YEMEK HİZMETİ ALIMLARINDA AŞIRI DÜŞÜK TEKLİF AÇIKLAMALARINDA KİK DİKKAT ETTİĞİ HUSUSLAR


Toplantı No : 2016/002
Gündem No : 23
Karar Tarihi : 07.01.2016
Karar No : 2016/UH.II-27

Şikayetçi:


Gençocak Yemekhane Temizlik Servis Hizmetleri İnş. Nakl. Turizm Bilişim Yazılım Tic. Ltd. Şti. - Başakoğlu Gıda İnş. Kuyumculuk Bilişim Organizasyon Yemek Temizlik Personel Servis Hizmetleri Tic. Ltd. Şti. Ortak Girişimi

İhaleyi Yapan Daire:


Karadeniz Teknik Üniversitesi Rektörlüğü (Sağlık, Kültür Ve Spor Daire Başkanlığı)

Başvuru Tarih ve Sayısı:


18.12.2015 / 97886

Başvuruya Konu İhale:


2015/137888 İhale Kayıt Numaralı "Malzemeli Yemek Pişirme, Dağıtım Ve Sonrası" İhalesi

Kurumca Yapılan İnceleme ve Değerlendirme:




Karar:


Untitled

TOPLANTIYA KATILAN ÜYELER:

Başkan: Mahmut GÜRSES

Üyeler: II. Başkan Kazım ÖZKAN, Ali Kemal AKKOÇ, Ahmet ÖZBAKIR, Mehmet Zeki ADLI, Hasan KOCAGÖZ, Hamdi GÜLEÇ, Dr. Mehmet AKSOY



BAŞVURU SAHİBİ:

Gençocak Yemekhane Temizlik Servis Hizmetleri İnş. Nakl. Turizm Bilişim Yazılım Tic. Ltd. Şti. - Başakoğlu Gıda İnş. Kuyumculuk Bilişim Organizasyon Yemek Temizlik Personel Servis Hizmetleri Tic. Ltd. Şti. Ortak Girişimi,

Pelitli Mah. Mehmet Akif Ersoy Cad. No: 211/Z Ortahisar/TRABZON



İHALEYİ YAPAN İDARE:

Karadeniz Teknik Üniversitesi Rektörlüğü Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı,

61080 TRABZON



BAŞVURUYA KONU İHALE:

2015/137888İhale Kayıt Numaralı “Malzemeli Yemek Pişirme, Dağıtım ve Sonrası” İhalesi



KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Karadeniz Teknik Üniversitesi Rektörlüğü Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığıtarafından 16.11.2015 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Malzemeli Yemek Pişirme, Dağıtım ve Sonrası” ihalesine ilişkin olarak Gençocak Yemekhane Temizlik Servis Hizmetleri İnş. Nakl. Turizm Bilişim Yazılım Tic. Ltd. Şti. - Başakoğlu Gıda İnş. Kuyumculuk Bilişim Organizasyon Yemek Temizlik Personel Servis Hizmetleri Tic. Ltd. Şti. Ortak Girişiminin 08.12.2015 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 11.12.2015 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 18.12.2015 tarih ve 97886 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 18.12.2015 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.



Başvuruya ilişkin olarak 2015/3361 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.



KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.



İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, sundukları aşırı düşük teklif açıklamasının mevzuata uygun olmadığı gerekçesi ile tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılması yönündeki idare işleminin yerinde olmadığı iddialarına yer verilmiştir.


Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.



İncelemeye konu ihalenin Karadeniz Teknik Üniversitesi Rektörlüğü Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı tarafından 16.11.2015 tarihinde açık ihale usulü ile yapılan “Malzemeli Yemek Pişirme, Dağıtım ve Sonrası” işi olduğu anlaşılmıştır.



İncelemeye konu ihalenin şikâyete konu 1 ve 2’nci kısımlarında idarece tespit edilen sınır değerin altında kalan isteklilerden aşırı düşük teklif açıklaması sunulmasının talep edildiği, her iki kısımda da yalnızca başvuru sahibi Gençocak Yem. Temz. Ser. Hiz. İnş. Nak. Tur. Bil. Yaz. Tic. Ltd. Şti. – Başakoğlu Gıda İnş. Tur. Kuy. Bil. Org. Yem. Tem. Ltd.Şti. İş Ortaklığı tarafından aşırı düşük teklif açıklaması sunulduğu,



Söz konusu isteklinin aşırı düşük teklif açıklamasının ihale komisyonu kararında yer alan “… a) Fatih kampüsü yemekhanesinde yıllık kullanılması gereken kemiksiz dana etinin 30.265,20 kg. kullanılması gerekirken, aynı miktarda kemikli dana eti kullanılmıştır. Kemikli kullanıldığında dana etinin miktarı (bu ihalenin teknik şartnamesinin “yemekte kullanılacak malzemelerin özellikleri” başlığının “evsaf şartnameler” kısmının “A-Etler, kemikli dana eti ve kuzu eti” bölümünde dana etinin kemikli olması halinde kemik oranının %20’yi geçmeyeceği belirtilmiş) 36.318,24 kg. olması gerekmektedir. Ayrıca Rize Ticaret Borsası bülteninden yapılan fiyatlandırmanın ise hazır tüccar satış fiyatından değil, hazır müstahsil satış fiyatı kullanılarak yapılmış olmasından dolayı uygun olmadığı tespit edilmiştir.

Bu nedenle dana eti için yapılan fiyatlandırmanın hem miktar bakımından, hem de fiyat bakımından uygun olmadığının;

b) Tıp Fakültesi yemekhanesinde yıllık kullanılması gereken kemiksiz dana etinin 10.692,00 kg. kullanılması gerekirken, aynı miktarda kemikli dana eti kullanılmıştır. Kemikli kullanıldığında dana etinin miktarı (bu ihalenin teknik şartnamesinin “yemekte kullanılacak malzemelerin özellikleri” başlığının “evsaf şartnameler” kısmının “A-Etler, kemikli dana eti ve kuzu eti” bölümünde dana etinin kemikli olması halinde kemik oranının %20’yi geçmeyeceği belirtilmiş) 12.830,00 kg. olması gerekmektedir. Ayrıca Rize Ticaret Borsası bülteninden yapılan fiyatlandırmanın ise hazır tüccar satış fiyatından değil, hazır müstahsil satış fiyatı kullanılarak yapılmış olmasından dolayı uygun olmadığı tespit edilmiştir.

Bu nedenle dana eti için yapılan fiyatlandırmanın hem miktar bakımından, hem de fiyat bakımından uygun olmadığının;

c) Fatih kampüsü ve Tıp Fakültesi yemekhanelerinde yıllık kullanılan tavuk budu kemikli miktarının fiyatlandırmasının, Sivas Ticaret Borsası bültenindeki tavuk budu fiyatı yerine piliç budu fiyatı kullanılarak yapıldığı için uygun olmadığının;

ç) Fatih kampüsü ve Tıp Fakültesi yemekhanelerinde yıllık kullanılan tavuk fleto miktarının fiyatlandırılmasının, Sivas Ticaret Borsası bültenindeki tavuk fleto fiyatı yerine piliç bonfile fiyatı kullanılarak yapıldığı için uygun olmadığının;

d) Fatih kampüsü ve Tıp Fakültesinde yıllık kullanılacak çarliston biber, dereotu, domates, elma, havuç, hindistan cevizi, ıspanak, kabak, karpuz, kırmızı lahana, limon, nohut, patates, patlıcan, pırasa, salatalık, şeker, taze fasulye, turp, yeşil biber ve yeşil mercimek malzemelerinin fiyatlandırılmasının, ticaret borsalarındaki hazır tüccar satış fiyatından değil, hazır müstahsil satış fiyatı kullanılarak yapıldığı için bu malzemeler için yapılan fiyatlandırılmanın uygun olmadığının;

e) Fatih kampüsü ve Tıp Fakültesi yemekhanesinde kullanılacak kaşar peynir, beyaz peynir ve taze fasulyenin için sunduğu fiyatların, bu ihalenin teknik şartnamesinin “yemekte kullanılacak malzemelerin özellikleri” başlığının “evsaf şartnameler” kısmının “B-Süt ve süt ürünleri” bölümünde “kaşar peynir” ve “beyaz peynir” başlığı ile “C-Sebze ve meyve şartnamesi: Taze sebze ve meyveler” bölümünün “taze fasulye” bölümlerinde belirtilen özelliklere uygun olarak alınmadığı için bu malzemeler için yapılan fiyatlandırılmanın uygun olmadığı…” gerekçeleri ile idarece mevzuata uygun görülmeyerek teklifin reddedildiği görülmüştür.



İdari Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “25.1. Sözleşmenin uygulanması sırasında ilgili mevzuatı gereği yapılacak (KDV Hariç) ulaşım, sigorta, vergi, resim, harç giderlerin tamamı yüklenicinin teklif edeceği fiyata dahildir.

1-işçilik maliyeti:

a) Fatih kampüsü yemekhanesi 21 kişi

b) Tıp Fakültesi yemekhanesi 7 kişi

c) Sürmene Deniz Bilimleri Fakültesi yemekhanesi 6 kişi

2) yol gideri: 3,50 TL x 22 gün x kişi sayısı nakdi olarak karşılanacak olup, ücret bordrosunda gösterilecektir.

3)Yemek menüsündeki ana çiğ girdi maliyeti

4) Yemek yapımında kullanılacak yardımcı gider maliyetleri ve şartname eklerindeki diğer giderler.

25.2. 25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.

25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1.

25.4. Sözleşme konusu işin bedelinin ödenmesi aşamasında doğacak Katma Değer Vergisi (KDV), ilgili mevzuatı çerçevesinde İdare tarafından yükleniciye ayrıca ödenir.

25.5. Kısa vadeli sigorta prim oranları belirtilecektir.

Sigorta risk pirim oranı : %2”düzenlemesi,



Teknik Şartname’nin “B- Süt ve Süt Ürünleri” başlıklı maddesinde “KAŞAR PEYNİRİ:

Ürün Özellikleri:

1- Peynirler piyasanın iyi cins kaşar peyniri tam yağlı tipine uygun olacak, iyi cins kaşar peynirinin kendine has tadı, rengi, kokusu olacaktır.

2- Ambalaj üzerinde pastörize sütten imal edilmiştir ibaresi bulunmalıdır.

3- Kaşar peyniri kalıp halinde olacak, fare yenikli, fena kokulu, kurtlu, kirli, kabarık, kesik, kırık, ezik, dağılmış ve derin çatlaklı (derin çatlaktan maksat dış yüzeyden itibaren 1 cm.yi geçen çatlaklar) olmayacaktır.

4- Peynirin içerisinde ağırlaştırıcı madde antiseptik ve diğer yabancı maddeler bulunmayacaktır.

5- Kaşar peynirlerinde süt yağ miktarı (kuru madde üzerinde) % 40’tan aşağı olmayacaktır.

Ambalajlama:

1- Kaşar peyniri kalıpları ambalajlar üzerinde

· firma adı,

· malın adı, tipi,

· net ağırlığı,

· tanıtıcı işareti,

· imal tarihi yazılmış olacak ve 1- 1.5 kg.lik paketler içinde getirilecektir.

2- Ambalajların üzerinde Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı’nın (TKIB) izni, Türk Gıda Kodeksi’ne uygunluğu ibaresi bulunacaktır.

3- Teslim sırasında Gıda Üretim Sertifikası ve HACCP veya ISO 22000:2005 belgesi istenecektir.



BEYAZ PEYNİR

Beyaz peynir; Çiğ sütlerin veya karışımlarının pastörize edilmesi veya pastörize sütlerin imalat tekniğine göre işlenmesi, bu işlenme sırasında gerektiğinde katkı maddelerinin ilavesi ve olgunlaştırılması sonucu elde edilen mamuldür.


Alınacak beyaz peynirlerin tipi tam yağlı, sınıfı ise birinci sınıf olacaktır.(TS591 evsafına uygun şekilde)

Duyusal ve fiziksel özellikleri:

Beyaz peynirler, kalıplar halinde ve kalıplar birbirinden kolaylıkla ayrılacak şekilde, derinlemesine, diziler arasına, tabana paralel olarak yağlı kağıt, polietilen, polipropilen ve benzeri maddeler konarak istif edilecektir. Aynı malzemeden; en üst kalıp dizisinde, yandan ikinci sıradaki bir kalıbın kolayca yerinden alınmasını sağlayacak şekilde çıkarma malzemesi bulunacaktır.

Peynirler kendine özgü parlak beyaz, homojen ve düzgün prizmatik görünümlü bozulmamış kalıp şeklinde olacaktır.

Peynirler düzgün, pürüzsüz, lekesiz, homojen kesitli olacaktır. Fazla sert veya fazla yumuşak olmayacaktır. Peynir elle ezildiğinde pürüzsüz dağılmalıdır.

Kendine özgü koku ve tatta olacaktır.

Beyaz peynirlerde yabancı madde bulunmayacaktır.

Peynirlerin içi ve dışı beyaz olacak. Acı, ekşi, küflü, fena kokulu ve sünger gibi delikli olmayacaktır.

Peynir tenekeleri açıldığında malaşlı (mantarlaşmış) olmayacaktır.

İmal tarihinden itibaren en az 5-6 ay geçmiş olmalıdır.

Kimyasal özellikleri:

Rutubet miktarı kütlece en çok %60 olacaktır.

Titrasyon asitliği, laktik asit cinsinden kütlece en çok %3 olacaktır.

pH değeri 4,5’in üzerinde olacaktır.

Tuz miktarı, katkı maddede (peynir kuru maddesinde ) kütlece en çok %10 olacaktır.

Peynirin ihtiva ettiği süt yağı miktarı (kuru madde üzerinden) %40'dan daha az olmayacaktır.

Kuru maddedeki yağ içeriği kütlece en az %30 olacaktır.

Nişasta ve nişastalı maddeler bulunmayacaktır. Peynirlerin içinde ağırlaştırıcı antiseptik herhangi bir madde bulunmayacaktır.

Tuzsuz peynir kurumun sipariş ettiği miktar ve günlerde (haftada 2 kez) fiberglas kap içinde kendine has suyu ile (miktar net ağırlık olarak hesaplanır), üzeri aklın paket kağıdı veya kalın naylon ile kapalı olarak kalıplar halinde getirilir. Diğer özellikler beyaz peynir ile aynıdır.

Mikrobiyolojik özellikleri:

Beyaz peynirin mikrobiyolojik özellikleri Türk Gıda Kodeksi Yönetmeliği’nin “Mikrobiyolojik kriterler Tebliği”ne uygun olacaktır.

Katkı Maddeleri: Bu şartname kapsamında yer alan ürünler “Türk Gıda Kodeksi Yönetmeliği”nin Gıda Katkı Maddeleri bölümüne uygun olmalıdır.

Bulaşanlar: Bu şartname kapsamında yer alan ürünlerdeki bulaşanların miktarları, “Türk Gıda Kodeksi Yönetmeliği”nin Bulaşanlar bölümüne uygun olmalıdır.

Pestisit Kalıntıları: Bu şartname kapsamında yer alan ürünlerdeki pestisit kalıntı miktarları, “Türk Gıda Kodeksi Yönetmeliği”nin Pestisit Kalıntıları bölümüne uygun olmalıdır.

Hijyen: Bu şartname kapsamında yer alan ürünler “Türk Gıda Kodeksi Yönetmeliği”nin Gıda Hijyeni bölümünde yer alan genel kurallara uygun olarak üretilmelidir.

Diğer Hususlar:

1. Üretici firmanın beyaz peynire ait “Gıda Üretim Sertifikası’na ve HACCP veya ISO 22000:2005 belgesine sahip olacaktır.

2. Burada belirtilmeyen hususlarda TSE’ nün ilgili standarttı ve“Türk Gıda Kodeksi” hükümleri geçerli olacaktır.

3. Muayene komisyonu gerekli gördüğü an ve sıklıkta beyaz peyniri Hıfzısıhha Enstitüsü” ve / veya kurumun uygun gördüğü laboratuar da tüm tahlillerinin yapılmasını isteyecektir. Bununla ilgili tüm masraflar firmaya ait olacaktır.

4. Ayrıca analiz sonuçları TSE’ nin ilgili standarttı ve Türk Gıda Kodeksi Yönetmeliği’ne göre değerlendirilecektir.

5. Örnekleme için getirilen partiden muayene komisyonunun tespit ettiği miktar kadar teneke rasgele açılır, üstten, aradan ve en alttan numuneler alınır ve incelenir.

Ambalajlama:

1. Beyaz peynirler teneke veya vakumlu laminasyonlu polietilen malzemeden yapılmış ambalajlarda alınacaktır.

2. Beyaz peynirler sertçe kalıplar halinde, hiç kullanılmamış temiz, passız, peynir kalitesini bozmayacak, hiçbir şekilde sızıntı yapmayacak şekilde kapatılmış olan ve TS 1234'e uygun tenekelerde alınır. (Sertçeden maksat, kalıplar tenekeden rahatça çıkabilmeli, icabında şüpheli bir tenekenin peyniri diğer bir tekneye kalıplar dağılmadan devredilebilmelidir.)

3. Teneke kutuların hiçbir yerinde delik, sızıntı, pas bulunmayacak, biçimleri bozulmuş ve bombaj yapmış olmayacaktır.

4. Tenekelerin gıda ile temas eden yüzeyi kalay üzeri lakla kaplı olacaktır. Kutular kenetli olduğu taktirde kenet yerleri kenet lakı ile laklanmış olacaktır.

5. Kutularda kenetlenen yerlerin yüzeyleri birbiri ile sıkı bir şekilde uyuşmuş olacaktır. Kutularda sızdırmaya yol açabilecek herhangi bir imalat hatası bulunmayacaktır.

6. Beyaz peynirler net olarak en çok 20 kg’lık ağırlıktaki ambalajlarda olacaktır.

7. Teneke kutu ambalaj üzerinde aşağıdaki bilgiler kapaklardan biri veya gövde üzerine silinmeyecek, bozulmayacak ve sonradan değiştirilmeyecek şekilde yazılmış, basılmış veya litograf baskı ile kutulara yazılmış olacaktır.

· Firma adı, adresi

· Ürün adı

· Seri ve parti numarası

· İmalat tarihi ( ay ve yıl olarak )

· Son kullanma tarihi ( ay ve yıl olarak )

· Net ağırlığı ( gr veya kg olarak )

· Kuru maddedeki yağ oranı

· Muhafaza sıklığı

· “Pastörize sütten yapılmıştır.” İfadesi

· Türk Gıda Kodeksi’ne uygundur ibaresi

8. Satıcı firma peynirlerin kesin kabulünden itibaren en az 6 aylık garanti verecektir. Bu süre içerisinde kutularda bombaj yapan ve bozulan olursa bu peynirleri yenileriyle hemen değiştirilecektir.

9. Teslim sırasında Gıda Üretim Sertifikası ve HACCP veya ISO 22000:2005 belgesi istenecektir.

Taşıma:

1. Beyaz peynirin taşınması Türk Gıda Kodeksi Yönetmeliği’nin Taşıma ve Depolama Bölümü’nde yer alan kurallara uygun olacaktır.

2. Beyaz peynir kuruma frigorifik (0 – 4 ° C ) kapalı kasa araçlarla taşınacaktır. Beyaz peyniri etkileyecek başka bir ürün taşınmayacaktır.

3. Araçların içleri temiz olacaktır. Beyaz peynir araç içerisinde plastik platformlar üzerinde bulunacaktır.

4. Araçlarda nem olmayacaktır.

Teslim esnasında eritme peynirin iç sıcaklığı +5°C ’nin üzerinde olmayacaktır.” düzenlemesi ile “C. Sebze ve Meyve Şartnamesi” başlıklı maddesinde “…TAZE FASULYE:

1- Piyasada satılan iyi cins Ayşe kadın, sırık veya çalı fasulyelerden olacaktır. Taze ve körpe olacak, büküldüğü zaman kırılacaktır. Katiyen kılçıklı olmayacaktır.

2- Çamurlu, ıslak, pörsük, sararmış, kartlaşmış, çürük olmayacaktır.

…” düzenlemesi,



Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde “79.1. Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde kar hariç yaklaşık maliyet tutarı; personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımı ihalelerinde ise yaklaşık maliyetin 1,30 sayısına bölünmesinden elde edilen tutar sınır değer olarak kabul edilir.

79.2. İhale ilanında ve dokümanında teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden açıklama isteneceği belirtilen hizmet alımı ihalelerinde, aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında aşağıdaki düzenlemelere göre işlem tesis edilmesi gerekmektedir.

79.2.1. Aşırı düşük tekliflere yönelik açıklama istenmesine ilişkin yazıda, isteklilerin yapacakları açıklamalara esas olacak önemli teklif bileşenlerinin, bütün istekliler için aynı unsurları içerecek şekilde belirtilmesi zorunludur. Aşırı düşük teklif açıklaması sunulması için isteklilere üç (3) iş gününden az olmamak üzere uygun bir süre verilir.

79.2.2. İstekliler aşırı düşük olarak tespit edilen tekliflerini aşağıdaki yöntemleri kullanarak açıklayabilirler.

79.2.2.1. Üçüncü Kişilerden Alınan Fiyat Teklifleri: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin üçüncü kişilerden fiyat teklifi alınması durumunda, öncelikli olarak fiyat teklifini veren kişiyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından ilgisine göre teklife konu mal veya hizmet için maliyet tespit tutanağı (Ek-O.5) veya satış tutarı tespit tutanağı (Ek-O.6) düzenlenecektir. Tutanaklar fiyat teklifinin dayanağı olarak düzenlenecek olup, meslek mensubu tarafından muhafaza edilecek ve fiyat teklifinin ekinde idareye verilmeyecektir. Ancak idare veya Kurum tarafından gerekli görülmesi halinde bu tutanaklar meslek mensubundan istenebilecektir.



79.2.2.2. Kamu Kurum ve Kuruluşları Tarafından Sunulan Mal ve Hizmetlere İlişkin Fiyatlar: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin kamu kurum ve kuruluşları tarafından sunulan hizmetlere ilişkin fiyat tarifeleri veya istekliye verilmiş fiyat teklifleri açıklama yöntemi olarak kullanılabilir. Bu usulle yapılmış açıklamanın geçerli olabilmesi için kullanılan fiyatların ilan/davet ile ihale tarihi arasında (ihale tarihi hariç) geçerli olması zorunludur.

79.2.2.3. Kamu Kurum ve Kuruluşları Tarafından İlan Edilen Fiyatlar: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin kamu kurum ve kuruluşları tarafından ilan edilmiş fiyat tarifeleri açıklama yöntemi olarak kullanılabilir. Bu usulle yapılmış açıklamanın geçerli olabilmesi için ilan edilen fiyatların ihalenin ilan/davet ile ihale tarihi arasında (ihale tarihi hariç) geçerli olması zorunludur.

79.2.2.4. Ticaret Borsası Fiyatları: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin 18/5/2004 tarihli ve 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanununun 51 inci maddesinin (c) bendi uyarınca borsa idaresi tarafından düzenlenen ve ilgili malın ihale tarihinden önceki son 12 ayın herhangi bir işlem gününde gerçekleşen ortalama fiyatını gösteren belge ile açıklama yapılabilir.

79.2.2.5. Toptancı Hal Fiyatları: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin 11/3/2010 tarihli ve 5957 sayılı Sebze ve Meyveler ile Yeterli Arz ve Talep Derinliği Bulunan Diğer Malların Ticaretinin Düzenlenmesi Hakkında Kanun uyarınca faaliyet gösteren toptancı hali idaresi tarafından düzenlenen ve ilgili malın ihale tarihinden önceki son 12 ayın herhangi bir işlem gününe ait ortalama fiyatını gösteren belge ile açıklama yapılabilir.

79.2.2.6. Özel veya Münhasır Hak Sahibi Kuruluşların Uyguladığı Fiyatlar: İlgili mevzuatı uyarınca, belirli mal veya hizmetlerin kamuya sunulması konusunda lehine sınırlama bulunan kuruluşların tedarikçisi oldukları mallar veya sunucusu oldukları hizmetler için uyguladıkları fiyatlar ile açıklama yapılabilir.

79.2.2.7. İsteklinin Kendi Ürettiği, Aldığı veya Sattığı Mallara İlişkin Fiyatlar: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin olarak isteklinin kendi ürettiği, aldığı veya sattığı mallara ait fiyatların kullanılması durumunda, istekliyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından ilgisine göre aşırı düşük teklif açıklamasına konu mal için düzenlenen maliyet/satış tutarı tespit tutanağı (Ek-O.7) ile açıklama yapılabilir.



79.2.2.8.İsteklinin Ortağı Olduğu Tüzel Kişiye Ait İşletmeden Mal Çekmesiyle Oluşan Emsal Bedel: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin olarak isteklinin ortağı olduğu tüzel kişiye ait işletmeden mal çekmesi veya satın alması durumunda söz konusu malın emsal bedeli ile değerlenmesi gereklidir. Emsal bedelinin tespitinde 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri esas alınır. Bu durumda, Vergi Usul Kanununa göre hesaplanan emsal bedeli gösteren ve istekliyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından hazırlanarak imzalanan ve kaşelenen beyanın verilmesi yeterlidir. Kaşeleme işlemi 8.4 üncü maddede belirtilen özel kaşe kullanılmak suretiyle yapılabileceği gibi, bu kaşe dışında meslek mensubuna ilişkin bilgileri içeren kaşe kullanılmak suretiyle de yapılabilir.



79.2.6. Malzemeli yemek hizmet alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesinde kullanılmak üzere teknik şartnamede asgari iki haftalık örnek menü düzenlemesi yapılır ve bu menüde yer alan yemeklerin içerikleri ile çiğ girdi miktarları belirtilir.

Bu ihalelerde; teklifi aşırı düşük bulunan istekli öncelikle “ana çiğ girdi”, “işçilik” ve “yardımcı gider” oranlarının belirtildiği Malzemeli Yemek Sunumu Hesap Cetvelini (Ek- H.4) hazırlayarak açıklaması kapsamında sunar. Açıklamanın geçerli kabul edilebilmesi için “(Ana Çiğ Girdi Maliyeti + İşçilik Maliyeti)/Toplam Teklif Tutarı” oranının 0,80’den az ve 0,95’den çok olmaması gerekir. Oran belirtmeyen veya belirttiği oran 0,80’den az veya 0,95’den çok olan isteklilerin teklifleri reddedilir.

Ana çiğ girdi ibaresinden ilgili yemeğin pişirilmesi için gerekli temel girdiler anlaşılır. Bu çerçevede, isteklinin beyan ettiği orana uygun teklif sunması durumunda, yemek pişirilmesi için gerekli enerji giderleri (doğalgaz, LPG gibi), temizlik malzemeleri, su, sigorta giderleri, ilaçlama ve hijyen sağlama giderleri, bakım onarım, amortisman, nakliye, sözleşme giderleri ve genel giderler, portör muayenesi ve tali çiğ girdiler (tuz, baharat, tatlandırıcı vb.) gibi unsurlar “yardımcı girdiler” başlığında değerlendirilir ve bu unsurlar için açıklama sunulması gerekmez.

Örneğin; 1.000 öğün yemek alımı için çıkılan bir ihalede, birim fiyat olarak 5 TL teklif veren bir isteklinin, 5.000 TL olan toplam teklif bedelinin aşırı düşük olarak değerlendirilmesi ve istekli tarafından sunulan Malzemeli Yemek Sunumu Hesap Cetvelinde “(Ana Çiğ Girdi Maliyeti + İşçilik Maliyeti)/Toplam Teklif Tutarı” oranının 0,90 olarak belirtilmesi halinde, teklifin 4.500 TL’sinin ana çiğ girdi ile işçilik toplamını içerdiği kabul edilir ve isteklinin sadece bu kısma ilişkin açıklama yapması gerekir. Teklifin 500 TL’lik kısmının ise yardımcı giderlere ilişkin olduğu kabul edildiğinden, bu kısma ilişkin açıklama yapılması gerekmemektedir.

Malzemeli yemek alımı ihalelerinde, ana çiğ girdi maliyetlerinin tevsiki amacıyla üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifleri kullanılamaz. Ancak 79.2.2 nci maddede yer alan diğer yöntemlerden herhangi biri ile açıklama yapılmasının fiilen mümkün olmadığının anlaşıldığı durumlarda, üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifleri ile açıklama yapılabilir.

79.3. İdarelerin aşırı düşük teklif tespit ve değerlendirilmesine ilişkin aşağıdaki düzenlemeleri de dikkate almaları gerekmektedir.

79.3.1. Teklifi aşırı düşük olarak tespit edildikten sonra yukarıdaki yöntemlere göre usulüne uygun açıklama yapan isteklilerin teklifleri geçerli kabul edilir. Hayatın olağan akışına veya ticari gereklere aykırılık gibi nedenlerle teklifler reddedilemez.

79.3.2. 79.2.2 nci maddede yer alan yöntemlerden herhangi biri ile açıklama yapılmasının fiilen mümkün olmadığının anlaşıldığı durumlarda, istekli tarafından gerekçesi belirtilmek suretiyle, ilgili mevzuatına göre ihale tarihinden önceki son 12 ay içinde düzenlenen açıklamaya elverişli diğer bilgi ve belgeler kullanılarak da açıklama yapılabilir.

79.3.3. Kurumca hazırlanan “İşçilik Hesaplama Modülü” ne (www.ihale.gov.tr) adresinden ulaşılabilecek olup, personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde tekliflerin değerlendirilmesi bağlamında sözleşme ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyeti hesabında işçilik hesaplama modülünün kullanılması zorunludur.

….” açıklamaları yer almaktadır.



Başvuru sahibi tarafından sunulan belgeler incelendiğinde,



Açıklanması istenilen ana çiğ girdilerden kemiksiz dana eti için öngörülen bedelin tevsikine yönelik olarak Rize Ticaret Borsası tarafından düzenlenen bültende ilân edilen “dana eti” fiyatının sunulduğu, söz konusu belgede belirtilen dana etinin kemikli mi kemiksiz mi olduğunun açık bir şekilde ifade edilmediği görülmüş olup, bununla birlikte anılan istekli tarafından etlerin kemikli olması halinde idarenin Teknik Şartname’nin “Evsaf Şartnameler” başlığı altında yer alan “…Kemik oranı % 20’yi geçmeyecektir…” düzenlemesi ile aynı Şartname’nin “Yemek Çeşitleri ve Gramajları” başlığı altında yer alan “Et yemeklerinde gramaj listelerinde belirtilen et miktarı, kemikli olarak belirtilmediği sürece kemiksiz et miktarlarıdır.” düzenlemesi bir arada değerlendirildiğinde isteklice hesaplanması gereken kemik firesinin de eklenmediği tespit edildiğinden, anılan istekli tarafından yemek listesindeki et fiyatları için öngörülen bedelin tevsik edilemediği,


Tavuk budu için öngörülen bedelin tevsikine yönelik olarak Sivas Ticaret Borsası tarafından düzenlenen bültende ilân edilen piliç but fiyatının sunulduğu görülmüş olup, idarece yaklaşık maliyetin hesaplanmasında kullanılan Ankara Ticaret Borsasının internet sayfasında yayınlanmış bültende tavuk budu ile piliç budunun ayrı ürünler olarak değerlendirildiğinin ve farklı fiyatlar üzerinden satıldığının tespiti doğrultusunda yapılan açıklamanın mevzuata uygun olduğunun kabul edilmesinin mümkün olmadığı, zira her ne kadar Sivas Ticaret Borsası bülteninde piliç budu ile tavuk budu şeklinde bir ayrıma yer verilmediği görülmüş ise de, Ankara Ticaret Borsası bülteninde tavuk budu ile piliç budunun ayrı ürünler olarak kabul edildiğinin tespit edildiği, söz konusu durumun başvuru sahibi lehine fiyat avantajı yaratacak nitelikte bir sonuç yaratabileceği, istekliler arasında eşitlikçi rekabet koşullarını bozabileceği,


Tavuk fleto için öngörülen bedelin tevsikine yönelik Sivas Ticaret Borsası tarafından düzenlenen bültende ilân edilen piliç bonfile fiyatının sunulduğu görülmüş olup, piyasada bu alanda faaliyet gösteren bazı firmaların internet sayfalarında yapılan araştırma sonucunda tavuk fileto ile tavuk bonfilenin ayrı ürünler olarak satışa sunulduğunun, ayrıca Ankara Ticaret Borsası’nın internet sayfasında yayınlanmış bültende de tavuk fleto ile piliç bonfilenin ayrı ürünler olarak değerlendirildiğinin ve farklı fiyatlar üzerinden satıldığının tespiti doğrultusunda yapılan açıklamanın mevzuata uygun olduğunun kabul edilmesinin mümkün olmadığı, zira her ne kadar Sivas Ticaret Borsası bülteninde piliç/tavuk bonfile ile piliç/tavuk fleto şeklinde bir ayrıma yer verilmediği görülmüş ise de, Ankara Ticaret Borsası bülteninde piliç/tavuk bonfile ile piliç/tavuk fletonun ayrı ürünler olarak kabul edildiğinin tespit edildiği, söz konusu durumun başvuru sahibi lehine fiyat avantajı yaratacak nitelikte bir sonuç yaratabileceği, istekliler arasında eşitlikçi rekabet koşullarını bozabileceği,


Çarliston biber, dereotu, domates, elma, havuç, hindistan cevizi, ıspanak, kabak, karpuz, kırmızı lahana, limon, nohut, patates, patlıcan, pırasa, salatalık, şeker, taze fasulye, turp, yeşil biber ve yeşil mercimek malzemelerine yönelik öngörülen bedellerin tevsikine ilişkin sunulan Rize ve Sivas Ticaret Borsası bültenlerinde ilgili ürünlerin bazılarının hazır müstahsil satış fiyatı (HMS) üzerinden bazılarının ise hazır tüccar satış fiyatı (HTS) üzerinden açıklandığı tespit edilmiş olup, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.2.4’üncü maddesinde yer alan “Ticaret Borsası Fiyatları: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin 18/5/2004 tarihli ve 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanununun 51 inci maddesinin (c) bendi uyarınca borsa idaresi tarafından düzenlenen ve ilgili malın ihale tarihinden önceki son 12 ayın herhangi bir işlem gününde gerçekleşen ortalama fiyatını gösteren belge ile açıklama yapılabilir.” açıklamasında sadece ilgili malın ihale tarihinden önceki son 12 ayın herhangi bir işlem gününde gerçekleşen ortalama fiyatının alınacağından bahsedildiği, bültende yayınlanan hangi fiyatın esas alınacağına dair herhangi bir belirleme yapılmadığı görüldüğünden başvuru sahibinin de bahse konu ürünler için ihale tarihinden önceki son 12 ayın herhangi bir işlem gününde gerçekleşen ortalama fiyatlar üzerinden açıklama yaptığı anlaşıldığından idarece aşırı düşük teklif açıklamasının bu yönüyle mevzuata uygun görülmemesi işleminin yerinde olmadığı,



Kaşar peyniri ve beyaz peynire yönelik Teknik Şartname’de yapılan düzenlemeler gereğince, söz konusu ürünlerin tam yağlı ve birinci sınıf niteliklerini haiz olmaları gerektiği açık olup, anılan peynirler için öngörülen bedellerin tevsiki için sunulan Rize ve Sivas Ticaret Borsası bültenlerinde salt “kaşar peyniri” ve “beyaz peynir” ibarelerinin yer aldığı görülmüş olup, anılan ürünlerin niteliğinin ihale dokümanında düzenlendiği üzere birinci sınıf ve tam yağlı olma özelliklerini karşılayıp karşılamadığı hususu açıkça anlaşılmadığından, söz konusu ürünler için öngörülen bedelin tevsik edilemediği,



Taze fasulyeye yönelik Teknik Şartname’de yapılan düzenlemeler gereğince, söz konusu sebzenin Ayşe kadın, sırık veya çalı fasulye cinsinden olması gerektiği açık olup, anılan ürün için öngörülen bedelin tevsiki için sunulan Sivas Ticaret Borsası bülteninde salt “taze fasulye” ibaresinin yer aldığı görülmüş olup, anılan sebzenin cinsinin ihale dokümanında düzenlendiği üzere Ayşe kadın, sırık veya çalı fasulye olma özelliklerini karşılayıp karşılamadığı hususu açıkça anlaşılmadığından, söz konusu sebze için öngörülen bedelin tevsik edilemediği tespit edildiğinden başvuru sahibince sunulan aşırı düşük teklif açıklamasının mevzuata uygun görülmeyerek teklifin değerlendirme dışı bırakılması yönündeki idare işleminde mevzuata aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.



Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun'un 65'inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,



Anılan Kanun'un 54'üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,





Oyçokluğu ile karar verildi.