca düzenlenerek onaylanan (.../.../...) tarih ve (…) sayılı maliyet tespit tutanağındaki ortalama/toplam birim maliyet tutarının altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekmektedir. 



Satış tutarı tespit tutanağı dayanak alınarak fiyat teklifi sunulabilmesi için teklif edilen birim fiyatın, ilgili tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmaması, bu tespitin (Ek-O.6) formunda yapılması, fiyat teklifi üzerine meslek mensubu tarafından “Bu fiyat teklifindeki birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre tarafımca düzenlenerek onaylanan (.../.../...) tarih ve (…) sayılı satış tutarı tespit tutanağındaki ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekmektedir.



Üçüncü kişilerden alınan fiyat tekliflerinin teklife konu alanda faaliyet gösterenlerden alınması gerekmekte olup, bu belgelerin ihale tarihinden önce düzenlenmiş olması zorunlu değildir. 



Kaşeleme işlemi 8.4 üncü maddede belirtilen özel kaşe kullanılmak suretiyle yapılabileceği gibi, bu kaşe dışında meslek mensubuna ilişkin bilgileri içeren kaşe kullanılmak suretiyle de yapılabilir. 



79.2.2.2. Kamu Kurum ve Kuruluşları Tarafından Sunulan Mal ve Hizmetlere İlişkin Fiyatlar: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin kamu kurum ve kuruluşları tarafından sunulan hizmetlere ilişkin fiyat tarifeleri veya istekliye verilmiş fiyat teklifleri açıklama yöntemi olarak kullanılabilir. Bu usulle yapılmış açıklamanın geçerli olabilmesi için kullanılan fiyatların ilan/davet ile ihale tarihi arasında (ihale tarihi hariç) geçerli olması zorunludur.



79.2.2.3. Kamu Kurum ve Kuruluşları Tarafından İlan Edilen Fiyatlar: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin kamu kurum ve kuruluşları tarafından ilan edilmiş fiyat tarifeleri açıklama yöntemi olarak kullanılabilir. Bu usulle yapılmış açıklamanın geçerli olabilmesi için ilan edilen fiyatların ihalenin ilan/davet ile ihale tarihi arasında (ihale tarihi hariç) geçerli olması zorunludur.



79.2.2.4. Ticaret Borsası Fiyatları: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin 18/5/2004 tarihli ve 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanununun 51 inci maddesinin (c) bendi uyarınca borsa idaresi tarafından düzenlenen ve ilgili malın ihale tarihinden önceki son 12 ayın herhangi bir işlem gününde gerçekleşen ortalama fiyatını gösteren belge ile açıklama yapılabilir.



79.2.2.5. Toptancı Hal Fiyatları: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin 11/3/2010 tarihli ve 5957 sayılı Sebze ve Meyveler ile Yeterli Arz ve Talep Derinliği Bulunan Diğer Malların Ticaretinin Düzenlenmesi Hakkında Kanun uyarınca faaliyet gösteren toptancı hali idaresi tarafından düzenlenen ve ilgili malın ihale tarihinden önceki son 12 ayın herhangi bir işlem gününe ait ortalama fiyatını gösteren belge ile açıklama yapılabilir.



79.2.2.6. Özel veya Münhasır Hak Sahibi Kuruluşların Uyguladığı Fiyatlar: İlgili mevzuatı uyarınca, belirli mal veya hizmetlerin kamuya sunulması konusunda lehine sınırlama bulunan kuruluşların tedarikçisi oldukları mallar veya sunucusu oldukları hizmetler için uyguladıkları fiyatlar ile açıklama yapılabilir. 



79.2.2.7. İsteklinin Kendi Ürettiği, Aldığı veya Sattığı Mallara İlişkin Fiyatlar: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin olarak isteklinin kendi ürettiği, aldığı veya sattığı mallara ait fiyatların kullanılması durumunda, istekliyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından ilgisine göre aşırı düşük teklif açıklamasına konu mal için düzenlenen maliyet/satış tutarı tespit tutanağı (Ek-O.7) ile açıklama yapılabilir. 



Maliyetler dayanak alınarak yapılan açıklamanın geçerli olabilmesi için teklif edilen birim fiyatın, ilgili tutanakta (Ek-O.7) tespit edilen ağırlıklı ortalama birim maliyetin altında olmaması ve isteklinin son veya bir önceki geçici vergi beyanname döneminde ihale konusu işte kullanılmasını öngördüğü mal miktarının en az yarısı kadar alım yapmış olması gerekir. 



Satışlar dayanak alınarak yapılan açıklamanın geçerli olabilmesi için teklif edilen birim fiyatın, ilgili tutanakta (Ek-O.7) tespit edilen ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmaması ve malın ticaretinin isteklinin faaliyet alanında olması gerekir. 



İsteklinin son veya bir önceki geçici vergi beyanname döneminde 4734 sayılı Kanun kapsamındaki idarelere açıklama konusu mala ilişkin satış yapmış ve satılan malın idarece kabul edilmiş olması durumunda, maliyet/satış tutarı tespit tutanağı (Ek-O.7) sunulmasına gerek bulunmayıp sadece söz konusu satışa ilişkin fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, YMM, SMMM ya da vergi dairesince onaylı suretleri ile de belgelendirme yapılabilir. 



Kaşeleme işlemi 8.4 üncü maddede belirtilen özel kaşe kullanılmak suretiyle yapılabileceği gibi, bu kaşe dışında meslek mensubuna ilişkin bilgileri içeren kaşe kullanılmak suretiyle de yapılabilir.



79.2.2.8. İsteklinin Ortağı Olduğu Tüzel Kişiye Ait İşletmeden Mal Çekmesiyle Oluşan Emsal Bedel: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin olarak isteklinin ortağı olduğu tüzel kişiye ait işletmeden mal çekmesi veya satın alması durumunda söz konusu malın emsal bedeli ile değerlenmesi gereklidir. Emsal bedelinin tespitinde 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri esas alınır. Bu durumda, Vergi Usul Kanununa göre hesaplanan emsal bedeli gösteren ve istekliyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından hazırlanarak imzalanan ve kaşelenen beyanın verilmesi yeterlidir. Kaşeleme işlemi 8.4 üncü maddede belirtilen özel kaşe kullanılmak suretiyle yapılabileceği gibi, bu kaşe dışında meslek mensubuna ilişkin bilgileri içeren kaşe kullanılmak suretiyle de yapılabilir.

…79.2.6. Malzemeli yemek hizmet alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesinde kullanılmak üzere teknik şartnamede asgari iki haftalık örnek menü düzenlemesi yapılır ve bu menüde yer alan yemeklerin içerikleri ile çiğ girdi miktarları belirtilir. 



Bu ihalelerde; teklifi aşırı düşük bulunan istekli öncelikle “ana çiğ girdi”, “işçilik” ve “yardımcı gider” oranlarının belirtildiği Malzemeli Yemek Sunumu Hesap Cetvelini (Ek- H.4) hazırlayarak açıklaması kapsamında sunar. Açıklamanın geçerli kabul edilebilmesi için “(Ana Çiğ Girdi Maliyeti+İşçilik Maliyeti)/Toplam Teklif Tutarı” oranının 0,80’den az ve 0,95’den çok olmaması gerekir. Oran belirtmeyen veya belirttiği oran 0,80’den az veya 0,95’den çok olan isteklilerin teklifleri reddedilir. 



Ana çiğ girdi ibaresinden ilgili yemeğin pişirilmesi için gerekli temel girdiler anlaşılır. Bu çerçevede, isteklinin beyan ettiği orana uygun teklif sunması durumunda, yemek pişirilmesi için gerekli enerji giderleri (doğalgaz, LPG gibi), temizlik malzemeleri, su, sigorta giderleri, ilaçlama ve hijyen sağlama giderleri, bakım onarım, amortisman, nakliye, sözleşme giderleri ve genel giderler, portör muayenesi ve tali çiğ girdiler (tuz, baharat, tatlandırıcı vb.) gibi unsurlar “yardımcı girdiler” başlığında değerlendirilir ve bu unsurlar için açıklama sunulması gerekmez. 



Örneğin; 1.000 öğün yemek alımı için çıkılan bir ihalede, birim fiyat olarak 5 TL teklif veren bir isteklinin, 5.000 TL olan toplam teklif bedelinin aşırı düşük olarak değerlendirilmesi ve istekli tarafından sunulan Malzemeli Yemek Sunumu Hesap Cetvelinde “(Ana Çiğ Girdi Maliyeti+İşçilik Maliyeti)/Toplam Teklif Tutarı” oranının 0,90 olarak belirtilmesi halinde, teklifin 4.500 TL’sinin ana çiğ girdi ile işçilik toplamını içerdiği kabul edilir ve isteklinin sadece bu kısma ilişkin açıklama yapması gerekir. Teklifin 500 TL’lik kısmının ise yardımcı giderlere ilişkin olduğu kabul edildiğinden, bu kısma ilişkin açıklama yapılması gerekmemektedir. 



Malzemeli yemek alımı ihalelerinde, ana çiğ girdi maliyetlerinin tevsiki amacıyla üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifleri kullanılamaz. Ancak 79.2.2 nci maddede yer alan diğer yöntemlerden herhangi biri ile açıklama yapılmasının fiilen mümkün olmadığının anlaşıldığı durumlarda, üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifleri ile açıklama yapılabilir.” açıklamaları bulunmaktadır.



Yukarıda yer verilen açıklamalar çerçevesinde ihale üzerinde bırakılan isteklinin aşırı düşük teklif açıklamalarının incelenmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir:



- Anılan isteklinin açıklaması kapsamında malzemeli yemek sunumu hesap cetveli sunduğu, söz konusu cetvelde ana çiğ girdi oranının 0,66; işçilik oranının 0,26 olarak belirtildiği, “ana çiğ girdi maliyeti+ işçilik maliyeti/ toplam teklif tutarı” oranının 0,92 olduğu, dolayısıyla Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.6’ncı maddesinde yer alan “Açıklamanın geçerli kabul edilebilmesi için “(Ana Çiğ Girdi Maliyeti+İşçilik Maliyeti)/Toplam Teklif Tutarı” oranının 0,80’den az ve 0,95’den çok olmaması gerekir.” şartının sağlandığı tespit edilmiştir. Bu nedenle başvuru sahibinin bu konudaki iddiası yerinde görülmemiştir. 



- Başvuru konusu ihaleye ait Teknik Şartname’nin 6’ncı maddesinde yer alan “Çalışanların sayısı (mutfak çalışanları hariç) 52 kişi olacaktır.” düzenlemesi ve 12’nci maddesinde yer alan “Hastanede yemek hizmetinde gün içerisinde çalışan personel sayısı en az 52 kişi olmalıdır.” düzenlemesi gereğince söz konusu işte en az 52 personelin çalıştırılacağı ve ihale tarihi itibariyle brüt asgari ücretin 1.201,50 TL olarak belirlendiği anlaşılmıştır. İhale üzerinde bırakılan isteklinin açıklaması incelendiğinde, işçilik maliyetini 58 personel üzerinden hesapladığı, personel için öngörülen ücretin brüt asgari ücretin altında olmadığı görülmüş olup, açıklama bu yönüyle mevzuata uygun bulunmuştur. 



- İhale üzerinde kalan isteklinin idarenin 09.01.2015 tarihli aşırı düşük teklif açıklaması talep yazısında istenildiği gibi 2 haftalık öğle ve akşam menüsüne göre açıklama yaptığı ve söz konusu menülerde yer verilen gramajlara uygun olarak açıklama sunduğu belirlenmiştir. 



- Söz konusu isteklinin toplam ana çiğ girdi miktarını belirten bir liste sunduğu ve çiğ girdiler için toplam 3.077.810,48 TL öngördüğü, ana çiğ girdi fiyatlarını tevsik etmek için Ankara Büyükşehir Belediyesi Toptancı Hali fiyatlarını, Ankara Ticaret Borsası fiyatlarını ve üçüncü kişilerden alınmış fiyat tekliflerini sunduğu,



Ankara Büyükşehir Belediyesi Toptancı Hali fiyatlarında ilgili malın ihale tarihinden önceki son 12 ayın herhangi bir işlem gününe ait ortalama fiyatının, Ankara Ticaret Borsası fiyatlarında ilgili malın ihale tarihinden önceki son 12 ayın herhangi bir işlem gününde gerçekleşen ortalama fiyatının esas alındığı, 



Ana çiğ girdiler arasında yer alan “limon” girdisinin birim fiyatının 0,139370 TL olarak belirtildiği ve Ankara Ticaret Borsasının 01.09.2014 tarihinde gerçekleşen ortalama fiyatının kullanıldığının ifade edildiği, ancak açıklama kapsamında sunulan Ankara Ticaret Borsasının 01.09.2014 tarihli bülteninde “limon” birim fiyatının 0,35 TL olarak gösterildiği, dolayısıyla bahse konu girdinin mevzuata uygun olarak tevsik edilemediği anlaşılmıştır. 



- Anılan isteklinin öğle ve akşam menülerinin ana çiğ girdileri arasında bulunan ekmek, paket yoğurt, asta yağı, su, maya, konserve bezelye, kutu ayran için son veya bir önceki geçici vergi beyanname döneminde ihale konusu mal miktarının en az yarısı kadar alım yapılmadığını ve anılan girdilerin kamu kurum ve kuruluşları veya ticaret borsası birim fiyatlarının bulunmadığını belirterek üçüncü kişilerden alınmış fiyat tekliflerini sunmak suretiyle açıklama yaptığı görülmüştür. 



Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.6’ncı maddesinde düzenlenen üçüncü kişilerden alınmış fiyat teklifi ile açıklama yapılabilmesi hususunun anılan Tebliğ’in 79.2.2’nci maddesinde yer alan diğer yöntemlerden herhangi biri ile açıklama yapılmasının fiilen mümkün olmadığının anlaşılması koşuluna bağlandığı, ancak ihale üzerinde kalan isteklinin fiyat teklifi ile açıklama yapılmasına gerekçe oluşturabilecek somut bir bilgi ve belgeyi açıklaması kapsamında sunmadığı, söz konusu girdilerin Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.2.2’nci maddesi çerçevesinde kamu kurum ve kuruluşları tarafından sunulan mal ve hizmetlere ilişkin ilan edilmiş fiyatlar kullanılarak tevsik edilmesi mümkün iken, fiyat teklifi ile açıklanmasının mevzuata uygun olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. 



Yukarıda yer verilen tespitler bir arada değerlendirildiğinde, ihale üzerinde bırakılan isteklinin aşırı düşük teklif açıklamasının mevzuata uygun olmadığı anlaşılmıştır.



B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesinin ikinci fıkrası yönünden yapılan inceleme sonucunda tespit edilen aykırılıklar ve buna ilişkin inceleme ve hukuki değerlendirme aşağıda yapılmıştır.



Başvuru sahibi Ada Toplu Yemek Gıda Tem. İnş. Taah. San. Tic. Ltd. Şti. - Yayet Gıda Tem. Nak. Yemek Ürt. Hiz. İth. İhr. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın aşırı düşük teklif açıklamasının incelenmesi sonucunda, anılan isteklinin öngördüğü gramajlar ile idarenin belirlediği gramajların uyumlu olmadığı tespit edilmiştir.



Örneğin idarenin 09.01.2015 tarihli yazısında 2 haftalık öğle ve akşam yemeği menülerinin açıklanmasının istendiği, söz konusu menülerin ekinde çiğ girdi gramajlarının belirtildiği, örnek menülerde “salata” girdilerinin “marul ¼ adet, kış havuç 25 gr, kış lahana 25 gr, soğan 10 gr, limon ¼ adet, tuz 1 gr, maydanoz 1/10 demet” şeklinde belirlendiği, ancak başvuru sahibi tarafından “salata” girdilerinin “100 gr domates, 30 gr salatalık, 10 gr taze soğan, 1/10 demet maydanoz, 20 gr sivri biber, ¼ adet limon, 1 gr tuz, 15 gr zeytinyağı” şeklinde açıklandığı anlaşılmıştır. 



Ayrıca anılan isteklinin öğle ve akşam menülerinin ana çiğ girdileri arasında bulunan “200 ml paket ayran, ekmek, konserve bezelye, 200 gr paket yoğurt, maya” girdilerinin fiyatlarını tevsik etmek için üçüncü kişilerden alınmış fiyat tekliflerini sunduğu ve bahse konu girdiler için son veya bir önceki geçici vergi beyanname döneminde ihale konusu mal miktarının en az yarısı kadar alım yapılmadığını ve kamu kurum ve kuruluşları, ticaret borsaları vb. tarafından ilan edilmiş birim fiyatlarının bulunmadığını ifade ettiği, bununla birlikte yukarıda ifade edildiği gibi üçüncü kişilerden alınmış fiyat teklifi ile açıklama yapılabilmesi için diğer yöntemlerden herhangi biri ile açıklama yapılmasının fiilen mümkün olmamasının gerektiği, başvuru sahibinin fiyat teklifi ile açıklama yapılmasına gerekçe oluşturabilecek somut bir bilgi ve belgeyi açıklaması kapsamında sunmadığı, söz konusu girdilerin Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.2.2’nci maddesi çerçevesinde kamu kurum ve kuruluşları tarafından sunulan mal ve hizmetlere ilişkin ilan edilmiş fiyatlar kullanılarak tevsik edilmesi mümkün iken, fiyat teklifi ile açıklanmasının mevzuata uygun olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. 



Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, Dünya Tat Yemek İnş. Tur. Taş. Gıda İth. İhr. San. ve Tic. Ltd. Şti., Ada Toplu Yemek Gıda Tem. İnş. Taah. San. Tic. Ltd. Şti. - Yayet Gıda Tem. Nak. Yemek Ürt. Hiz. İth. İhr. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığının tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılması ve bu aşamadan sonraki işlemlerin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.



Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun'un 65'inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,



Anılan Kanun'un 54'üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,





Oyçokluğu ile karar verildi.