1. KANUNİ DÜZENLEME
4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu ‘nun 16’ncı maddesinde “Sözleşmenin
Devri” Hususu düzenlenmiştir.
Madde metni aşağıdaki şekilde yer almaktadır:
“Sözleşme, zorunlu hallerde ihale yetkilisinin yazılı izni ile başkasına
devredilebilir. Ancak, devir alacaklarda ilk ihaledeki şartların aranması
zorunludur. Ayrıca, isim ve statü değişikliği gereği yapılan devirler hariç
olmak üzere, bir sözleşmenin devredildiği tarihi takibeden üç yıl içinde aynı
yüklenici tarafından başka bir sözleşme devredilemez veya devir alınamaz.
İzinsiz devredilen veya devir alınan veya bir sözleşmenin devredildiği tarihi
takibeden üç yıl içinde devredilen veya devir alınan sözleşmeler feshedilerek,
devreden ve devir alanlar hakkında 20, 22 ve 26 ncı madde hükümleri uygulanır.”
Yüklenici sözleşme imzalandıktan sonra idareye karşı tekeffül ettiği işi
sözleşme ve eki şartnameler çerçevesinde eksiksiz yapmakla mükelleftir.
Ancak yukarıdaki madde hükmünde de ifade edildiği üzere realitenin
zorunlu kıldığı durumlarda sözleşme şartlarında veya sözleşmenin
taraflarında değişikliğe gidilmesi kaçınılmaz hale gelmektedir.
Sözleşmenin devri bu sözleşme ile yükümlülük altına giren müteahhidin
sözleşmenin tarafı olmaktan çıkması yani sözleşmenin taraflarından
birinin değişmesi anlamına gelmektedir.
1.1. Sözleşmenin Devredilebilmesi İçin Hangi Şartların Oluşmuş Olması
Gerekmektedir?
4735 Sayılı Kanunun 16’ncı maddesi uyarınca sözleşmenin devrine ilişkin
işlemlerde;
a) Sözleşmenin devrini gerektiren zorunlu bir halin bulunması,
b) İhale yetkilisinin yazılı izninin bulunması,
c) Devir alacaklarda ilk ihaledeki şartların bulunması,
d) Devir eden ve devir alanların üç yıl içinde başka bir sözleşmeyi devir
alıp almadıklarının tespiti
zorunludur. Bu şartların hepsinin birlikte sağlanması gereklidir.
1.2. Yüklenicinin İsim ve Statü Değişikliği Sözleşmenin Devri Niteliğinde
Midir?
İsim veya statü değişikliğinden;
a) Ticarî işletmenin adı veya unvanındaki değişiklik,
b) İşletmenin nev’inde meydana gelen değişiklik,
anlaşılır. İsim ve statü değişikliği gereği yapılan devirler, sözleşmenin devri
olarak kabul edilmez.
1.3. Sözleşmenin Devrine Gerektiren Zorunlu Bir Halin Bulunması İfadesinden
Ne Anlaşılmalıdır? Örneğin Yüklenicinin Verdiği Fiyat Teklifinin Çok Düşük
Olduğunu ve Bu Nedenle Yüklenimi Yerine Getiremeyecek Olması Zorunlu Bir Hal
Midir?
4735 sayılı Kanunun 16. maddesinde; sözleşme devirleriyle ilgili olarak önceki
düzenlemelere nazaran yenilik sayılması gereken “zorunlu hallerde” ifadesine
yer verilmiştir. Hukuki tabirle mücbir sebep olarak bildiğimiz bu ifade idareye
takdir yetkisi vermektedir. Bu takdir yetkisi sınırsız bir yetki değildir.
Zira Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun 10. maddesinde mücbir sebep olarak kabul
edilebilecek haller sıralanmıştır. Mezkur 10. maddede; mücbir sebep olarak
kabul edilebilecek haller aşağıda belirtilmiştir:
a) Doğal afetler
b) Kanuni grev
c) Genel salgın hastalık
d) Kısmî veya genel seferberlik ilânı
e) Gerektiğinde Kurum tarafından belirlenecek benzeri diğer haller
mücbir sebep hali olarak belirtilmektedir.
Yine aynı maddenin devamında;
“Süre uzatımı verilmesi, sözleşmenin feshi gibi durumlar da dahil olmak üzere,
idare tarafından yukarıda belirtilen hallerin mücbir sebep olarak kabul
edilebilmesi için; yükleniciden kaynaklanan bir kusurdan ileri gelmemiş olması,
taahhüdün yerine getirilmesine engel nitelikte olması, yüklenicinin bu engeli
ortadan kaldırmaya gücünün yetmemiş bulunması, mücbir sebebin meydana geldiği
tarihi izleyen yirmi gün içinde yüklenicinin idareye yazılı olarak bildirimde
bulunması ve yetkili merciler tarafından belgelendirilmesi zorunludur”
hükmü yer almaktadır.
Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun 16. maddesinde; geçen zorunlu haller; aynı
kanunun 10. maddesinde; geçen mücbir sebepleri kapsamakla birlikte ondan daha
geniş bir anlam ifade etmektedir. Sözleşmenin münderecatında, süresinde,
feshinde ve benzeri noktalarında değişiklik gerektiren sebeplerin sözleşmenin
devrinde geçerli olmayacağını ileri sürmek kanunun ruhuna uygun düşmemektedir.
10. maddede zikredilen haller diğer şartlarla birleştiğinde sözleşmenin devri
sonucunu doğurabilmektedir. Çünkü sözleşme ile yükümlülük altına giren
yüklenici için yukarıdaki veya benzeri durumlar sözleşmenin devrini zorunlu
kılmış olabilir.
Kanunda zorunlu haller tadadi olarak zikredilmiştir. Yani Kanun Koyucu zorunlu
hallerin ne olduğu konusunda kendine göre önemli gördüğü birkaç durumu açıkça
belirtmiştir. Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun 10. maddenin 1. fıkrasının(e)
bendindeki; “Gerektiğinde Kurum tarafından belirlenecek benzeri diğer haller”
ibaresiyle idareye (KİK’e) zorunlu haller konusunda takdir yetkisi vermiştir.
Dolayısıyla Yüklenicinin Verdiği Fiyat Teklifinin Çok Düşük Olduğunu ve Bu
Nedenle Yüklenimi Yerine Getiremeyecek Olması Zorunlu Bir Hal Midir sorusunun
cevabı olumsuzdur. Yüklenici basiretli bir iş adamı gibi davranarak sözleşme
dokümanını inceleyerek teklifi vererek sözleşme imzalamıştır. Burada yapılması
gereken sözleşmenin feshedilerek, yüklenicinin ihalelere katılmaktan
yasaklanması ve yüklenicinin kesin teminatının gelir kaydedilmesidir.
1.4.Yüklenicinin Mali Acze Düşmesi Sebebiyle Yüklenici Sözleşmeyi Devredebilir
Mi?
Yukarıdaki açıklamalarımız doğrultusunda da bu sorunun cevabı olumsuzdur.
Yüklenici basiretli bir iş adamı gibi davranarak sözleşme dokümanını
inceleyerek teklifi vererek sözleşme imzalamıştır. Burada yapılması gereken
sözleşmenin feshedilerek, yüklenicinin ihalelere katılmaktan yasaklanması ve
yüklenicinin kesin teminatının gelir kaydedilmesidir.
1.5. Sözleşmenin Devredildikten Sonra Tekrar Bir Devir Yapılabilir Mi?
Hayır yapılamaz. Sözleşmenin devredildiği tarihi takip eden üç yıl içinde, aynı
yüklenici tarafından başka bir sözleşme devredilemez veya devir alınamaz. Devir
tarihi, devir sözleşmesinin noterce onaylandığı tarihtir.
1.6. Kısmi Teklife Açık İhaleler veya İş Ortaklığı veya Konsorsiyumlarda
Sözleşmenin Devri Nasıl Gerçekleştirilmektedir?
Kısmı teklife açık gerçekleştirilen bir ihalede bir yüklenici ile birden fazla
sözleşme yapılan durumlarda; devreden, sözleşmelerin tamamını veya sadece
sözleşmelerinden birini bir tek istekliye devredebilir. Devir alan da sadece
devredenin tüm sözleşmelerini veya sözleşmelerinden birini devir alabilir;
birden fazla yüklenicinin sözleşmesini devir alamaz.
İş ortaklığı veya konsorsiyum olarak yapılan sözleşmelerde, iş ortaklığını veya
konsorsiyumu oluşturan ortakların herhangi birinde değişiklik olması halinde
sözleşmenin devri sayılacaktır.
1.7.Sözleşmenin Devri İle İlgili Kurallara Uyulmamasının Müeyyidesi Nedir?
4735 Sayılı Kanunun 26’ncı maddesinin (g) bendindeki düzenleme uyarınca aşağıda
belirtilen hallerde sözleşme feshedilir ve devreden ve devralanlar hakkında
4735 sayılı Kanunun 20, 22 ve 26 ncı maddeleri uygulanır:
a) İhale yetkilisinin izni olmadan sözleşmenin devredilmesi veya devir
alınması,
b) Sözleşmenin devredildiği tarihi takip eden üç yıl içinde sözleşmeyi devreden
yüklenici tarafından başka bir sözleşmenin devredilmesi veya devralınması.
Sözleşmenin 4735 sayılı Kanuna aykırı şekilde devredilmesi veya devir alınması
halinde tespit tarihi itibarıyla sözleşme feshedilmiş sayılır.
Bu tarihleri izleyen yedi gün içinde idare tarafından fesih kararı
alınır. Bu karar, karar tarihini izleyen beş gün içinde yükleniciye
bildirilir. 4735 sayılı Kanunun 20 nci maddesi uyarınca, ayrıca protesto
çekmeye gerek kalmaksızın kesin teminat ve varsa ek kesin teminatlar gelir
kaydedilir ve sözleşme feshedilerek hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilir.
4735 sayılı Kanunun 22 nci maddesinde, kesin teminat ve varsa ek kesin
teminatların alındığı tarihten gelir kaydedileceği tarihe kadar Türkiye
İstatistik Kurumunca yayımlanan aylık toptan eşya fiyat endeksine göre
güncelleneceği, güncellenen tutar ile kesin teminat ve varsa ek kesin
teminatların tutarı arasındaki farkın yükleniciden tahsil edileceği, hak
edişlerden kesinti yapılmak suretiyle teminat alınan hallerde, alıkonulan
tutarın gelir kaydedileceği ve sözleşmenin feshedildiği tarihten sonra
yapılmayan iş miktarına isabet eden teminat tutarının da aynı şekilde
güncellenerek yükleniciden tahsil edileceği belirtilmiştir.
İzinsiz devretme veya devir alma ile üç yıllık süre içinde başka bir
sözleşmenin devredilmesi veya devir alınması hallerinde ayrıca bu gerçek veya
tüzel kişiler hakkında 4735 sayılı Kanunun 26 ncı maddesi uyarınca ihalelere
katılmaktan yasaklama kararı verilir.
1.8. Sözleşenin Devri İle İlgili Kamu Kurumlarının EKAP üzerinden Yapmaları
Gereken Hangi İşlemler Bulunmaktadır?
İdarelerin sözleşmenin devrine ilişkin işlemi onaylamadan önce, sözleşmeyi
devredenin ve devralanın son üç yıllık süre içerisinde başka bir sözleşmeyi
devredip devretmediğini, İhale Kayıt Numarası Kamu Satın Alma Platformu
üzerinden alınmış olan ihalelerde Kamu İhale Kurumu internet sayfasında bulunan
Kamu Satınalma Platformunu, İhale Kayıt Numarası Elektronik Kamu Alımları
Platformu üzerinden alınmış olan ihalelerde ise Elektronik Kamu Alımları
Platformunu kullanarak elektronik ortamda teyit ettirmeleri gerekmektedir.
Teyit işleminden sonra, Sözleşme Devir Teyit Belgesinin çıktısı alınarak ihale
işlem dosyasında muhafaza edilmesi gerekmektedir.
Aksi takdirde, 4735 sayılı Kanunun 16
ncı maddesinde öngörülen fesih ve müeyyide hükümlerinin uygulaması söz konusu
olacaktır. Devir sözleşmesi yapıldıktan sonra, idarece Sözleşme Devri Bildirimi
Belgesi doldurularak elektronik ortamda Kuruma bildirilir. Sözleşme Devir
Belgesinin de çıktısı alınarak ihale işlem dosyasında muhafaza edilir.
1.9. Devir Sözleşmesinin İmzalanması Damga Vergisini Doğuran Bir Olay Mıdır?
Ve Ödenecekse Hangi Miktarda Ödenmelidir?
Evet devir sözleşmesinin imzalanması sonucunda damga vergisi doğacaktır.
488 sayılı Damga Vergisi Kanununun 1’inci maddesinde; “Bu Kanuna ekli (1)
sayılı tabloda yazılı kağıtlar Damga Vergisine tabidir. Bu Kanundaki kağıtlar
teriminin, yazılıp imzalanmak veya imza yerine geçen bir işaret konmak
suretiyle düzenlenen ve herhangi bir hususu ispat veya belli etmek için ibraz
edilebilecek olan belgeler ile elektronik imza kullanılmak suretiyle manyetik
ortamda ve elektronik veri şeklinde oluşturulan belgeleri ifade eder.”
2’nci maddesinde de; “Vergiye tabi kağıtlar mahiyetinde bulunan veya onların
yerini alan mektup ve şerhlerle, bu kağıtların hükümlerinin yenilenmesine,
uzatılmasına, değiştirilmesine devrine veya bozulmasına ilişkin mektup ve
şerhler de Damga Vergisine tabidir.”
14’üncü maddesinin ikinci fıkrasında ise; “Belli parayı ihtiva eden
mukavelenamelerin değiştirilmesi halinde artan miktar aynı nispette vergiye
tabidir. Bunların devri halinde aslından alınan verginin dörtte biri alınır.”
Hükümlerine yer verilmiştir.
Aynı Kanuna ekli (1) sayılı tablonun (31.12.2004 tarih ve 25687 (3.Mük.) sayılı
Resmi Gazete’de yayımlanan 5281 sayılı Kanunun 7’nci maddesi ile değişen ve
01.01.2005 tarihinden itibaren yürürlüğe giren) “I-Akitlerle İlgili Kağıtlar” başlıklı
I/A bölümünün 1’inci bendinde; “Belli parayı ihtiva eden Mukavelenameler,
taahhütnameler ve temliknamelerin binde 8,25 nispetinde, damga vergisine tabi
olduğu,” belirtilmiştir.
Öte yandan, aynı tablonun “Kararlar ve Mazbatalar” başlıklı II’nci bölümünün
(5281 sayılı Kanun ile değişen şekli) 2’nci bendinde; “İhale kanunlarına tabi
olan veya olmayan daire ve kurumların yetkili organlarınca verilen her türlü
ihale kararlarının binde 4,95 nispetinde damga vergisine tabi tutulacağı,
(Maliye Bakanlığının veya Sayıştayın vizesine tabi ihale kararlarının vize
edilmemesi durumunda bu karara ilişkin verginin red ve iade olunacağı),”
belirtilmiştir
Yukarıdaki hükümlerden 488 sayılı Damga Vergisi Kanununun 14’üncü maddesinin
ikinci fıkrasında “belli parayı ihtiva eden mukavelelerin devri halinde
aslından alınan verginin dörtte biri alınacaktır” hükmü gereği sözleşme bedeli
üzerinden alınan sözleşme damga vergisi tutarının (binde 7,5) dörtte biri
tutarında hesaplanacak damga vergisi devralan mükellef tarafından yüklenilerek
vergi dairesine ödenmesi gerekmektedir.
Nitekim benzer bir olayın yaşanması sonucunda Maliye Bakanlığınca yayımlanan
bir özelge de;
“Diğer taraftan, 4735 sayılı Kamu İhale Kanununun “Sözleşmenin Devri”
başlıklı 16’ncı maddesinde; “Sözleşmenin zorunlu hallerde ihale yetkilisinin
yazılı izni ile başkasına devredilebileceği,” açıklanmış olup, ilgi yazınız
ekinde alınan “DEVİR PROTOKOLÜ”nün tetkikinden, evvelce …… ELEKTRİK DAĞITIM
A.Ş. ……. İL MÜDÜRLÜĞÜ ile …….. A.Ş. arasında yapılan sözleşmenin ………. A.Ş.’ne
devrinde bir sakınca olmadığı anlaşılmaktadır.
Buna göre, yukarıda yer alan açıklamalar çerçevesinde ……. ELEKTRİK DAĞITIM.
A.Ş. ……. İL MÜDÜRLĞÜ ile şirketiniz arasında evvelce düzenlenen sözleşmenin,
4735 sayılı Kanunun 16’ncı maddesi ile verilen izne göre ………….. A.Ş.’ne devir
işleminde herhangi bir ihale düzenlenmediğinden binde 4,5 nispetindeki ihale
karar pulu ödenmesine gerek bulunmamakta,
ancak düzenlenen protokol gereği ……….. A.Ş.’ne yapılan sözleşme devri
işleminde, 488 sayılı Damga Vergisi Kanununun 14’üncü maddesinin ikinci
fıkrasındaki “devir halinde aslından alınan verginin dörtte biri alınır” hükmü
uyarınca sözleşme dolayısıyla evvelce ödenen Damga Vergisinin ¼ oranında tekrar
damga vergisi ödenmesi gerekmekte olup, söz konusu Damga Vergisinin de, devir
alan ………. A.Ş.’nce ödeneceği tabiidir.”
Denilerek daha önce ödenen damga vergisi oranının dörtte biri oranında damga
vergisi ödenmesi gerektiği belirtilmiştir.
1.10. Sözleşme Devredilen Firma Yasaklı Firma Olabilir Mi?
16’ncı maddedeki “Devir alacaklarda ilk ihaledeki şartların bulunması” hükmü
doğrultusunda sözleşmeyi devralan firmanın 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamındaki
ihalelerden yasaklı olmaması gerekmektedir.
1.11. Sözleşmeyi Devralan Firma Kesin Teminat Yatıracak Mı?
16’ncı maddedeki “Devir alacaklarda ilk ihaledeki şartların bulunması” hükmü
doğrultusunda sözleşmeyi devralan firmanın ihale bedelinin % 6 sı oranında
kesin teminat yatırması ve sözleşmeyi imzalaması gerekmektedir.
SONUÇ
İki ya da daha fazla kişi arasında yapılan ve koşullarına uyulması yasayla
desteklenmiş olan anlaşmalara sözleşme denir. 4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu
hükümleri doğrultusunda gerçekleşen ihaleler sonucunda 4735 Sayılı Kamu İhale
Sözleşmeleri hükümleri doğrultusunda yüklenici ve idare arasındaki sözleşme
hükümleri uygulanmaktadır. Sözleşmenin uygulanması esnasında sözleşmenin devri
mümkün olabilmektedir. Kamu İhale Kanunu hükümleri doğrultusunda imzalanan
sözleşmelerin devir şartları 4735 Sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu’nun
16’ncı maddesinde aşağıdaki şekilde düzenlenmektedir:
a) Sözleşmenin devrini gerektiren zorunlu bir halin bulunması,
b) İhale yetkilisinin yazılı izninin bulunması,
c) Devir alacaklarda ilk ihaledeki şartların bulunması,
d) Devir eden ve devir alanların üç yıl içinde başka bir sözleşmeyi devir
alıp almadıklarının tespiti
zorunludur. Bu şartların hepsinin birlikte sağlanması gereklidir. Uygulamada
idarelerimizin en çok problem yaşadıkları husus sözleşmenin devrini gerektiren
zorunlu bir halin bulunması hali olup Kanun hükmüne aykırı hareket eden
idarecilerimizin 4735 Sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu hükümleri gereğince
cezai sorumlulukları bulunmaktadır.